ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمبود ۵۰ هزار معلم در آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش از یکسو با کمبود ۵۰ هزار نیرو به ویژه در مرحله ابتدایی و از سوی دیگر با ۵۸ هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش رو به رو است.

در شرایطی که وزارت آموزش و پرورش با کمبود ۵۰ هزار نیرو، به ویژه در مرحله ابتدایی روبه‌رو است، ۵۸ هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش وجود دارد که هیچ فعالیت آموزشی و پرورشی‌ای ندارند.

این نیروهای مازاد، به دلایل مختلف از جمله مشکلات جسمانی و همچنین عدم نظارت در به کارگیری، علی‌رغم اینکه معلم هستند، هیچ‌گونه فعالیتی در امور آموزشی و پرورشی ندارند.

وزارت آموزش و پرورش با کمبود ۵۰ هزار نیرو به ویژه در مقطع ابتدایی مواجه است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خسرو نظری، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش، با اشاره به این‌که براساس آمارهای موجود، در حال حاضر ۵۸ هزار نیرو در آموزش و پرورش وجود دارد که در عمل هیچ‌گونه فعالیت آموزشی و پرورشی ندارند، گفته است: «بخش زیادی از این نیروها به علت عدم نظارت به صورت مطلوب به کار گرفته نشدند و عده‌ای نیز به علت داشتن مشکلات جسمانی امکان به کارگیری آن‌ها وجود ندارد.»

وی همچنین از بازنشستگی ۱۳ هزار نیروی فرهنگی در سال جاری خبر داد و تأکید کرد برای سال تحصیلی پیش رو، ساماندهی نیروهای موجود ضروری است.

بر اساس این گزارش، با بازنشستگی ۱۳ هزار فرهنگی در سال جاری، به رغم وجود نیروهای مازاد، وزارت آموزش و پرورش با کمبود ۵۰ هزار نیرو به ویژه در مقطع ابتدایی مواجه است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش درباره شمار دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ نیز گفته است: «پیش‌بینی می‌شود برای سال تحصیلی جدید حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز داشته باشیم که نسبت به سال تحصیلی ۹۲ اندکی افزایش را نشان می‌دهد.»

علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در آذرماه سال گذشته خبر از شناسایی ۷۰۰ «مسئله و چالش» پیش روی آموزش و پرورش داد و مهم‌ترین آن‌ها را وضعیت نیروی انسانی دانست.

وی در مورد نابه‌سامانی وضعیت نیروی انسانی این وزارتخانه گفت: «نیروهای آموزش و پرورش به خوبی از لحاظ رشته و جنسیت توزیع نشده‌اند، در ابتدای سال تحصیلی با حدود ۵۸ هزار نیروی مازاد و ۵۰ هزار کسری نیرو مواجه شدیم.»

به گفته وی، ساماندهی نیروی انسانی معلمان تا سال ۱۳۹۴ به نتیجه می‌رسد. وی در آذرماه سال ۱۳۹۲ گفت: «امیدوار است تا چهارماه آینده برنامه‌ها‌یش برای ارتقای وضعیت معیشت فرهنگیان آغاز شود.» این وعده، با توجه به بحران‌های متعدد وزارت آموزش و پرورش، هنوز تحقق پیدا نکرده است.

معلمان مقاطع مختلف تحصیلی از وزیر آموزش و پرورش رضایت ندارند و این عدم رضایت با وضعیت معیشتی آنان ارتباط مستقیم دارد. در سال ۱۳۹۲، بخشی از اضافه‌کاری معلمان، پاداش بازنشستگی، حق‌الزحمه امتحانات خرداد و دی ۱۳۹۲ و البته حق‌الزحمه مدیران و مسئولان اجرایی (که از دو سال پیش باقی مانده) پرداخت نشد.

به گفته فانی، آموزش و پرورش در هر ماه ۵۰ میلیارد تومان اضافی‌کاری به معلمان بدهکار است. همچنین حق بیمه طلایی معلمان از سال ۱۳۹۱ پرداخت نشده است.

آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۲ با دوهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بود که بخشی از آن در ماه‌های پایانی سال جبران شد.

بودجه سال ۱۳۹۳ این وزارتخانه ۲۰هزار و ۵۰۰ میلیون تومان تصویب شده است که پیش‌بینی می‌شود با کسری ۲۰۰۰ میلیاردی مواجه شود.

در بودجه سال ۱۳۹۳، هزینه‌های عمرانی نسبت به سال قبل، با ۴۹ درصد کاهش و هزینه‌های جاری با ۲۶ درصد افزایش همراه است. ۹۵ درصد از هزینه‌های جاری آموزش و پرورش، صرف پرداخت به کارکنان می‌شود و به این دلیل قابل کاهش و حتی صرفه‌جویی نیست.

سال‌هاست آموزش و پرورش به واسطه وجود حدود ۱۲ میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی، به عنوان عریض و طویل‌ترین و در عین حال پرچالش‌‍ترین و نابه‌سامان‌ترین نهاد دولتی در ایران شناخته می‌شود. آموزش ایدئولوژیک، کودکان محروم از تحصیل و مطالبات انباشته‌شده فرهنگیان از اصلی‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش هستند.

آموزش و پرورش ایران با انواع چالش‌های عمیق محتوایی نیز روبه‌رو است: از نظر علمی کارآیی کافی ندارد و دانش‌آموزان در طول سال‌های تحصیل، برای ورود به بازار کار آماده نمی‌شوند.

افزون بر این آموزش بیش از آن که جنبه‌ علمی داشته باشد، جنبه ایدئولوژیک دارد. در چنین شرایطی میلیون‌ها کودک به دلیل فقر از تحصیل محروم‌اند و بازگرداندن آن‌ها به مدارس، وظیفه وزارت آموزش و پرورش است.

از سوی دیگر فضا و شرایط آموزشی از استانداردهای جهانی به دور است. امکانات آزمایشگاهی، ورزشی و فعالیت‌های عملی نیز بسیار کمتر از حد نیاز است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nima

    در کانادا در کنار هرمدرسه زمین فوتبال چمن و دروازه و کتابخانه و سالن بسکتبال و بعضی ها ا ستخر شنا اجباری است !

  • kamal

    بودجه مملکت اینجاها هزینه می شود سپاه نیوز: در طرحي كم‌نظير و بي‌سابقه‏، بيش از 35 هزار نفر از كاركنان قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) براي اداي صحيح نماز آموزش ديدند. در اين طرح كه در سال گذشته انجام شد بيش از 35 هزار نفر از كاركنان قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) به صورت چهره‌به‌چهره در حضور بيش از 200 روحاني در سطح قرارگاه و رده‌هاي تابعه ابتدا مورد ارزيابي و سپس مورد آموزش قرار گرفتند. هركدام از كاركنان شركت‌كننده در اين طرح، بسته به ميزان توانايي خود در اجراي صحيح نماز به مدت تقريبي نيم‌ساعت اشكالات و ابهامات خود را در زمينه احكام مبتلابه نماز و اداي صحيح اين فريضه الهي بر طرف نمودند

  • hasani

    بجایش مسجد میسازند و طلبه به مدرسه ها میفرستند: قائم مقام معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت : ساخت 142 مسجد برای امسال پیش بینی شده است. به گزارش شهرداری تهران، حجت الاسلام امرودی افزود: ساخت 25باب مسجد دو در، در مدارس شهر تهران برای استفاده اولیاء، دانش آموزان و شهروندان محلی با تفاهم نامه ای که با وزارت آموزش و پرورش امضا شده است امسال آغاز می شود! دبیر ستاد همکاریهای حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش گفت: روحانیون و طلاب جوان در یک هزار مدرسه در کشور حضور مستمر و ثابت دارند.!

  • z.n

    آموزش و پرورش ایران با انواع چالش‌های عمیق محتوایی نیز روبه‌رو است: از نظر علمی کارآیی کافی ندارد و دانش‌آموزان در طول سال‌های تحصیل، برای ورود به بازار کار آماده نمی‌شوند و در کل آموزش و پرورش در رسیدن به اهداف خود ناموفق است. افزون بر این که آموزش بیش از آن که جنبه‌ علمی داشته باشد، جنبه ایدئولوژیک دارد. میلیون‌ها کودک به دلیل فقر از تحصیل محروم‌اند و بازگرداندن آن‌ها به مدارس، وظیفه وزارت آموزش و پرورش است. این هایی که گفتی مخصوصا ایدئولوژیک بودن را چرا چسباندی به عنوان گزارشت رفیق

  • شهروند درجه سه

    مگر قرار نشد مدرسه ها را به حوزه های آخوندی تحویل دهند؟ در آن صورت همه کمبود ها برطرف می شود و همه چیز زیاد هم می آید. گویا در همین سایت گزارش داده بودند که اعتبار سال 93حوزه ها بیش از 1600 میلیارد تومان است. شاید سال آینده از 2000 میلیارد تومان هم بیشتر شود. اینها اضافه بر هزینه های سازمان تبلیغات اسلامی و انواع بنیادهای بین المللی (!) است. در حال پیشرفتیم. گفته اند در پی دانشکده اصول دین و ... ، پروانه دانشکده مداحی هم گرفته شد و از مهرماه امسال دانشجو(!) میگیرند. بازسازی سوریه هم آغاز میشود در ان صورت ممکن است هزینه های آموزش و پرورش کمتر هم بشود