ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلافات حکومتی بر سر مجوزی که برای راهپیمایی روز کارگر داده نشد

مجوز راهپیمایی روز کارگر باز هم صادر نشد. پشت پرده این موضوع حکایت از اختلافات حکومتی دارد. خانه کارگر گفته است تا آخرین لحظه منتظر مجوز راهپیمایی می‌ماند.

با وجود اختلاف نظر در میان ارگان‌ها و مسئولان حکومتی، همچون هشت سال گذشته برگزاری راهپیمایی روز کارگر در ایران امسال نیز مجوز نگرفت.

آخرین راهپیمایی تشکل‌های رسمی کارگران در روز جهانی کارگر در سال ۸۶ خورشیدی برگزار شد

به‌گزارش وب سایت «پیام نو»، تغییر دولت هم نتوانست باعث صدور مجوز برای راهپيمايی روز جهانی کارگر شود.

دليل عدم صدور مجوز برای راهپيمايی روز جهانی کارگر هنوز روشن نيست. نه مقام‌های وزارت کشور مسئوليت اين موضوع را به عهده گرفته‌اند و نه کميسيون ماده ۱۰ احزاب.

علیرضا محجوب، دﺑﯿﺮﮐﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﮐﺎرﮔﺮ ایران، دو روز پیش، از ندادن ﻣﺠﻮز راھﭙﯿﻤﺎﯾﯽ در روز جهانی کارگر انتقاد کرد.

وی راهپیمایی روز جهانی کارگر را ﻣﻄﺎﻟﺒﻪ اﺻﻠﯽ خانه کارگر اعلام کرد و گفت ﮐﻪ ﺑﺮاﺳﺎس اﺻﻞ ٢٧ ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ، ﺗﺠﻤﻌﺎت آزاد اﺳﺖ ﻣﮕﺮ آن‌که ﻣﺨﻞ ﻣﺒﺎﻧﯽ اﺳﻼم ﯾﺎ ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

بر اساس بند «هـ» ماده ۷۳ قانون برنامه پنجم توسعه نیز دولت ايران موظف است قوانين کار و تأمين اجتماعی را به نحوی اصلاح کند که هم تشکل‌های صنفی تقويت شوند و هم حق قانونی اعتراض صنفی برای آن‌ها تضمين شود.

با این حال در جمهوری اسلامی ایران حتی تشکل‌های قانونی کارگری نیز اجازه برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر را ندارند.

علی ربیعی، وزیر کار ایران، اعلام کرده است که مراسم روز جهانی کارگر امسال با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در سالن سرپوشیده برگزار می‌شود و به همین دلیل امکان راهپیمایی وجود ندارد.

این در حالی است که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفته است دليلی ندارد که به کارگران برای راهپيمايی در روز جهانی کارگر مجوز داده نشود.

حسين‌علی اميری، سخنگوی وزارت کشور، نیز با بیان این‌که «ما مشکلی با راهپيمايی و تجمع نداريم»، در این‌باره گفت: «وزارت کشور تصميم‌گيری در اين مورد را به عهده استانداری‌ها گذاشته است و آن‌ها هستند که بايد پاسخگو باشند.»

حسين هاشمی، استاندار تهران، نیز گفته است «صدور مجوز برای راهپيمايی کارگران در تهران را به فرمانداری» واگذار کرده است.

استاندار تهران یادآور شد: «هر شهرستانی در اين زمينه با توجه به شرايط و موقعيت خاص خود تصميم می‌گيرد.»

وی همچنین افزود: «در جريان صدور مجوز برای راهپيمايی کارگران فقط مجموعه وزارت کشور و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها دخيل نيستند و اين موضوع بايد به تأیيد شورای تأمين هم برسد.»

فرمانداری تهران نیز بدون هیچ توضیحی گفته است: «با جمع‌بندی‌هايی که انجام گرفت در نهایت تصميم گرفته شد که اين راهپيمايی انجام نشود.»

به‌گفته نادر قاضی‌پور، نايب رئيس فراکسيون کارگری مجلس، در پیوند با برگزاری راهپیمایی روز کارگر «فشارهايی به وزارت کشور وارد شد و البته وزارت کشور هم مقاومت نکرد و خيلی سريع به اين فشارها تن داد».

قاضی‌پور گفت: «کميسيون ماده ۱۰ احزاب موافق اين راهپيمايی نبود و رايزنی‌های ما با اين کميسیون هم مؤثر نشد.»

احمد بخشايش اردستانی، دبير کميسيون ماده ۱۰ احزاب در این‌باره مسأله «تهدید امنیتی» را مطرح کرد و گفت: «ما نمی‌گوييم کارگران تهديد امنيتی هستند، اما واقعيت اين است که در اين شرايط برخی می‌توانند از راهپيمايی آن‌ها برای تهديد امنيتی سوء استفاده کنند.»

به‌گفته این عضو کميسيون ماده ۱۰ احزاب، برگزاری راهپيمايی کارگران از نظر این کميسيون در حال حاضر «به صلاح نيست». وی گفت: «بهتر است فعلا مراسم روز کارگر به همان شيوه قبل و در يک جمع رسمی برگزار شود تا حاشيه نداشته باشد.»

با این حال اعضای خانه کارگر هنوز هم منتظر مجوز راهپیمایی روز کارگر هستند و گفته‌اند اگر اين مجوز در آخرين ساعات روز چهارشنبه هم صادر شود، آن‌ها روز پنج‌شنبه راهپيمايی خواهند کرد.

حسن صادقی يکی از اعضای خانه کارگر با بیان این‌که «اصلا به ما مجوز ندادند که بخواهند لغو کنند»، گفت: «ما درخواستی را قبل از عيد به وزارت کشور داديم و جوابی نگرفتيم. بعد از آن باز هم نامه پيرو زديم و مصاحبه کرديم و به‌دنبال اين به ما فکس زدند که نه تنها ما اجازه راهپيمايی نمی‌دهيم بلکه برای تجمع هم بايد از ما مجوز بگيريد.»

وی تأکید کرد که هر ساعتی به آن‌ها اعلام کنند که مجاز هستند در مسير مشخصی راهپيمايی کنند، بلافاصله می‌توانند «۴۰ تا ۵۰ هزار نفر از کارگران» را جمع کنند.

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر، نیز گفته بود: «تشکیلات خانه کارگر اولین درخواست خود برای راهپیمایی را در آذرماه سال ۹۲ ارسال کرد، اسفندماه به‌طور شفا‌هی با این درخواست مخالفت شد و در ‌‌‌نهایت این مخالفت به‌طور کتبی ابلاغ شد، اما ما تا آخرین روز منتظر مجوز برای راهپیمایی خواهیم ماند.»

آخرین راهپیمایی تشکل‌های رسمی کارگران در روز جهانی کارگر در سال ۱۳۸۶ خورشیدی برگزار شد و از آن تاریخ، با مخالفت وزارت کشور، در پنج سال گذشته مراسمی به این مناسبت در فضای سرپوشیده برگزار شده است.

در سال‌های نخست انقلاب ایران راهپیمایی روز جهانی کارگر به‌شکل گسترده‌ای در شهرهای مختلف برگزار می‌شد و در آن تشکل‌های کارگری خواست‌های خود را مطرح می‌کردند و گروه‌های مخالف حکومت نیز در این گردهمایی‌ها حضور فعال داشتند.

پس از دهه ۱۳۶۰ فشارهای حکومت ایران به تشکل‌های مستقل کارگری نیز شدت گرفت و اجازه راهپیمایی مستقل در روز جهانی کارگر داده نشد و حتی ده‌ها فعال مستقل کارگری که در تهران و چند شهر دیگر اقدام به برگزاری این روز کرده بودند، بازداشت شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    بله این هم معجزه ای دیگر از دولت تدبیر و امید که با این عمل شرم آور خود نشان داد تنها شعار دادن را بلد است و با بی تدبیری هر چه بیشتر ، امیدها را نا امید کرد . برای کارگران و طیقه فقیر جامعه باید افسوس خرد که با شتاب و خوش باوری هر چه تمام به رئیس جمهور کذائی رای دادند و به او و دولت مزورش امیدوارند .

  • koosha

    به این کارگرهای زحمتکش و مظلوم حتی مجوز یک راهپیمایی در این دولت جدید به اصطلاح با تدبیر هم ندادند. من می خواهم که از این عزیزان خواهش کنم که بیش از این منت این حکومت را نکشند. به جای راهپیمایی در چند ساعت اعتصاب همگانی و چند روزه در سراسر کشورموجب میشود که حکومت قدر شما را بداند و برای دادن مجوز راهپیمایی پیش پایتان بیفتد. عزیزان چرخ این کشور به دست شما می چرخد ولی نانش در سفره این دزدان است که حتی حقوق آشکار شما را هم پایمال می کنند.

  • ایرانی

    اصلا مشکل اصلی خود علیرضا محجوب، دﺑﯿﺮﮐﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﮐﺎرﮔﺮ ایران وربیعی وزیر کار می باشند این دو از نهادهای اطلاعاتی وامنیتی در تشکل های کارگری گماشته شده اند تا هر گونه اعتراض را سرکوب ویا حداقل به مسیر دیگری هدایت کنند واین بازی ها را راه می اندازند محجوب می دانست که مجوز نمی دهند وتنها دو روز قبل از موعد راهپیمایی می گوید مجوز ندادند تا کارگران دیگر نتوانند خود را جمع وجور کنند از سوی دیگر ربیعی وزیر کار ومعاون وزیر اطلاعات در دوران خاتمی به بهانه سخنرانی روحانی راهپیمایی را لغوشده می داند اما نمی گوید سخنرانی یک مسئول حکومتی در تجمع سندیکایی چه دلیلی دارد