ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگاهی به آینده اینترنت در همایش «نت‌موندیال» در برزیل

همایش بین‌المللی «نت موندیال» برای بررسی «آینده اینترنت، ایمنی، مدیریت و دسترسی برابر به آن» با حضور دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل، برگزار شد.

همایش بین‌المللی دوروزه «نت‌موندیال» یا «اینترنت جهانی» برای بررسی «آینده اینترنت، ایمنی، مدیریت و دسترسی برابر به آن» با حضور دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل، برگزار شد.

دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل در همایش «نت‌موندیال»

در این همایش  در روزهای ۲۳ و ۲۴ آوریل ( ۳ و ۴ اردیبهشت) دانشگاهیان، کارشناسان سیاسی و فعالانی از ۸۸ کشور جهان در شهر سائوپولوی برزیل حضور داشتند. گفت‌وگوهای همایش از راه اینترنت، زنده پخش می‌شد.

در سال ۲۰۱۴ شبکه جهانی وب بیست و پنجمین سالگرد ایجاد خود را جشن می‌گیرد. تیم برنرز لی، مخترع «وب جهان‌گستر» در همین راستا گفته است: «بی طرف نگه‌داشتن اینترنت به معنای دوری از هرگونه تبعیض اقتصادی و سیاسی است. انفجار خلاقی که در ۲۵ سال اخیر در سراسر جهان رخ داده، فقط به دلیل همین بی‌طرفی به‌وجود آمده است.»

در سال‌های اخیر با ایجاد راه‌های ارتباطی تازه و بعضاً رایگان در شبکه جهانی اینترنت، تحولی در شیوه ارتباط مرسوم بین افراد و سازمان‌ها و نهادها نیز رخ داده است. اما افزایش آگاهی اجتماعی مردم و تأثیر اینترنت بر افکار عمومی، نگرانی حکومت ها را نیز در پی داشته است.

انتشار خبر و تصاویر خودسوزی محمد بوعزیزی، دستفروشی در شهر سیدی بوزید تونس، از راه شبکه‌های اجتماعی اینترنتی وضعی به وجود آورد که زین‌العابدین بن علی، رئیس جمهوری تونس را سرنگون و مجبور به فرار کرد.

استفاده میرحسین موسوی، از سران مخالفان دولت احمدی‌نژاد از فیس‌بوک برای اطلاع‌رسانی

در ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ شبکه‌های اجتماعی «توئیتر» و «فیس‌بوک» در بازتاب جهانی رویدادها نقش مهمی داشتند.

در حال حاضر جمهوری اسلامی یکی از پیشروترین کشورهای جهان در زمینه جلوگیری از آزادی اینترنتی است.

اما تغییرات و پیشرفت‌های شبکه‌های جهانی به اندازه‌ای سریع‌اند که می‌توانند دست دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی و جاسوسی و تهدید حریم خصوصی را تا اندازه‌ای  کوتاه کنند، هر چند به آن‌ها امکانات متقابلی برای محدودیت کاربران و تجسس اینترنتی نیز می‌دهند.

با این تفاسیر، دستاوردهای مهم همایش نت‌موندیال در باره آینده اینترنت چه بود؟

تاثیر مهم اینترنت در افزایش آگاهی اجتماعی چگونه بوده است؟

کنترل دولت‌ها بر اینترنت تا کجا امکان‌پذیر است؟

بسیاری از کاربران اینترنتی در ایران با سانسور اینترنت و نظارت دولتی بر آن مخالف هستند. اما آن‌ها چه امکاناتی برای مقابله در اختیار دارند؟

این پرسش‌ها را «رادیو زمانه» با رضا معینی، مسئول بخش فارسی‌زبان سازمان «گزارشگران بدون مرز» و محمود تجلی مهر، کارشناس اینترنت و ارتباطات، در میان گذاشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.