ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت‌ چند فعال کارگری ایران در روز جهانی کارگر

همزمان با سخنرانی روز کارگر حسن روحانی در حمایت از «آزادی تشکل‌های کارگری»، جمعی از فعالان کارگری در تهران بازداشت شدند. ساعاتی بعد گروهی از آنان آزاد شدند.

در روز جهانی کارگر، روزی که حسن روحانی در مراسم دولتی آن از آزادی تشکل‌یابی کارگران سخن گفت، ۲۳ تن از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و چند فعال اتحاديه آزاد کارگران ايران بازداشت شدند.

ساعاتی بعد بيش از ۲۰ تن از اعضای بازداشت‌شده سنديکای کارگران شرکت واحد آزاد شدند. 

کارگران بازداشت‌شده به‌هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم، توهين و بدرفتاری قرار گرفته‌اند

طبق گزارش خبرنگار «رادیو زمانه»، جمعی از فعالان کارگری و اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در پايانه آزادی شهر تهران بازداشت شدند.

آن‌ها تصميم داشتند در ساعت ۱۲الی ۱۴روز پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت، برای بزرگداشت روز جهانی کارگر در پايانه اتوبوسرانی ميدان آزادی اقدام به توزيع گل و شيرينی در بين شهروندان کنند که با انبوهی از نيروهای پليس، نيروهای لباس شخصی و پليس ضد شورش روبه‌رو شدند.

نيروهای امنيتی به‌طور مشخص در بين عابران به دنبال فعالان شناخته شده چپگرا بودند و به محض مشاهده، آنان را بازداشت يا از محوطه پايانه خارج می‌کردند. در اين ميان تعداد زيادی از فعالان کارگری و سياسی بازداشت شدند که پس از آزادی تعدادی از آنان، دست‌کم ۲۳نفر با همراهی غيرمتعارف پليس راهی زندان اوين شده‌اند.

به‌گفته خبرنگار راديو زمانه، همه دستگيرشدگان به‌شکل فشرده و همراه با ضرب و شتم در يک خودروی ون جا داده شدند. دو موتورسيکلت در جلو و دو موتورسيکلت در عقب، خودرو حامل زندانيان را همراهی کرده و تعداد ديگری خودرو متعلق به نيروهای انتظامی و امنيتی نيز همراه با زندانيان به حرکت درآمدند.

بازداشت‌شدگان را ابتدا به «ستاد راهنمايی و رانندگی» مستقر در خيابان آزادی برده و سپس به زندان اوين منتقل کردند.

اسامی تعدادی از بازداشت‌شدگان عبارت بودند از: ابراهيم مددی، ناصر محرم‌زاده، الفتی، امير تاخيری، مرتضی کمساری، علی‌اکبر نظری، وحيد فريدونی، عبدالله ايراندخت، محمد سالاری، قاسمی، داود فاطمی، محسن حسينی‌تبار، رضا نعمتی‌پور، توکلی و چراغی.

ابراهيم مددی از فعالان شناخته شده جنبش کارگری ايران به‌هنگام دستگيری و پيش از انتقال بازداشتگاه گفت: «حکومتی که کارگران را به‌خاطر توزيع گل و شيرينی در روز کارگر دستگير کند و کتک بزند، نمی‌تواند ادعای دموکراسی داشته باشد.»

ساعاتی بعد از این دستگیری‌ها، وب سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که بيش از ۲۰ تن از اعضای بازداشت‌شده سنديکای کارگران شرکت واحد تهران آزاد شدند. اما از عظیم زاده و جمیل محمدی و پروین محمدی و شاپور احسانی‌راد خبری نیست. 

از نکات قابل توجه در تجمع پايانه میدان آزادی، اقدام سه راننده شرکت واحد با وجود جو سنگين امنيتی بود. اين سه راننده در حالی که لباس فرم رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی را به تن داشتند به وسط محوطه پايانه رفته و شروع به دست زدند کردند. نيروهای لباس شخصی نيز آن‌ها را بازداشت کردند.

به‌گفته خبرنگار راديو زمانه اين سه راننده پلاکاردی به همراه نداشتند و شعاری نيز سر ندادند. آن‌ها صرفا به دليل دست زدن در روز جهانی کارگر بازداشت ‌شدند.

از سوی دیگر وضعيت محوطه اطراف وزارت کار ايران نیز تبديل به يک پادگان نظامی شده و مأموران لباس شخصی و نيروهای پليس اجازه تردد هيچ کس را در پياده‌رو مقابل این وزارتخانه نمی‌دادند.

وزارت کار ايران در خيابان آزادی و در نزديکی پايانه مسافربری ميدان آزادی واقع است و به دليل سابقه تجمع خودجوش کارگران معترض در مقابل آن، روز پنج‌شنبه با تعدادی زيادی نيروی لباس شخصی و نيروهای ويژه ضد شورش به محاصره درآمده بود تا جلوی تجمع فعالان کارگری و کارگران ايران در اين محل گرفته شود.

وب سایت اتحاديه آزاد کارگران ايران گزارش داده نيروهای امنيتی مانع برگزاری وگردهمایی کارگران در محل وزارت کار شدند. این گردهمایی قرار بود به‌دعوت این اتحادیه برگزار شود.

کارگران و فعالان کارگری در گروه‌های چند نفره به‌شکل پراکنده در اطراف خيابان و کوچه‌های منتهی به اداره کار منتظر فرصت بودند تا گردهمایی را آغاز کنند.

این گزارش می‌افزاید شاهپور احسانی‌راد و پروین محمدی، دو تن از اعضای هيأت مديره اتحاديه آزاد کارگران و گروهی از کارگران حاضر توسط مأموران دستگیر شده‌اند.

حسن روحانی: کارگران بايد بتوانند از طريق تشکل‌ها و جمعيت‌های آزادشان صدای خود را به گوش مسئولان و وزارت کار راحت و شفاف برسانند.

شاهدان عينی گفته‌اند بازداشت‌شدگان در مينی‌بوس‌های ون پلیس و خودروهای نيروهای امنيتی به محل نامعلومی برده شدند.

نیمه‌شب ۱۰اردیبهشت‌ماه نیز جعفر عظیم‌زاده و جمیل محمدی دو فعال کارگری و از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران با یورش مأموران امنیتی در خانه خود بازداشت شدند.

همزمان با اين بازداشت‌ها سنديکای کارگران فلزکار مکانيک ، طی پيامی دستگيری اعضای اتحاديه آزاد کارگران و سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی را محکوم کرد و خواستار تدبيری اميدوارکننده از سوی دولت حسن روحانی برای آزادی همه کارگران زندانی در سراسر ايران شد.

بازداشت فعالان کارگری در روز جهانی کارگر در حالی صورت می‌گیرد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در مراسم دولتی روز جهانی کارگر در سالن ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی گفت: «شکل‌گيری تشکل‌های مدنی، مردمی و انجمن‌های خاص در ميان کارگران آزاد و بدون مشکل باشد.»

حسن روحانی افزود: «کارگران بايد بتوانند از طريق تشکل‌ها و جمعيت‌های آزادشان صدای خود را به گوش مسئولان و وزارت کار راحت و شفاف برسانند.»

مراسم دولتی روز کارگر در پی ندادن مجوز راهپیمایی به کارگران در سالن سرپوشیده برگزار شده است. از هشت سال پیش تاکنون کارگران اجازه برگزاری راهپیمایی در این روز را نداشته‌اند. از سال‌های دهه ۶۰ به این سو نیز تشکل‌های کارگری همواره زیر فشار بوده‌اند و اجازه نداشتند به‌طور مستقل روز جهانی کارگر را برگزار کنند.

رئیس‌جمهور ایران در سخنان روز کارگر خود تأکید کرد: «دولت نبايد در اين تشکل‌ها (تشکل‌های کارگری) مداخله کند. اين تشکل‌ها مردمی است، در اختيار مردم است و دولت صرفا بايد بستر لازم را برای اين فعاليت و حمايت لازم را نسبت به اين جمعيت‌ها انجام دهد.»

حسن روحانی همچنین وعده‌های دیگری چون «اشتغال و امنیت شغلی کارگران»، «اقدامات لازم برای مسکن کارگران»، «ارتقاء دفترچه‌های بیمه درمانی» و «فراهم ساختن زمينه اشتغال‌های کوچک، صنايع دستی، اشتغال روستاييان و اشتغال در زمينه گردشگری» را داد و گفت با تبعيض جنسيتی در دنيای کار و تلاش و توليد، مخالف است و زنان و مردان در صحنه کار بايد از حقوق برابر برخوردار باشند.

مراسم دولتی روز کارگر با قطعنامه‌ای نیز همراه بود. در اين قطعنامه با اشاره اين‌که برخلاف اصل ۲۷ قانون اساسی به کارگران اجازه برگزاری راهپيمايی روز جهانی کارگر داده نشده است، از وضعيت بد اقتصادی، گرانی، بيکاری و عدم اجرای دقيق مقررات کار و تأمين اجتماعی انتقاد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.