ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«توقيف روزنامه ابتکار موجب نگرانی عمیق است»

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در رابطه با توقيف روزنامه «ابتکار» بيانيه‌ای صادر کرد و این اقدام را خلاف قانون مطبوعات دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، در اين بيانيه آمده است: «خبر توقيف روزنامه ابتکار در سال مزين به فرهنگ به موجب ماده ۶ بند ۱۱ قانون مطبوعات، موجب تاسف و نگرانی عميق گرديد.»

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات افزوده است: « جامعه مطبوعاتی و رسانه‌ای کشور در اين سال انتظار تحول مثبت و سازنده را دارد. ليکن برخلاف روح قانون اساسی و اصول ۲۴، ۳۶ و ۱۶۸ توقيف نشريات بهار، آسمان و ۹ دی را شاهد هستيم.»

این انجمن متذکر شده است که «موارد توقيف در قانون مطبوعات تصريح شده و ماده شش اين قانون از نظر حقوقدانان حدود مطبوعات را معين کرده و فاقد محتوای کيفری است و بايد با قانون مجازات،‌ عناوين مجرمانه تطبيق و توسط دادگاه صالح اقدام گردد که چنين فعلی رخ نداده است.»

تبصره ماده ۳۴ قانون مطبوعات می‌گوید رسيدگی و صدور حکم در جرايم مطبوعاتی تنها در صلاحيت دادگاه کيفری استان است و هيچ مرجع ديگری حق صدور حکم مجازات مطبوعات را ندارد.

این بیانیه توقيف مطبوعات را «يکی از شديدترين مجازات‌های مطبوعاتی» دانسته و افزوده است: «در شرايطی که معدود کشورهای جهان مجازات توقيف را اعمال می‌کنند[این انجمن] انتظار دارد روش‌هايی اصلاحی جايگزين برخوردهای سختگيرانه قرار گيرد.»

فائزه هاشمی رفسنجانی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به‌تازگی و در بهمن‌ماه سال گذشته به ریاست انجمن دفاع از آزادی مطبوعات برگزیده شد.

این انجمن در سال ۱۳۷۷ و در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی شکل گرفت و در سال ۱۳۸۰ از وزرات کشور مجوز دریافت کرد اما در پی رویدادهای سال ۱۳۸۸ و اعتراض های گسترده خیابانی به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با مشکلات متعددی روبه‌رو شد و شماری از فعالان آن زندانی یا مجبور به ترک کشور شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.