ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست شورای امنیت در پی حمله اوکراین به جدایی‌خواهان هوادار روسیه

در پی حمله نظامی اوکراین به اسلاویانسک، مقر اصلی جدایی‌‌خواهان هوادار روسیه با بر جا ماندن «چندین کشته و زخمی»، سازمان ملل متحد در پی تنش‌زدایی است.

نیروهای نظامی اوکراین روز جمعه (۲ مه / ۱۲ اردیبهشت) حمله‌ای را علیه شهر‌های اسلویانسک، مقر اصلی جدایی‌‌خواهان هوادار روسیه در شرق آن کشور و کراماتورسک آغاز کردند. وزارت امور خارجه ایران از وضعیت  اوکراین ابراز نگرانی کرده است.

دستگیری جدایی‌خواهان هوادار روسیه در اسلویانسک (عکس از: خبرگزاری فرانسه-AFP)

طبق گزارش «رویترز» درگیری‌های شدیدی میان دو طرف رخ داده است. بنا بر اعلام دولت کی‌یف، تبادل آتش میان دو طرف کشته‌هایی در پی داشته و شماری از جدایی‌خواهان هوادار روسیه، کشته یا زخمی شده‌اند. عده‌ای از جدایی‌طلبان نیز به اسارت نیروهای اوکراینی درآمدند.

بنا بر اعلام دولت اوکراین عملیات  ارتش آن کشور در روز جمعه، با کندی پیش رفته و جدایی‌خواهان از اماکن عمومی برای پناه گرفتن استفاده کرده‌اند.

روسیه، دولت اوکراین را متهم کرده که توافق‌های صورت گرفته در ماه گذشته میان دو طرف را  از بین برده است. این کشور همچنین می‌گوید که نیروهای نظامی اوکراین در عملیات خود به غیرنظامیان شلیک کرده‌اند.

روسیه در پی حمله روز جمعه، خواهان تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌دلیل عملیات نظامی روز جمعه اوکراین شد که شورای امنیت آن را جمعه شب برگزار کرد. در این نشست روسیه خواهان «توقف فوری تمام خشونت‌‌ها» شد. نمایندگان کشورهای غربی نیز روسیه را به تأمین مالی جدایی‌خواهان طرفدار روسیه متهم کردند.

ادامه تنش‌ها

حمله روز جمعه ارتش اوکراین بر مقر اصلی جدایی‌خواهان متمرکز بود. نیروهای مسلح هوادار روسیه دو بالگرد نظامیان اوکراینی را سرنگون کردند که بنا بر اعلام وزارت دفاع آن کشور در کی‌یف، پایتخت، در پی آن دو سرباز اوکراینی کشته شده‌اند.

در اسلویانسک چند تن از ناظران «سازمان همکاری و امنیت اروپا» در اسارت نیروهای هوادار روسیه بودند که با میانجی‌گری‌ روسیه آزاد شدند.

روز جمعه صدها نفر در تظاهراتی در برابر شهرداری این شهر ۱۳۰‌ هزار نفری از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواستند که به اوکراین نیروی نظامی بفرستد.

سربازان اوکراینی در روز حمله به اسلویانسک (عکس از: خبرگزاری فرانسه-AFP)

سازمان امنیت اوکراین می‌گوید سرنگونی بالگردهای این کشور با کاربرد موشک‌های قابل حمل زمین‌‌به‌هوا نشان می‌دهد که «کارشناسان آموزش‌دیده خارجی» در کنار جدایی‌خواهان بوده‌اند.
در عین حال روسیه تا کنون هر گونه دخالت مستقیم در ناآرامی‌های اوکراین را رد کرده است. در هفته های اخیر، نیروهای هوادار روسیه ساختمان‌های اداری متعددی را در شرق اوکراین در اختیار گرفته‌اند.

در همین وضعیت، دولت مسکو بارها اعلام کرده که قصد حفاظت از روسی‌زبانان اوکراین را دارد و به همین دلیل نیروهای خود را به مرزهای شرقی اوکراین نزدیک کرده است.

واکنش به تشدید درگیری‌ها

به گزارش «رویترز» سیاستمداران غربی، روسیه و اوکراین را به بازگشت به توافق‌های‌شان در ژنو و تلاش برای دستیابی به راه حلی مسالمت‌آمیز برای بحران جاری فراخوانده‌اند.

در پی شروع درگیری نظامی در شرق اوکراین، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در برلین، پایتخت آلمان، خواهان پایان یافتن اقدام‌های خشونت‌آمیز شد.

در این میان باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز جمعه روسیه را به تحریم‌های بیشتر بر سر بحران اوکراین تهدید کرد.

اوباما و مرکل در کنفرانس مطبوعاتی (عکس از: خبرگزاری فرانسه-AFP)

او در نشست مطبوعاتی مشترکی در واشینگتن با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، اعلام کرد در صورتی که مسکو بخواهد بحران موجود را به مسیری غیرقابل مهار ببرد، به‌زودی اقدام‌های شدیدتری علیه روسیه صورت خواهند گرفت. وی همچنین از روسیه خواست که از نفوذ خود در میان جدایی‌طلبان اوکراین استفاده کند و آن‌ها را به تسلیم وادارد.

افزون بر این، صدراعظم آلمان نیز در نشست مطبوعاتی واشینگتن وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه را منتفی ندانست.

به نوشته خبرگزاری «تسنیم» مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز از وضعیت اوکراین ابراز نگرانی کرد و گفت که تشدید درگیری‌ها در مناطق شرقی اوکراین با منافع ملی آن کشور «در تضاد» است.

به‌تازگی در ژنو، نمایندگان دیپلماتیک اوکراین، روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای رفع مسالمت‌آمیز بحران جاری میان مسکو و کی‌یف توافق کرده بودند. آن‌ها در موافقت‌نامه خود آورده بودند: «همه طرف‌های سهیم (در بحران اوکراین) باید به هر شکلی از خشونت، ارعاب و اقدام‌های تحریک آمیز پایان دهند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    مردم اکراین قربانی بازیگران خارجی شده اند مردم اوکراین کاملا دو پاره شده اند دولت کیف که نمایندگی مردم غرب و ناسیونالیستهای افراطی را می کند ناف خودش را به امریکا و اروپا بسته است و امتیازات قومی روس تبارها را به رسمیت نمی شناسد ماموران نظامی امنیتی امریکا و اروپا و ناتو مورد استقبال دولت کیف شده و از انها مشاوره می گیرد و روس تبارها هم تنها پناهگاه خود را روسیه می بینند و با تردید خواهان رفراندوم هستند فاشیستها و ناسیونالیستهای افراطی در اودسا قتل عام به راه می اندازند و خواهان تمامیت ارضی اوکراین هستند روسیه و امریکا چنگ و دندان نشان میدهند اما روسها نشان داده اند که عمل گراتر از امریکائی ها هستند بخصوص که ناتو در ده سال گذشته در هر نقطه ای وارد شده به شکل مفتضحانه ای شکست خورده و میدان را ترک کرده است از اینرو پافشاری دولت کیف بر ادامه ی درگیری ها باعث ورود روسیه به داخل اوکراین خواهد شد اوکراین شرقی و غربی شده و سالها جنگ در این منطقه نهادینه خواهد شد ویرانی حاصل دخالتهای اروپا و امریکا برای اوکراین به ارمغان خواهد اورد

  • بهنام

    آبخازی و کریمه غورت داده شدندُ ....اکنون هنگامخورده شدن اوکرایین خاوری است...

  • فرامرز

    حالا نوبت استفاده غرب از حق وتو است.پوتین جنایت های اسد رو در سوریه فراموش کرده که مصوبات شورای امنیت را همش وتو می کرد