ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درون آینه، بیرون شیشه، به چه می‌نگرید؟

اگر روی سقف موزه متروپولیتن

اگر روی سقف موزه متروپولیتن نیویورک ایستاده‌اید و آسمان‌خراش‌های نیویورک مقابل شما و پشت سرتان و همه جا در همه زاویه‌های دید شما باشند؛ به چه فکر می‌کنید؟ به زیبایی این فضا؟ به خراشیده شدن پهنه آسمان با معماری این بناهای بلند، به ارتباط این بنا‌ها با وجود خودتان در کنار آن‌ها؟ یا به نابرابری‌های اقتصادی روی زمین، جایی که آسمان خراش‌ها به زمین می‌رسند؟

دن گراهام، هنرمند آمریکایی، که هنرهای چیدمانی او شهرت جهانی دارد، این بار با استفاده از آینه-شیشه‌هایش به سراغ سقف موزه متروپولیتن نیویورک رفته است. آینه-شیشه‌های دن گراهام، قسمتی از پروژه هنرهای مفهومی او هستند که همزمان هم آینه‌اند و نور را منعکس می‌کند و هم شیشه‌ای که نور را از خود عبور می‌دهد. گراهام با چیدمان این آینه-شیشه‌ها کنار هم، به شهرنشینان این فرصت را می‌دهد که شهر را در چارچوبی نگاه کنند که هم شیشه است و هم آینه‌ای از وجود خودشان در آن فضا.

هنرهای مفهومی گراهام معمولا با مفهوم شهرنشینی درگیرند و به مفاهیم فیزیک شهر، بعد اجتماعی، و اقتصاد سیاسی شهرنشینی می‌پردازند. او برای مخاطب فضایی می‌سازد که ضمن اینکه شفاف است، منعکس کننده زاویه دیدی است که همیشه در نقطه کور مخاطب، یعنی پشت سر او قرار دارد. مشاهده تمام محیط اطراف و بازتاب خود مخاطب در آن محیط مرز‌های بین داخل و خارج، بیرون و تو، جلو و پشت سر، فضای عمومی و خصوصی و در ‌‌نهایت فضای ذهنی و عینی را به هم می‌ریزد تا شاید مفاهیمی دیگر از این به هم ریختن‌ها یافت شود.

عکس: خبرگزاری فرانسه AFP

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.