ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهروندان بهایی در سمنان اجازه کار ندارند

با پلمب یک عینک‌فروشی که تنها محل کسب فعال بهاییان شهر سمنان محسوب می‌شد، دیگر هیچ فرد بهایی‌ای صاحب فروشگاه یا مغازه‌ای برای امرار معاش خانواده خود نیست.

شهروندان بهایی در سمنان اجازه کار ندارند. این در حالی است که محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر اسلامی، و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، مدعی شده‌اند که بهاییان در ایران از آزادی کامل برخوردارند و مانند سایر شهروندان از حق کسب و تحصیل برابر بهره‌مند هستند.

به گزارش «رادیو زمانه»، آخرین محل کسب بهاییان در شهر سمنان که عینک‌فروشی یکی از شهروندان بهایی به نام «افراسیاب سبحانی» بود به دستور اداره اماکن آن شهر تعطیل شد. تعطیل شدن محل کسب  این شهروند بهایی، در حالی صورت گرفته که وی در حال گذراندن دوره محکومیت خود در زندان سمنان است.

با پلمب این عینک‌فروشی که تنها محل کسب فعال بهاییان در شهر سمنان محسوب می‌شد، دیگر هیچ فرد بهایی در  شهر یادشده، صاحب فروشگاه یا مغازه‌ای جهت کسب درآمد برای امرار معاش خانواده خود نیست.

در این شهر حداقل ۱۶ مغازه پلمب و سه مرکز پخش لوازم بهداشتی، تعطیل و جوازشان باطل شده است. دو کارخانه تولیدی به نام‌های «پویا نوار» و «فرزان لنز» پلمب شده‌اند و تعداد زیادی از کارگران مسلمان و بهایی شاغل در آن بیکار شده‌اند.

حتی بهاییانی که در محل‌های کسب مسلمانان کار می‌کردند، با تحت فشار قرار گرفتن کارفرمایان‌شان، از کار اخراج شده‌اند. به عنوان نمونه اخراج یک مرد بهایی که در آژانس تاکسی تلفنی کار می‌کرد. مواردی هم بوده مثل مغازه عینک‌فروشی علی اکبر پورحسینی که بعد از بستن مغازه کلیه عینک‌های آن را که معادل ۲۰۰ میلیون تومان بود، ضبط و صاحب مغازه را هم به جریمه نقدی ۳۶۱ میلیون تومانی محکوم کردند.

طی چند سال گذشته، فشار‌ بر بهاییان در نقاط مختلف ایران همواره رو به افزایش بوده است. و در این میان، بهاییان سمنان شرایط دشوارتری داشته‌اند و در حال حاضر اغلب آنان به دلیل قطع شدن راه کسب و کارشان، دچار مشکل شدید اقتصادی و معیشتی شده‌اند.

«سوسن تبیانیان»، یکی از شهروندان بهایی سمنان، به زمانه می گوید: «افراسیاب سبحانی حدود ۱۱ ماه است که در زندان سمنان، زندانی است.»

افراسیابیبه اتهام تبلیغ دین بهایی و تبلیغ علیه نظام محکوم به یک سال حبس است. در طی دوران زندان، مغازه عینک‌سازی وی را یکی از دوستانش اداره می‌کرد تا این‌که جواز آن در تاریخ ۱۹ فروردین ماه از طرف اداره اماکن سمنان به دلایل نامشخص، باطل و مغازه پلمب ‌شد. با بسته شدن این مغازه دیگر هیچ فرد بهایی در سمنان مغازه‌ای ندارد. یعنی همه مغازه‌های مربوط به بهاییان سمنان، تعطیل شده و دیگر هیچ بهایی اجازه کار در این شهر را ندارد.

تبیانیان در ادامه می‌گوید: «فشار و آزار بهاییان سمنان از آذر ماه ۱۳۸۷ شروع شد که ماموران وزارت اطلاعات برای بازرسی به منازل ۲۰ بهایی سمنان رفتند و خانم صهبا رضوانی را هم بازداشت کردند. این روند تا کنون ادامه داشته است. طی این چند سال، تعداد زیادی از بهاییان سمنان، زندانی و محل‌ کسب آنان تعطیل شد.»

این شهروند بهایی که حدود یک سال در زندان سمنان و اوین زندانی بود، درباره وضعیت شغلی خود می‌گوید: «رئیس اداره اماکن سمنان در سال ۸۸ قبل از این‌که حکم دادگاهم قطعی شود، به من گفت که شما به علت این‌که مجرم شناخته شده‌اید، صلاحیت کسب و کار ندارید و پروانه کسب مرا باطل کرد. من هم مجبور به بستن مغازه‌ام شدم. در آن زمان فروشگاه پوشاک بانوان داشتم... پس از زندان، مغازه پلاستیک فروشی شوهرم نیز پلمب شد و هر دو بیکار شدیم... از طریق یکی از دوستانم با یک شرکت تولید وسایل کمک آموزشی در تهران آشنا شدیم و شروع به پخش محصولات این شرکت در مهد کودک‌های سمنان کردیم.»

او ادامه می‌دهد: «پس از چند ماه اداره اطلاعات سمنان، سمیناری با شرکت مدیران رده بالای شهر برگزار کرد و در آنجا با نشان دادن اسامی و تصاویر زندانیان بهایی از آن‌ها خواست تا با بهاییان کار نکنند. بعد از این جلسه دیگر نتوانستیم به مدارس و مهد کودک‌ها وارد شویم. مدتی بعد هم نامه‌ای از اداره اماکن سمنان به اماکن و ادارات عمومی داده شد که هیچ فرد بهایی حق رفت و آمد و خرید و فروش در این اماکن را ندارد... پس از این بار دیگر ما بیکار شدیم.»

این شهروند بهایی در پاسخ به این پرسش که اداره اماکن یا نهادهای دیگر به چه دلیلی محل‌ کسب بهاییان را در سمنان تعطیل می کنند، می گوید: «پیش از آن‌که اتهام آن دسته از بهاییانی که به اتهام عقیدتی دستگیر می‌شوند، ثابت یا حکمی قطعی برای آنان اعلام شود، اداره اماکن سمنان به این بهانه که شخص مجرم، صلاحیت کار آزاد را ندارد، جواز محل کسب آنان را باطل می‌کنند. علاوه بر این، مغازه‌های تعدادی از بهاییان هم به بهانه‌هایی نظیر مقنعه نداشتن فروشنده زن یا داشتن عکس خواننده در کامپیو‌تر فروشگاه، تعطیل شده‌اند.»

صحنه‌ای از تخریب گورستان بهاییان

به گفته وی، شهروندان بهایی سمنان از انجام مشاغل خصوصی مانند تبلیغات یا تدریس خصوصی هم محروم شده‌اند: «با تبلیغات گسترده‌ای که در شهر علیه بهاییان صورت گرفته و مردم را از مراوده با بهاییان ترسانده‌اند، اکثر مردم ترجیح می‌دهند با آنان ارتباط شغلی نداشته باشند تا دچار دردسر نشوند. درواقع بهاییان را در سمنان به گونه‌ای ایزوله کرده‌اند که هیچکس حاضر به ارتباط با آنان نیست.»

تا به امروز بهاییان سمنان به اداره اماکن، اتحادیه اصناف، تعزیرات، دفتر امام جمعه شهر و اداره اطلاعات مراجعه کرده‌اند، اما پاسخی برای حل مشکلات‌شان نگرفته‌اند. تبیانیان می‌گوید: «حتی بعضی به دیوان عدالت اداری کشور، نمایندگان مجلس و دادگستری تهران هم رفته‌اند، ولی تاکنون هیچ پاسخ روشنی دریافت نکرده‌اند و محل‌های کسب بهاییان همچنان تعطیل است.»

فشارهای اقتصادی بر بهاییان در همه نقاط ایران وجود دارد، اما به گفته سوسن تبیانیان در شهر سمنان به دلیل «حمایت همه‌جانبه نهاد‌های دولتی از سیاست سرکوب اقلیت های مذهبی» و «عدم توجه مسئولان کشور به دادخواهی بهاییان»، شدت بیشتری دارد. وی می‌گوید: «آن‌ها با این کار‌ها می‌خواهند بهاییان را از شهر و دیار خود گریزان کنند. به قول خودشان نه تنها از سمنان بروید، بلکه باید از ایران خارج شوید... آن‌ها می‌خواهند ما را از خاک آباء و اجدادی‌مان بیرون کنند. ضمن این‌که مردم عادی را هم از ارتباط با ما برحذر می‌دارند. خوشبختانه خیلی از شهروندان به طور مرتب با ما اظهار همدردی و تاسف می‌کنند.»

این شهروند ساکن سمنان درباره امرار معاش بهاییان ساکن این شهر می‌گوید: «بسیاری از مردان در کنار همسرانشان به کارهایی نظیر خشک کردن سبزی و درست کردن ترشی و مربا مشغول هستند و چون نمی‌توانند در سمنان بفروشند محصولات‌شان را به تهران می‌برند و به بهاییان این شهر می‌فروشند. تعدادی هم مثل سیامک ایقانی بعد از گذراندن سه سال زندان، برای پیدا کردن کار آواره شهرهای دیگر شده‌اند. چند نفری هم مثل همسر من برای کار به شهرهای دور از سمنان می‌روند. چند نفری هم به اجبار زادگاه خویش را ترک کرده‌اند و برای کسب و کار در شهرهای دیگر ساکن شده‌اند.»

طبق اصل ۲۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نباشد، برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.»

در دو سال اخیر شمار بسیاری از پیروان آئین بهایی در شهر سمنان بازداشت و مدتی را در زندان سمنان و اوین گذرانده‌اند. در این میان، چهار زن بهایی، ترانه ترابی، مونا مجیدی، زهره نیک آیین و الهام روزبهی همراه با فرزندان شیرخوار خود، بارمان، سورنا، رسام و آیسان راهی زندان شدند. در حال حاضر نیز هشت شهروند بهایی، پویا تبیانیان، عادل فناییان، افراسیاب سبحانی، بهفر خانجانی، افشین ایقانی، اردشیر فناییان، گلرخ فیروزیان و شیدرخ فیروزیان در زندان سمنان در حال گذراندن دوران محکومیت خویش هستند.

علاوه بر این‌که محل‌ کسب بهاییان سمنان، تعطیل و جواز کسب آنان باطل شده است، جوانان بهایی این شهر نیز در منازل‌شان، بازداشت و پیش از موعد به سربازی اعزام شده‌اند.

ماموران یا افراد نا‌شناس چندین بار گورستان بهاییان سمنان را تخریب کرده‌اند و بارها به شیشه‌های منازل و محل‌ کسب بهاییان یا خودروهای شخصی بسیاری از آن‌ها آسیب رسانده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ESI

    دینی که دو چیز از مردم بخواهد  به فناخواهد رفت ...جان و مال!!!!؟

  • آذران

    در گزارش آمده «شهروندان بهایی در سمنان اجازه کار ندارند». خوش به حالشان. حالا بنشینند پول نفتشان را بگیرند و استراحت کنند. باز هم رسانه های صهیونیستی تبلیغ کنند که اقلیت های دینی در فشارند ! امت حزب اله حاضر در صحنه و سلسله جلیله روحانیت و مراجع عظام و بالاتر از همه رهبر مسلمین جهان باید کار کنند و عرق بریزند و زحمت بکشند اینها بیکار بگردند و زندگی کنند ! بهشت بهتر ازین نمیشود. پیشنهاد میکنم یک جایی درست کنند اینها بروند روزی چند ساعت برای رهبر فرزانه و با بصیرت انقلاب که حکومتشان این اندازه مهربان و مردمی است دعا کنند تا وجود شریفشان تا انقلاب مهدی بماند ( گرچه مهدی هم از خیر آمدن و انقلاب کردن گذشته. زیرا دارد راست راست میگردد و زندگیش را میکند. مگر دردسر دارد که ظهور کند؟ تازه باید با رهبر مسلمین جهان رودر رو بایستد و سهم سپاه را بدهد و هزینه بهائیان بیکار را بدهد و ... )

  • پارسای ایرانی

    لعنت بر این ملاهای حیوان صفت و لعنت بر طرفدارانشان که از حیوان پست ترند اینها زندگی را برای ایرانیان مثل جهنم کرده اند

  • ایرج میثاقی ممقانیIraj Missaghi Mamaghani

    با سپاس فراوان از اطلاع رسانی های دقیق و کامل در مورد اخبار مربوط به بهائیان ایران. خواهشی که دارم حذف عکس نامناسب و غیر صحیح منتشره دشمنان (عکس منتسب به حضرت بهاء الله ) است. این تصویر حقیقی نیست. تنها عکس موجود از ایشان در مقر بیت العدل میباشد. اصولا بهائیان راضی به انتشار عکس از افراد مقدس خود در انظار عموم نیستند و انتشار و چاپ آنها را مخالف شئون این هیاکل و مقدسات خود میدانند. از بذل محبتی که خواهید فرمود متشکرم.