ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ ۲۹۵۷ تن بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در سال ۹۲

سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد آمار مرگ و میر ناشی از اعتیاد در سال ۱۳۹۱، سه هزار و ۵۶ نفر بود و در سال ۱۳۹۲ به ۲۹۵۷ نفر رسید.

در سال ۱۳۹۲ دوهزار و ۹۵۷ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست دادند. از این تعداد دو هزار و ۷۲۷ نفر مرد و ۲۳۰ نفر زن بودند.

آمار مرگ زنان بر اثر سوءمصرف مواد مخدر با افزایش روبه‌رو بوده است

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آمار تلفات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر طی سال گذشته در حالی ۲ / ۳ درصد کاهش یافته که آمار مرگ زنان بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در این مدت با افزایش۱۵/۶ درصدی روبه‌رو بوده است.

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است آمار مرگ و میر ناشی از اعتیاد در سال ۱۳۹۱، سه هزار و ۵۶ نفر بود که این رقم با ۲/ ۳ درصد کاهش به دو هزار و ۹۵۷ نفر در سال گذشته رسید.

در سال گذشته استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب با ۷۳۵، ۳۱۲ و ۲۱۲ نفر بیشترین و استان‌های بوشهر، ایلام و آذربایجان غربی و خراسان جنوبی به ترتیب با ۱۳، ۱۷ و ۱۸ نفر کم‌ترین مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر را داشته‌اند. دو استان ایلام و آذربایجان غربی شرایطی مشابه داشته‌اند و با مرگ ۱۷ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر روبه‌رو بوده‌اند.

همچنین در سال ۱۳۹۲، بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از اعتیاد با ۳۲۸ نفر در آذرماه و کمترین‌ آن با ۲۰۳ نفر در خردادماه ثبت شده ‌است.

روند نزولی مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر که از سال ۱۳۸۶ در کشور آغاز شده در سال گذشته نیز ادامه یافت. میزان کاهش مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در سال ۱۳۹۰ در مقایسه با سال ۱۳۸۹ برابر با ۷ / ۱ درصد، در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۱۳۹۰، ۹ / ۱۴ درصد و در سال گذشته نیز ۲ / ۳ درصد بود.

بر اساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، حدود یک میلیون و ۳۲۵ هزار ایرانی به مواد مخدر اعتیاد دارند.

گزارش پلیس ایران اما نشان می‌دهد ۷۰۰ هزار مصرف‌کننده تفننی مواد مخدر نیز در این کشور وجود دارد که میانگین سنی آنان ۲۱ سال است. به این ترتیب بیشتر از دو میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر در ایران زندگی می‌کنند.

نمودار مقایسه‌ای مرگ‌های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲

روز پنجم اسفندماه سال ۱۳۹۲ حسین ذبحی، معاون دادستان کل کشور اعلام کرد که سالانه چهار هزار نفر در ایران به اعتیاد روی می‌آورند.

وی با اشاره به خطرات مواد مخدر صنعتی، تاکید کرد که «شیشه به صورت یک بحران و معضل در کشور درآمده و افراد با مصرف این ماده مخدر صنعتی دچار حالاتی می‌شوند که می توانند به راحتی مرتکب جنایت و قتل می‌شوند».

به گفته این مقام مسئول، «برخی افراد در نقاط مختلف کشور به منظور دریافت مبلغ اندکی پول حاضر به قاچاق مواد مخدر می‌شوند و ۴۷ درصد زندانیان کشور را مجرمان مواد مخدر تشکیل می‌دهند».

به گزارش پلیس ایران، مواد مخدر از طریق مرزهای شرقی و دریا وارد می‌شود. بخشی از این مواد در داخل توزیع و بقیه از طریق مرزهای غربی به اروپا قاچاق می‌شود.

ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است که در ایران سالیانه ۶۰۰ تن مواد مخدر مصرف می‌شود.

فیروزه جعفری، سرپرست اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب وزارت بهداشت، مدتی پیش گفته بود که حدود ۹ درصد جمعیت مصرف‌کننده این مواد مخدر را زنان تشکیل می‌دهند.

او همچنین عامل اعتیاد در زنان را اعتیاد یکی از اعضای خانواده به ویژه همسران‌شان دانسته و اضافه کرده بود که در سال‌های اخیر اعتیاد به مواد محرک در زنان بیشتر شده است.

وی با هشدار نسبت به وجود مواد محرک در داروهای لاغری گفته بود: «یک اصل کلی درباره مواد محرک وجود دارد که هر چیزی اعم از قرص، چای و کپسول به سرعت فرد را لاغر می‌کند، به طور حتم حاوی مواد محرک هستند.»

ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، «کراک»، «شیشه»، «هروئین» و «تریاک» را از مهم‌ترین مواد اعتیادآور در ایران می‌داند، اما الگوی مصرف‌کنندگان هر روز در حال تغییر است و علاقه به مصرف مواد روان‌گردان و صنعتی روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.