ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صعود دلار؛ تحریک دولتی بازار ارز

با کنار هم قرار دادن سخنان مقام‎های دولتی به‌ویژه محمدباقر نوبخت و ولی‎الله سیف، می‎توان ‎بار دیگر نشانه‎هایی از دخالت هدفمند دولت در بازار ارز و تحریک آن را دید.

قیمت دلار و طلا در یک هفته گذشته بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت. آن‎هم در شرایطی که به روایت مسئولان دولتی صادرات نفتی و محصولات پتروشیمی ایران افزایش یافته و دولت توانسته است پس از توافق ژنو، بخشی از درآمدهای ارزی بلوکه شده را دریافت کند.

exchange 2

کاهش تنش‎های بین‎المللی و به دنبال آن افزایش درآمدهای ارزی دولت این انتظار را به وجود آورد که ریال یک‎بار دیگر بخشی از ارزش از دست رفته خود را بازیابد و بازار ارز و طلا به یک ثبات نسبی برسد.

دولت روحانی مدافع افزایش قیمت دلار است و در ماه‎های گذشته مقام‎های دولتی بارها از افزایش و تثبیت قیمت ارز و دفاع کرده‎‎اند.

اما کاهش قیمت‎ها چندان دوام نیاورد و در آستانه اجرایی شدن فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‎ها و نزدیک شدن شاخص بورس تهران به رکود، قیمت دلار و طلا افزایش پیدا کرد و رسانه‎ها از افزایش متقاضیان خرید ارز خبر دادند.

مقام‎های دولتی در واکنش به این تحولات در بازار ارز، آن را مقطعی و زودگذر توصیف کردند. ولی‎الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در باره دلایل این التهاب به خبرنگاران گفت: «بخشی از افزایش قیمت دلیل اقتصادی دارد و بخشی هم به خاطر دلایل غیر اقتصادی و جو روانی است.» او وعده داد که در روزهای آینده، بازار کاهش و تثبیت قیمت دلار را تجربه می‎کند.

سیف، «تاخیر در عرضه دلار حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به بازار» را دلیل اقتصادی افزایش قیمت‎ها عنوان کرده و از رفع این مشکل خبر داده است.

دولت به دنبال افزایش قیمت دلار

دولت حسن روحانی مدافع افزایش قیمت دلار است و در ماه‎های گذشته مقام‎های دولتی بارها از افزایش و تثبیت قیمت ارز و دفاع کرده‎‎اند. ولی الله سیف در نخستین روزهای کاری خود، بازگشت قیمت دلار به کمتر از دو هزار و ۵۰۰ تومان را غیرمنطقی خواند و قیمت واقعی دلار را ۳۰۰۰ تومان دانست.

محمدرضا پور‎ابراهیمی، از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اسفند ماه سال گذشته و همزمان با بررسی لایحه بودجه در مجلس به خبرنگاران گفت: «رئیس کل بانک مرکزی مدافع تثبیت قیمت دلار در مرز ۳۰۰۰ تومان است و گفته است که در نیمه دوم سال ۹۳ دولت دلار را تک‎نرخی و تثبیت خواهد کرد.»

 دو سال پیش مشخص شد که دولت به منظور جبران بخشی از کسری بودجه، بازار ارز را با عدم توزیع ارز دولتی تحریک کرده است.

سیف در نوشتاری که سال گذشته پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی منتشر کرد، تثبیت نرخ ارز را یکی از مهم‎ترین اولویت‎های دولت برشمرد: «در فرآیند اصلاح قیمت‌های نسبی، ضمن جلوگیری از بروز اختلال و نوسان در نرخ ارز در شرایط فعلی و دو نرخی بازار ارز، فراهم آوردن زمینه‌های لازم جهت اصلاح نرخ ارز - با توجه به شرایط اقتصاد کلان و روابط خارجی کشور- و گذر به نرخ ارز واحد و استقرار نظام تک نرخی ارز، از اولویت‌ها و برنامه‌های جدی بانک مرکزی در سال آینده خواهد بود.»

علاوه بر رئیس کل بانک مرکزی، معاون اول و معاون برنامه‎ریزی و نظارت راهبردی رئیس‎جمهوری نیز از عزم دولت برای تک‎نرخی شدن ارز و تثبیت آن خبر دادند. در راستای همین سیاست‎ها دولت در قانون بودجه امسال قیمت پایه ارز را ۲۰۰ تومان افزایش داد تا ارزش برابری ریال در برابر دلار به ۲۶۵۰۰ ریال برسد.

فرشاد مومنی، کارشناس اقتصادی منتقد دولت، این اقدام دولت را چراغ سبز به افزایش قیمت‎ دلار دانست. اما دولت بدون توجه به انتقادهایی که از سوی کارشناسنان اقتصادی مطرح شد، توانست نظر موافق نمایندگان مجلس برای افزایش قیمت پایه ارز مرجع را جلب کند.

دست دولت در کار است

دو سال پیش که دلار بی‎سابقه ترین رشد قیمت در برابر ریال را تجربه کرد، مقام‎های دولتی و امنیتی از دست‎های پنهانی و پشت‎پرده در بازار ارز خبر دادند. چند ماه بعد مشخص شد که دولت به منظور جبران بخشی از کسری بودجه، بازار ارز را با عدم توزیع ارز دولتی تحریک کرده است. مجلس شورای اسلامی در گزارش تفریغ بودجه دو سال قبل، تامین بخشی از کسری بودجه دولت از محل تفاوت قیمت ارز را تائید کرده است.

رکود و عدم اطمینان در فضای اقتصادی ایران، بازار ارز و دلار را به امن‎ترین و سودآور‎ترین مکان برای تبدیل دارایی‎های شهروندان تبدیل کرده است.

حال با کنار هم قرار دادن سخنان مقام‎های دولتی، به ویژه محمدباقر نوبخت و ولی‎الله سیف، می‎توان یک‎بار دیگر به نشانه‎هایی از دخالت هدفمند دولت در بازار ارز و تحریک آن دست یافت. سخنگوی دولت دو هفته پیش و در هنگام نام‎نویسی مجدد برای دریافت یارانه‎های نقدی از کسری بودجه دولت برای پرداخت یارانه‎های نقدی خبر داد.

علی طیب‎نیا، وزیر اقتصاد هم پیش‎تر گفته بود که «دولت برای پرداخت یارانه‎های نقدی با هزار میلیارد تومان کسری بودجه در ماه روبرو است. به گفته او، دولت برای تامین این کسری بودجه چاره‎ای جز استفاده از سایر منابع اعتباری ندارد.» حال پس از آن‎که دعوت دولت برای انصراف داوطلبانه شهروندان از دریافت یارانه‎های نقدی، سخنگوی دولت در اظهار نظری متناقض گفته است: دولت مشکلی برای پرداخت یارانه‎های نقدی ندارد.

همچنین همزمان با سقوط شاخص بورس تهران، دولت کاهش دستوری نرخ سود سپرده‎های بانکی را در دستور کار قرار داد و پنج بانک را موظف به تزریق نقدینگی پنج هزار میلیارد تومانی در بورس تهران کرد. در پی این تصمیم دولت، نگرانی‎ها در باره خروج نقدینگی موجود در نظام بانکی افزایش یافت. رکود و عدم اطمینان در فضای اقتصادی ایران، بازار ارز و دلار را به امن‎ترین و سودآور‎ترین مکان برای تبدیل دارایی‎های شهروندان تبدیل کرده است.

بر خلاف وعده دولت مبنی بر شیب کند افزایش قیمت حامل‎های انرژی، قیمت بنزین سهمیه‎ای ۷۵ درصد و قیمت بنزین آزاد ۴۲ درصد افزایش یافته است.

در چنین شرایطی آن‎گونه که رئیس‎کل بانک مرکزی روایت کرده است، درآمدهای ارزی حاصل از صادرات پتروشیمی در بازار توزیع نشده است. اگرچه سیف دلیل عدم توزیع این ارز را توضیح نداده است، اما بازخوانی سخنان قائم مقام بانک مرکزی در سال گذشته می‎تواند دلیل عدم توزیع ارز در بازار را مشخص کند.

او اسفندماه سال گذشته پس از واریز بخشی از درآمدهای ارزی بلوکه شده ایران و در واکنش به کاهش قیمت ارز گفته بود: «مدیریت تقاضا و عرضه می‎تواند از التهاب بازار بکاهد.» حال اندکی پس از اعلام رسمی واریز چهارمین قسط دارایی‎های بلوکه شده ایران و در شرایطی که بازار انتظار کاهش قیمت‎ها را داشت، دولت عرضه ارز را مدیریت کرده است.

تورم روی تورم

افزایش همزمان قیمت دلار و بنزین اقتصاد ایران را در آستانه یک تورم بزرگ قرار داده است. بر خلاف وعده دولت مبنی بر شیب کند افزایش قیمت حامل‎های انرژی، قیمت بنزین سهمیه‎ای ۷۵ درصد و قیمت بنزین آزاد ۴۲ درصد افزایش یافته است.

به گفته محسن رنانی اصفهانی، بنزین به یک شاخص و معیار برای اندازه‎گیری نرخ تورم در ایران تبدیل شده است و مردم افزایش قیمت‎ها را با معیار قیمت بنزین می‎سنجند.

افزایش همزمان قیمت دلار و بنزین اقتصاد ایران را در آستانه یک تورم بزرگ قرار داده است.

اگرچه دولت با صدور دستورالعملی اعلام کرده است که در قیمت‎گذاری کالاهای اساسی دخالت می‎کند و مانع افزایش قیمت‎ها خواهد شد. اما تجربه مجلس هفتم و دولت پیشین در کنترل دستوری قیمت‎ها نشان می‎دهد که دولت روحانی نمی‎تواند در این حوزه موفق شود.

افزایش قیمت حامل‎های انرژی به افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات تولید شده می‎انجامد. از سوی دیگر افزایش قیمت دلار، هزینه واردات کالاهای واسطه‎ای وارداتی را افزایش خواهد داد.

در چنین شرایطی تلاش دولت برای تثبیت قیمت‎ها تنها در صورتی ممکن است که دولت بتواند مابه تفاوت قیمت تمام شده تولیدکنندگان با قیمت دستوری را به آنان بپردازد. اما پرداخت این مابه تفاوت در توان دولت نیست.

به گفته وزیر اقتصاد، دولت برای پرداخت سهم بخش تولید از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‎ها با کمبود نقدینگی روبرو است. در بررسی‎هایی که در سال‎های گذشته توسط مرکز پژوهش‎های مجلس از فضای کسب و کار ایران صورت گرفت، تولید کنندگان افزایش قیمت حامل‎های انرژی و ارز را به عنوان دو عامل نخست موثر در کاهش تولید عنوان کرده بودند.

اما به نظر می‎رسد که دولت بدون توجه به همه نقدها و هشدارهایی که پیش از این از سوی فعالان اقتصادی و کارشناسان اقتصادی مطرح شده بود، به دنبال پیش بردن برنامه‎های خود برای تثبیت دلار در مرز ۳۰۰۰ تومان و آزادسازی قیمت حامل‎های انرژی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • منوچهر

    قابل توجه اقای حسنی درامد مالیاتی دولت در بودجه انسال 56هزار ملیارد تومان پیش بینی شده است که مورد اعتراض نمایندگان بود زیرا درسال گذشته نیز پیش بینی 45 هزار ملیارد تومان گرفته شدهبود که فقط 32هزار ملیارد تومان ان محقق شد. در امد گمرگ 3هزار هفتصد ملیارد تومان پیش بینی شده است قبلا گمرک نیمی از بودجه را تامین میکرد ولی حالا تعرفه درخدمت سیاستهای اقتصادیست ودرامد سر شاری ندارد. عوارض فرودگاهی میتواند بزحمت هزینه های انهارا فراهم کند. دخانیات از 100 سال پیش همیشه غول افلیجی بوده که پرونده های جزائی بسیاری را از این شرکت شاهد بوده ایم. یاد اوری کنم که امروز خود رو سازان که در تملک دولت هستند اعلام کردند که در سال 91 چهارهزار ملیارد و سال 92 دوهزار ملیار دتومان ضرر داده اند و حال انکه حد اقل بایستی سالانه 2000 ملیارد تومان مالیات بر درامد میپرداختند. در پروند کرسنت نیز این شرکت تقاضای خسارت 30 ملیارد دلاری از وزارت نفت کرده است که در دادگاه اول برنده بوده و در تجدید نظر باید منتظر حکم باشیم. در پروند سواپ نفتی نیز شرکتهای نفتی اماراتی ادعای 2ملیارد خسارت کرده اند که در مرحله ابتدائی 17 ملیون دارائی شرکت نیکو زیر مجموعه وزارت نفت و مسئول بازرگانی خارجی شرکت نفت در سویس توقیف شده است. بودجه سال 93 با خوشبینی 50 هزار ملیارد تومان کسری دارد. امید وارم سیاهنمائی نکرده و نیاز اطلا عاتی شمارا مختصری بر طرف نموده باشم.

  • hasani

    با سلام به منوچهر٬  اینها هزاران  میلیارد تومان نیز از مالیاتها و عوارض مثل عوارض گمرکی٬ فرودگاه٬ گذرنامه٬ صادرات و واردات و سیگارو.....درآمد دارند.  یعنی همه اینها بجیب گشاد و چاه ویل  گونه  برادران میرود؟

  • منوچهر

    باسلام به اقای حسنی 41ملیاردو610 ملیون دلار درامد نفتی ضربدر هر دلار 3000 تومان میشود124هزار 830 ملیارد تومان کسر میشود سهم شرکت نفت برای هزینه های استخراج و تعمیرات ونوسازی 14 ونیم درصد ازکل درامد کسر میشود 30 درصد از کل درامد جهت واریز به صندوق توسعه ملی کسر میشود سهم جنابان بابکهای زنجانی ها کسر میشود بودجه مصوبه برای سال 92 بمبلغ 208هزار ملیارد تومان کسر میشود بدهی دولت به پیمانکاران وزات راه وزارت اب و برق وشرکت نفت بمبلغ 20 هزار ملیارد تومان کسر میشود بدهی دولت ببانک مرکزی 5000ملیارد تومان کسرمیشود بدهی شرکتهای دولتی به سیستم بانکی کشور بمبلغ80 هزار ملیارد تومان زحمت بکشید پیدا کنید نفت را

  • بهنام

    دروغ می گویند و بالا بردن نرخ ارز کار خودشان است تا قسمتی از کسر بودجه را جبران نمایند .

  • hasani

    خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه، ۴ اردیبهشت، گزارش داد که بیژن زنگنه، وزیر نفت، با ارائه گزارشی به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درآمد ایران از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۹۲ را ۴۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار اعلام کرده است.! خوب این ۴۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار صرف چی شده یا بجیب چه کسانی رفته که میگویند پول نداریم ؟

  • منوچهر

    تعداد یارانه بگیر ها طبق روایت دولت قبلا 77 ملیون نفر بود که بیش از جمعیت ایران اعلام میشد ولی حالا به 73ملیون نفر کاهش یافته است .میگویند 2ملیون 4صد هزار نفر انصراف داده اند ولی تفاوت 4 ملیون نفر است در هر صورت 42هزار ملیاردتومان یارانه پرداختی سالیانه به 39هزار ملیارد تومان تقلیل پیدا میکند. مصرف بنزین در سال 92 روزانه 65ملیون لیتر گزارش شده وبر اساس قیمتهای اعلامی کنونی در بنزین سهمیه ای و بنزین ازاد هر لیتر 300 تومان گرانتر شده است وافزایش درامدی معادل 7هزار و صد ملیارد بوجود اورده است. مصرف گازوئیل درسال 92 روزانه 90 ملیون لیتر اعلام شه است که با افزایش 100 تومانی در هر لیتر افزایش درامدی معادل 3هزار و200 ملیارد تومان درسال خواهد بود . بنابرین دولت فقط از محل همین دو رقم افزایش درامدکسری پرداخت یارانه ها را امسال تامین کرده است وباافزایش بهای گاز و برق و اب وگاز مایع و دیگران 7هزار ملیارد دیگر درامد اضافی دارد که برای بهینه سازی برق و کمک به بهداشت کار ساز است ومیتواند برنامه های مصوبه را اجرا کند. کمک به تولید قرار است از تقبل قسمتی از بهره بانکی بعهده دولت باشد و اصلاح ساختار مصرف انرژی در صنعت و کشاورزی نیز میتواند از اقلام پیش بینی شده در بودجه تامین گردد. با این حساب دولت بهانه ای برای بتاخیر انداختن مواعید خود در اختیار نخواهد داشت. سهم سوخت ویا انرژی در سبد کالای مصرفی فقط 6 درصداست بنابرین پیش بینی افزایش تورم بین 4تا6 درصد خواهد بود در صورتیکه دولت بازار را متشنج نکند و تورم انتظاری را بالا نبرد به این مهم دست مییابد. بازار ارز باین دلیل متحرک شد که در درجه اول در مجلس و دولت نسبت به بهره سپرده گزاری مردم توسط بانکها اعتراض شد وشک و تردیدی ایجاد گردید که پس انداز ها را ببازار ارز راهنمائی کند و بدنبال ان روی سکه اثر گذاشت که خود از مصادیق تورم انتظاری است . طبق گفته رئیس بانک مرکزی فقط سه قسط از ارزهای ازاد شده تاکنون در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است که یک قسط ان توسط بانک زوریخ و دو قسط دیگر در بانک مسقط است بحساب بانک مرکزی واریز شده است بنابرین فقط یک ملیارد و 550 ملیون دلار قابل خرج است از طرف دیگر بدلیل باقی ماندن تحریم در سیستم بین المللی بانکی همچنان مشکلات برای ازاد شدن بقیه دارائیها توسط بانکهای محتلف ادامه دارد ومعلوم نیست ظرفیت بانک مسقط بتواند جوابگوی اقساط بعدی باشد جنانکه قسط چهارم نیز که ازاد شده هنوز دراین یانک متمرکز نشده است. بانک مرکزی اعلام کرده است که برای واردات قطعات خودرو و لوازم خانگی از ارزها ی ازاد شده استفاده خواهد کرد و به همین دلیل گشایش اعتبارات این کالاها را با قیمت ارز مباذلاتی بعهده گرفته است وبنظر میرسد که فشار بر بازار ازاد ارز کاهش یابد ولی نظر دولت وبانک مرکزی بر دلار 3000 تومانی متمرکز است حال فرق نمیکندباتعیین نرخ رسمی باشدویا ازطریق ورود در بازار ازاد. شوک قیمتی افزایش قیمت بنزین در صورتیکه با تشنجهای دیگر همراه نباشد در تابستان امسال تورم را به 38 درصد خواهد رسانید ولی در صورت مدیریت صحیح نه کنترل قیمتها توسط بازر سان میتواند در پائیز تثبیت شود ودر زمستان شیب نزولی اغاز کند.