ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز نمایشگاه کتاب و دغدغه روحانی از تخریب دولت

بيست‌و‌هفتمين دوره نمايشگاه کتاب تهران آغاز شد و در مراسم گشایش آن حسن روحانی به مخالفان دولت تاخت و گفت آن‌ها از کاه کوه می‌سازند و دولت را تخریب می‌کنند.

بيست‌و‌هفتمين دوره نمايشگاه کتاب تهران صبح روز سه‌شنبه ۹ ارديبهشت‌ماه با شرکت حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ایران و علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای تهران گشایش یافت و جوایز ناشران برتر نیز اهدا شد. روحانی در این مراسم به حملات اخیر مخالفان دولت پاسخ گفت.

حسن روحانی: با پول مردم و بيت‌المال مردم دولت تخريب می‌کنند

به گزارش منابع خبری ایران، در اين مراسم همچنین سفیران کشورهای دیگر، عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران، حسین هاشمی، استاندار تهران و گروهی از مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی برگزار شد.

روز یکشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه عباس صالحی، رئیس بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران در نشست رسانه‌ای خود منابع مالی وزارت ارشاد برای برگزاری نمایشگاه را «اسفبار» خواند و گفت: «دوستان ما با اعتبارات شخصی کار‌ها را صورت داده‌اند. منابع مالی ما اگر شرايط بهتری داشت کمتر شرمنده می‌شديم.»

وی ویژگی‌های نمایشگاه امسال را «تشکیل حوزه نخبگان برای استقبال از نخبگان»؛ «تقويت وجه نمايشگاهی نمايشگاه کتاب بر وجه فروشگاهی آن»؛ «تقويت و گسترش وجه تفرجگاهی نمايشگاه»؛ «تقويت اطلاع‌رسانی»؛ «زيباسازی محيطی»؛ «واگذاری نمايشگاه به بخش‌های خصوصی»؛ «صرفه‌جويی در منابع اقتصادی و مالی»؛ «تعامل رسانه‌ای با اهل رسانه» و «تقويت ارزش‌های انسانی و دینی» عنوان کرد.

رئیس بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران همچنین مصلی تهران را مکان مناسبی برای نمايشگاه کتاب ندانست، اما گفت: «راه ديگری نداشتيم، وقتی آمديم اين تنها گزينه بود و فرصتی برای تغيير آن نداشتيم.»

در نمايشگاه کتاب امسال ۲۶۶ هزار و ۴۲۹ عنوان کتاب داخلی و ۱۳۲ هزار عنوان کتاب خارجی عرضه شده است. این نمایشگاه تا بيستم ارديبهشت‌ماه دایر است.

در مراسم گشایش بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران، ابتدا علی جنتی، وزیر ارشاد، در سخنانی عرصه نشر را نیازمند حمایت جدی دانست و گفت: «از مخاطب‌شناسی و فراهم آوردن امکانات سخت‌افزاری تا امکانات نرم‌افزاری و تدوين راهبردهای نوين و اصلاح زيرساخت‌ها و سياست‌های اين حوزه از اهداف دولت يازدهم است.»

وزیر ارشاد افزود: «تعداد عناوين کتاب‌ها [در ایران] بالا رفته و در سال گذشته ۶۶ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده است.»

علی جنتی، وزیر ارشاد: در سال گذشته ۶۶ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده است

پس از سخنان علی جنتی، با حضور حسن روحانی ۲۰ ناشر برتر ایران در سال ۱۳۹۲ معرفی شدند.

ناشران برگزيده امسال عبارت بودند از علی‌اصغر علمی‌ (انتشارات سخن)،‌ مرتضی زينعلی (انتشارات جامعه‌نگر)، رضا هاشمی‌نژاد (انتشارات افق)، عبدالعظيم فريدون (انتشارات محراب قلم)،‌ علی‌رضا حاجيان‌زاده (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان)، اسماعيل اسماعيلی (مؤسسه بوستان کتاب) و محمد سلگی (سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی).

همچنین ناشران شايسته تقدير يدالله سعدی‌ (انتشارات دليل ما)، علی‌رضا سبحانی‌نسب (انتشارات جمال)،‌ حسين‌علی پورمدنی (انتشارات مرسل)،‌ صفا اميری (انتشارات براق) اعلام شدند.

ناشران برگزيده بخش ويژه نیز يوسف علی‌خانی (نشر آموت)‌، عين‌الله جعفرنژاد قمی (انتشارات علوم يارانه)،‌ حسين عابدينی (انتشارات سفير اردهال) ‌، رضا حتمی (انتشارات حتمی)‌، علی‌رضا اسماعيلی (انتشارات مؤسسه تاليف،‌ ترجمه و نشر آثار هنری متين)‌، عباس شيری (انتشارات ميزان)، پروانه شعبانی (انتشارات مينوی خرد)، محمد حسنی (انتشارات عصر داستان) و داوود موسايی (انتشارات فرهنگ معاصر) معرفی شدند.

در ادامه مراسم گشایش بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، حسن روحانی در سخنانی به حملات اخیر به دولت یازدهم و تبلیغات مخالفان دولت پرداخت.

روحانی ضمن تأکید بر «حفظ حرمت اهل قلم» و «امنيت و آزادی برای آفريننده و ناشر و عرضه‌کننده کتاب» از «نقد اندیشه» نیز دفاع کرد و گفت: «صاحبان فرهنگ نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند.»

وی گفت: «دولت در پی سانسور دولتی نيست، همان‌طور که می‌بينيد بيشترين نقد امروز در جامعه از دولت و دولتمردان می‌شود.»

رئیس‌جمهوری ایران گفت به دولتش افتخار می‌کند که «شرايطی را به‌وجود آورده تا همه به‌راحتی نقد می‌کنند و سخن می‌گويند و گاهی از کاه کوه می‌سازند.»

حسن روحانی، علی جنتی و مسئولان نمایشگاه کتاب تهران در روز گشایش نمایشگاه

وی افزود: «آن‌چه پسنديده نيست اين است که با پول مردم و بيت‌المال مردم از دولتی که منتخب مردم است و با رأی اکثريت شروع به کار کرده است، کسی بخواهد به جای نقد تخريب را شروع کند.»

اشاره تلویحی حسن روحانی به انتشار اخیر مستند «من روحانی هستم»، ساخته معصومه نبوی است که به زندگی سیاسی حسن روحانی می‌پردازد. دولت این فیلم را تبلیغات تخریبی مخالفان علیه رئیس‌جمهوری می‌داند، اما مخالفان دولت در حکومت ایران آن را مستندی تاریخی ارزیابی می‌کنند.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: «ما از همه می‌خواهيم با شناسنامه حرف بزنند و بگويند وابسته به کدام جناح هستند، با نام جناح خود سخن بگويند نه با نام ملت ايران، ملت ايران راهش روشن است، ملت ايران به دنبال آرامش و اعتدال است، به دنبال پيشرفت و اخلاق است.»

وی افزود: «اگر گروهی می‌خواهند ذهن مردم را از تعالی اخلاقی بازدارند يا با اتهام و تخريب و دروغ بر اخلاق جامعه ضربه وارد کنند يادشان باشد امسال سال فرهنگ و اقتصاد است، نه سال تخريب نه سال دروغ و نه سال مشغول کردن مردم به حوادث غيرواقعی و رويدادهای تخيلی که از ذهن کوچک برخی بر می‌خيزد.»

رئیس‌جمهوری ایران با بیان این‌که «اجازه ندهیم عده‌ای بخواهند در میان ما تفرقه‌ای ایجاد کنند»، گفت: «اجازه ندهیم شرایط امروز منطقه‌ای و بین‌المللی که برای تعامل سازنده ما با جهان از دیروز فراهم‌تر است، این فضا را بر هم زنند.»

از زمان توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵، مخالفان دولت یازدهم در حکومت ایران تبلیغات علیه دولت حسن روحانی را گسترش دادند و در کنار مخالفت با این توافق هسته‌ای، در عرصه‌‌های فرهنگی نیز هشدارهایی به دولت داده‌اند.

با این‌ حال از آغاز روی کار آمدن دولت حسن روحانی، به‌رغم برخی تغییرات در سیاست‌های خارجی و فرهنگی کشور، نیروهای فشار همچنان قدرتمند عمل می‌کنند. این نیروها اگر چه تاکنون نتوانسته‌اند در عرصه کلان سیاست‌های خارجی، از جمله پیشبرد توافق هسته‌ای مانعی ایجاد کنند اما در عرصه فرهنگی هر جا که خواستند مانع ایجاد کرده‌اند و دولت نیز در برابر آن‌ها واکنشی نشان نداده است.

توقیف پی‌درپی روزنامه‌ها، مخالفت با نشر برخی از آثار نویسندگان، مخالفت با خاکسپاری ریچارد فرای، ایران‌شناس فقید آمریکایی در اصفهان، مخالفت با ادامه فعالیت انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، نمونه‌هایی در این‌ زمینه‌اند.

دولت یازدهم در این مدت خود نیز نشان داده است که رغبت چندانی برای آزادی نویسندگان دگراندیش ندارد. ۱۹ بهمن‌ماه سال گذشته، عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد خواهان تجدید نظر در اساسنامه کانون نویسندگان شد و گفت اگر کانون «پوست‌اندازی» کند، امکان فعالیت قانونی‌اش در ایران وجود دارد. این اظهار نظر با واکنش منفی و مخالفت گسترده نویسندگان عضو این کانون روبه‌رو شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • همه مشاوران جوان و «دلواپسان» وزیر ارشاد | خبرگزاری موج سبز

    […] نمایشگاه کتاب تهران با قهر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درآمیخت و کار به آنجا کشید که برخی رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران و بیت رهبری، روزهای حساس و پرچالشی را برای وزیر ارشاد پیش‌بینی کردند. جنجالی که پیرامون روبوسی لیلا حاتمی با ژیل ژاکوب، مدیر شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن به وجود آمد، دامن وزیر ارشاد را هم گرفت. […]