ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیکر محمد‌رضا لطفی از مقابل تالار وحدت تشییع شد

مراسم تشییع پیکر محمد‌رضا لطفی، موسیقی‌دان و نوازنده سر‌شناس تار صبح یکشنبه ۱۴ اردیبهشت با حضور جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی در مقابل تالار وحدت تهران برگزار شد.

مراسم تشییع پیکر محمد‌رضا لطفی، موسیقی‌دان و نوازنده سر‌شناس تار صبح ۱۴ اردیبهشت (۴ مه) در مقابل تالار وحدت در تهران برگزار شد. در این مراسم محمود دولت‌آبادی، نویسنده و حسین علی‌زاده، آهنگساز و نوازنده تار و همچنین علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفتند.

پیکر محمد رضا لطفی از مقابل تالار وحدت تشییع شد

محمد رضا لطفی، نوازنده سر‌شناس تار صبح روز جمعه، ۱۲ اردیبهشت ماه (۲ مه) در اثر بیماری سرطان درگذشت. او وصیت کرده است که در زادگاهش، گرگان دفن شود.

علاقمندان و دوستان محمد رضا لطفی، پیکر این هنرمند را از مقابل تالار وحدت به سوی گرگان بدرقه کردند.

در مراسم تشییع، محمد رضا لطفی، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که دلیل محبوبیت این هنرمند، «باورهای اعتقادی»‌اش بوده و لطفی عمرش را صرف خدمت به «آرمان‌های انقلاب اسلامی» کرده و به این جهت مردم آثار او را دوست دارند.

محمد رضا لطفی در سال ۱۳۶۵، پس از انحلال گروه «چاووش» تن به تبعید داد، به آمریکا رفت و مرکز هنری «شیدا» را در واشینگتن بنیان گذاشت.

در میان آثارش، بداهه‌نوازی تار او همراه با «کلیدر»خوانی محمود دولت‌آبادی از سال ۱۳۸۳ تاکنون مجوز انتشار دریافت نکرده است.

محمود دولت‌آبادی، نویسنده رمان کلیدر که با محمد رضا لطفی آشنایی و دوستی داشت، در سخنانش به مهاجرت این هنرمند در سال‌های دهه ۱۳۶۰ و بازگشتش به کشور اشاره کرد. او گفت: «لطفی به کشور دیر آمد و به‌رغم بر هم خوردن هنجار‌ها و دریافتن نابهنجاری‌هایی که برای او کم نبود، آمد و وظیفه‌ نهایی‌اش را انجام داد و با پذیرش هنرجویان و تلاش برای آموزش کار را پیش گرفت.»

حسین علی‌زاده، موسیقی‌دان و نوازنده تار هم که از نزدیکان محمد رضا لطفی بوده است، در سخنانی به سابقه دوستی‌اش با او اشاره کرد و از اینکه جامعه هنری ایران هنرمندان بزرگی را از دست می‌دهد، اظهار تأسف کرد.

در این مراسم قطعه موسیقی «ای ایران ‌ای سرای امید» اثر محمدرضا لطفی و با صدای محمدرضا شجریان پخش شد.

از مسئولان فرهنگی کشور، علی مرادخانی، معاون وزیر ارشاد در امور هنری،‌ پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی و ‌علی ترابی، مدیرعامل انجمن موسیقی نیز در این مراسم شرکت کرده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امین

    متاسفانه ادعای جنتی در مورد "آرمان های انقلابی" ایشان درست است. ایشان سابقه نزدیکی به حزب توده را داشتند و در ابتدای انقلاب ترانه های "انقلابی" بسیاری اجرا کردند که مورد تایید آخوندها هم بود. چند سال پیش هم به شجریان اعتراض می کرد که چرا به آخوندها و جمهوری اسلامی انتقاد می کند.