ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معرفی١٠٠ قهرمان اطلا‌ع‌رسانی جهان از سوی گزارشگران بدون مرز

از میان فعالان، روزنامه‌نگاران و وبلا‌گ‌نویسان ایران ژیلا بنی‌یعقوب، عدنان حسن‌پور و سعید متین‌پور به عنوان قهرمانان آزادی مطبوعات معرفی شده‌اند.

به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات در ۱۳ اردیبهشت (۳ مه)، سازمان «گزارشگران بدون مرز» برای نخستین بار فهرست ١٠٠ «قهرمان اطلا‌ع‌رسانی» در جهان را منتشر کرد.

معرفی ١٠٠ قهرمان اطلاعرسانی در سراسر جهان از سوی گزارشگران بدون مرز

در سال ۱۹۹۴یونسکو ۱۳ اردیبهشت (۳ مه) هر سال را به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات نامیده است. هدف از برگزاری چنین روزی یادآوری این نکته است که آزادی مطبوعات یکی از پیش‌شرط‌ها و ضرورت‌های صیانت از دموکراسی است.

گزارشگران بدون مرز به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات برای نخستین بار فهرستی از ١٠٠ قهرمان اطلا‌ع‌رسانی در جهان را منتشر کرده است.

فهرست ١٠٠ قهرمان اطلاع‌رسانی، شامل زنان و مردانی‌ست از ۶۵ کشور جهان، با سنین مختلف، از ٢۵ تا ٧۵ ساله.

سعید متین‌پور، روزنامه‌نگار هفته‌نامه يارپاق و همکار روزنامه‌های محلی استان آذربايجان

خردسال‌ترین فعال اطلاع‌رسانی در فهرست گزارشگران بدون مرز، اودون تات از کامبوج و کهنسال‌ترین آنان، محمد ضیاالدین از کشور پاکستان است.

از کشورهای ایران، روسیه چین، اریتره، ویتنام و آذربایجان و مکزیک که به گفته گزارشگران بدون مرز، پنج کشور نخست از بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای فعالان رسانه‌ای هستند، دست کم سه چهره معرفی شده‌ است.

از ایران ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار و مدیر سایت کانون زنان ایرانی، عدنان حسن‌پور، قدیمی‌ترین روزنامه‌نگار زندانی در ایران، سیامک قادری، روزنامه‌نگار و بلاگ‌نویس زندانی، سعید متین‌پور، روزنامه‌نگار آذربایجانی که با هفته‌نامه‌ها و روزنامه‌های محلی آذربایجان همکاری می‌کند و اکنون در زندان به‌سر می‌برد به عنوان قهرمانان آزادی مطبوعات معرفی شده‌اند.

از افغانستان نجیبه ایوبی، روزنامه‌نگار، زن، و فعال مدافع حقوق زنان و همچنین دانش کروخیل، مدیر مؤسسه خبررسانی پژواک در اقغانستان به عنوان قهرمان اطلاع‌رسانی معرفی شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز از کشور تاجیکستان نورالدین کارشیبوف را که بیش از ۶۰۰ مقاله درباره ضرورت اطلاع‌رسانی نوشته، به عنوان قهرمان اطلاع‌رسانی معرفی کرده است.

گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه‌ای که به این مناسبت انتشار داده‌اند درباره قهرمانان اطلاع‌رسانی در جهان نوشته‌اند: «این ١٠٠ قهرمان با شجاعتی مثال‌زدنی با کار یا با مبارزه خود به گسترش آزادی تصریح‌شده در اصل نوزده اعلامیه جهانی حقوق بشر، یعنی آزادی "کسب، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار، به تمام وسایل ممکن بیان و بدون ملاحظات مرزی" کمک کرده‌اند.

این ١٠٠ قهرمان آمال خود را "در خدمت منافع عامه" قرار داده‌اند به این عنوان ارزش نمونه بودن را دارند.»

کریستف دولوار، دبیر اول گزارشگران بدون مرز، درباره انتشار فهرست ١٠٠ قهرمان اطلاع‌رسانی گفته است: «روز جهانی آزادی مطبوعات که گزارشگران بدون مرز مبتکر اصلی آن بوده‌اند، باید فرصتی باشد برای قدردانی از شجاعت روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسانی که هر روز امنیت و آسایش و‌ گاه زندگی خود را برای باورشان فدا می‌کنند، "قهرمان‌های اطلاع رسانی" منبع الهامی برای همه زنان و مردانی هستند که به نبرد برای آزادی باور دارند. بدون عزم آنان و کسانی چون آنان، حتی کلامی هم از گسترش عرصه آزادی نمی‌توان گفت.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • samandoon

    دستور العمل مذاکره ی ایرانی: اصولاً هیچ اتهامی رو نپذیرید و بجای پاسخ یه سوال تند و تیز سر هم کنید تا حواس ها پرت بشه. بیخود نیست در بین تمام ملل ایرانی ها رو به بی منطقی و کج فهمی متهم می کنن و اوضاعمون تو عرصه ی بین المل چنین خرابه اتهام آقای حسن فریدون کاملا بارز و عیانه و اگر چیزی برای مرحوم کردان حق و عدالت تلقی می شد برای این آقا هم میشه. رییس جمهور به عنوان یک آدم سیاسی ممکنه دروغ بگه ولی مردم که نباید به دروغ گویی اعتبار بدن

  • رضا

    راست میگه ما احمدی نژاد راستگو رو میخوایم :)))

  • samandoon

    باید به سازنده ی فیلم " من روحانی هستم" هم جایزه بدهند که حسابی روشنگری کرد. مخصوصا با نمایش سند گزارش ساواک که در سال 1336 از او با عنوان "دکتر حسن روحانی" نام برده شده در حالیکه بنا بر ادعای خودش مدرک دکترای وی در سال 1370 اخذ شده. یکی این وسط بدجوری دروغ می گوید