ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قتل‌عام قومیتی در سودان جنوبی تأیید شد

تصاوير تلويزيونی از شهر «بنتيو» در سودان جنوبی، اجساد بسياری را نشان می‌دهد که در اين سو و آن سوی خيابان‌ها افتاده و روی چنگک يک ماشين حفاری تلنبار شده‌اند.

‌ سازمان ملل متحد دوم ارديبهشت (۲۲آوريل) با محکومیت کشتار گسترده در سودان جنوبی، اعلام کرد که شورشيان تحت رهبری ريک ماکار، معاون سابق رئيس جمهور کنترل شهر «بنتيو» را در شمال این کشور در دست گرفته‌اند. شورشیان پس از جداسازی قومی ساکنان شهر، صدها نفر را قتل عام کردند.

تصاوير تلويزيونی از شهر بنتيو، اجساد رها شده بسیاری را در خیابان‌ها نشان می‌دهد

شورشيان سودان جنوبی در طی حمله به مسجدی در شهر بنتيو، بيش از ۲۰۰غيرنظامی را کشته و  ۴۰۰ تن ديگر را زخمی کردند. تصاوير تلويزيونی از شهر بنتيو، اجساد بسياری را نشان می‌دهند که در خيابان‌ها افتاده و روی چنگک يک ماشين حفاری تلنبار شده‌اند. با این حال، آمار دقيقی از تعداد کشتگان در دست نيست.

در این درگیری‌ها  ریک ماکار، فرمانده شورشیان از پشتیبانی قوم «نوئر» برخوردار است.

به گزارش شبکه خبری «سی ان ان» به نقل از سازمان ملل متحد، اين شورشيان در هفته گذشته، بنتيو، یک شهر نفت‌خیز استراتژيک در شمال سودان جنوبی را در نزديکی مرز بين‌المللی جمهوری سودان اشغال کردند.

در پی حملات شورشیان ساکنان بنتيو، برای حفظ جان خود، به کليساها، مسجدها و بيمارستان‌ها پناه بردند.

قبل از اين حملات، برخی از فرماندهان شورشيان از طريق يک راديوی محلی به گروه‌های خاصی جهت ترک شهر هشدار داده بودند.

سازمان ملل می‌گويد در حال حاضر ۱۲هزار نفر را در پايگاه خود در سودان جنوبی پناه داده است

اما نماينده سازمان ملل متحد در سودان جنوبی گفت: «ساير فرماندهان شورشی از طريق مخابره پيام‌های راديويی دست به نفرت پراکنی زده‌اند. آنها اعلام کردند که برخی گروه‌های قومی معين حق ماندن در بنتيو را ندارند. همچنين مردان يکی از اجتماعات را به خشونت جنسی کينه‌توزانه عليه زنان اجتماع ديگر ترغيب کردند.»

به نقل از شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، شورشيان علاوه بر افراد متعلق به دیگر قومیت‌ها، در يک بيمارستان، مردان، زنان و کودکان قوم «نوئر» را هم که حاضر به استقبال از آنها نشدند، کشته‌اند.

با اين حال ريک ماکار، فرمانده شورشيان سودان جنوبی، روز سه‌شنبه ۲۲آوريل در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «الجزيره» اظهار کرد که شورشيان تحت فرمان او هرگز مردم خود را به قتل نخواهند رساند.

وی گفته است: «من با فرمانده جنگی بنتيو تماس گرفتم و او به من گفت که اتهامات وارده کذب هستند. ما به مردم خود احترام می‌گذاريم، و علاوه بر آن، اکثريت نيروهای ما از آن منطقه هستند و ما شهروندان خود را به قتل نمی‌رسانيم».

صلح‌بانان سازمان ملل می‌گويند بيش از ۵۰۰ شهروند را از بيمارستان بنتيو و مکان‌های ديگر نجات داده‌اند

روزنامه بریتانیایی «گاردين» نيز سه‌شنبه به نقل از توبی لانزر، افسر ارشد سازمان ملل در امور انسان دوستانه نوشته قتل عام رخ‌داده در سودان جنوبی، فصلی جديد در نزاع چهار ماهه اين کشور محسوب می‌شود. وی ادامه داد که حين بازديد از مرکز استخراج نفت شهر «بنتيو»، پس از کشتار قوميتی شهروندان به دست شورشيان، «خروار خروار جسد» ديده است.

خبرگزاری «رويترز» نیز گزارش داده است که مذاکرات صلح بين دو طرف به خاطر اين قتل عام به تعويق افتاده است.

صلح‌بانان سازمان ملل می‌گويند بيش از  ۵۰۰  شهروند را از بيمارستان بنتيو و مکان‌های ديگر نجات داده‌اند. اين صلح‌بانان بيش از هزار نفر را از خيابان‌ها به پايگاه سازمان ملل منتقل کرده‌اند.

سازمان ملل می‌گويد در حال حاضر ۱۲هزار نفر را در پايگاه خود در سودان جنوبی پناه داده است.

دو رقيب و خشونت‌های گسترده

سالوا کی‌ير، رئيس‌جمهوری سودان جنوبی از قوم «دينکا» و معاون سابقش ريک ماکار، از ماه دسامبر‌ ۲۰۱۳ جنگ بر سر قدرت را شروع کردند.

رئيس جمهوری، ريک ماکار را متهم به تلاش برای سرنگونی وی از طريق کودتا کرده است.

از زمان تلاش برای «کودتا» در سال گذشته، شبه نظاميان وفادار به دو طرف، مبارزه عليه يکديگر را آغاز کرده‌اند. خشونت‌ها به سرعت گسترش يافت و اکنون کشتار دسته جمعی در سراسر کشور در حال وقوع است.

نارنجک‌‌ها و کشتار دسته جمعی

شبه نظاميان مسلح، در هفته گذشته، به پايگاه صلح‌‌‌‌بانان سازمان ملل که  غير‌نظاميان در آن پناه گرفته بودند، حمله کردند. در اين حمله ۴۸ نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

آنها با استفاده از نارنجک به محوطه‌ای که در آن نيروهای حافظ صلح از حدود ۵۰۰۰غير نظامی محافظت می‌کردند،يورش بردند.

سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱بعد از چندين دهه جنگ از سودان شمالی جدا شد. اما گروه‌های مسلح متعدد در اين کشور نفت خيز فعال باقی مانده اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.