ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش ثبت ازدواج و افزایش طلاق و زاد‌ و‌ ولد در ایران

در ۴۵ روز نخست سال ۹۳، تبلیغ و تاکید حکومت ایران برای افزایش جمعیت شدت گرفته و مسئولان در این زمینه نکته‌های بسیاری را مطرح کرده‌اند.

بر اساس آمار سال ۱۳۹۲، میزان ثبت ازدواج نسبت به سال پیش از آن روندی کاهشی و آمار طلاق روندی رو به افزایش داشته است. با این حال دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال اعلام کرده که در پی سیاست‌های افزایش جمعیت از سوی حکومت اسلامی، میزان زاد و ولد در ایران رشد  ۳/۵  درصدی داشته است.

در ۴۵روز نخست سال ۱۳۹۳، تبلیغ و تاکید دولت برای افزایش جمعیت به ویژه در رادیو و تلویزیون ایران شدت گرفته و روزی نبوده است که یکی از مسئولان در این زمینه نکته‌ای را مطرح نکرده باشد. آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با جمعی از مسئولان و اعضای جمعیت مامایی ایران گفته است: «مسئله تکثیر نسل و جلوگیری از کاهش جمعیت جوان کشور، یک مسئله حیاتی است و باید به‌طور جدی دنبال شود.»

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده که آیت الله علی خامنه‌ای روز دوشنبه، ۱۵اردیبهشت، با تعدادی از مسئولان جمعیت مامایی ایران دیدار و طی آن به نقش پرستاران در تأمین سلامت جامعه و همچنین در بقای نسل بشر اشاره کرده است.

او در این دیدار بر اهمیت فرهنگ‌سازی در اقبال عمومی به استفاده از خدمات مامایی تاکید کرده است تا به این روش، سیاست افزایش جمعیت کشور اجرایی شود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین گفته است: «متخصصان باید زیان‌های ناشی از وضع حمل‌های غیر طبیعی و همچنین فواید و آثار مثبت زایمان طبیعی در حفظ سلامت مادر و کودک را مکرراً در مجامع عمومی و رسانه‌ها تبیین کنند.»

او در این صحبت‌ها به اهمیت فراوان تولید و افزایش نسل و نقش برجسته زایمان طبیعی و خدمات مامایی در این فرآیند، اشاره کرده است: «کثرت جمعیت جوان یکی از امتیازات کشور است و در صورت استمرار سیاست‌ها و اقدامات نادرستی که منجر به تحدید نسل و کاهش شدید جمعیت جوان کشور در طول سال‌های آینده خواهد شد، دچار ضربه بسیار بزرگی بنام "سالمندی عمومی" خواهیم شد.»

او کشورِ بدون جمعیت جوان را کشورِ بدون «ابتکار و پیشرفت و هیجان و شور و شوق» دانسته و گفته برنامه حیاتی تکثیر نسل باید به طور جدی دنبال و پیگیری شود.

همزمان با اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران، تبلیغات رسمی در این زمینه بیشتر شده است. به تازگی فیلمی در شبکه‌های مجازی منتشر شده که بریده ای از یک برنامه تلویزیونی است و در آن کارشناس مذهبی یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایران، مردم را به افزایش نسل دعوت می‌کند.

محمد حسینی قزوینی

محمد حسینی قزوینی، مدیر «شبکه جهانی ولایت» و مشاور امور بین المللی ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه، شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» را کثیف خوانده و خطاب به بینندگان این رسانه گفته است: «از همین امشب تصمیم بگیرید تا از این فرهنگ شوم تک فرزندی و دوفرزندی خود را‌‌ رها کنید.»

او به مردم پیشنهاد داده تا به «نام زهرا»، دختر پیامبر مسلمانان و «علی» امام اول شیعیان، «پنج فرزند» به نام «خمسه طیبه»، یا «هشت فرزند» به نام «رضا» امام هشتم، یا «دوازده فرزند» به نام دوازده امام یا «۱۴ فرزند» به نام «۱۴ معصوم» بیاورند.

وی در این ویدیو که در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک گذاشته شده، تاکید کرده است: «از همین امشب دست به کار شوید و تصمیم بگیرید با یک یا علی و یک یا زهرا کلید عملیات پنج فرزندی، هشت فرزندی، ۱۲ فرزندی و یا ۱۴ فرزندی خود را بزنید.»

آغاز رشد جمعیت در ایران

به دنبال فشار تبلیغی و اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران، به نظر می‌رسد روند رشد جمعیت در ایران آغاز شده است.

علی‌اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال اعلام کرده که در پی سیاست‌های افزایش جمعیت از سوی حکومت اسلامی، میزان زاد و ولد در ایران رشد ۵/ ۳ درصدی داشته و بر اساس آمار سال ۹۲، تعداد ولادت ۵۰ هزار و ۱۴۵مورد افزایش یافته است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۴۷۱هزار و ۸۳۴ مورد تولد ثبت شده، گفته است: «بر اساس این آمار در سال گذشته ۷۵۵هزار و ۸۴۹ مورد پسر و ۷۱۵ هزار و ۹۸۵ مورد دختر به جمعیت ایران افزوده شده است.»

عمده‌ترین آمار ولادت مربوط به استان خراسان با ده هزار و ۳۹۷ مورد است و بعد از آن استان سیستان و بلوچستان با شش هزار و ۴۸۸مورد ولادت بیشترین میزان را نسبت به سال گذشته داشته‌اند که نشان دهنده رشد ۳/ ۷ نسبت به سال گذشته است. به ازای هر . ۱۹ درصد نرخ رشد جمعیت بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال درباره نرخ زاد و ولد نسبت به جمعیت استان‌های کشور گفته است: «استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان بیشترین نرخ و استان‌های گیلان و مازندران و تهران کمترین نرخ موالید را نسبت به جمعیت استانی خود داشته‌اند.»

کاهش آمار ازدواج

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار به دست آمده میزان ازدواج نسبت به سال ۱۳۹۱، ۷ / ۶ درصد کاهش یافته است. کل طلاق نیز نشان‌دهنده روند رو به افزایش ثبت طلاق در سال ۱۳۹۲نسبت به سال ۱۳۹۱ است، به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۱ در هر ساعت ۱۶طلاق و در سال ۱۳۹۲ در همین مدت زمان ۱۸طلاق ثبت شده است.

علی‌اکبر محزون در نشست خبری ارائه آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال ضمن اعلام این نکات گفته است: «در هر هزار نفر، ده ازدواج به ثبت رسیده است.»

در سه استان‌ اردبیل، کردستان و خراسان شمالی بیش از سایر نقاط ازدواج به ثبت رسیده است. کمترین میزان ثبت ازدواج نسبت به جمعیت استان‌ها نیز مربوط به سه استان تهران، البرز و کرمان است.

بیشترین ازدواج ثبت شده برای مردان در فاصله ۲۵ تا ۲۹ سالگی بوده که شامل ۲۸۴هزار و ۶۲۴ مورد می‌شود. این آمار برای زنان ۲۵۲هزار و ۵۸۶ مورد ازدواج در بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی است.

به گفته علی‌اکبر محزون، بر اساس آمار ثبت شده ۸۶ درصد از مردان، بین ۲۰ تا ۳۴ سالگی و ۸۵ درصد از زنان بین ۱۸تا ۲۹ سالگی ازدواج کرده‌اند. همچنین ۱۱ میلیون و ۲۰۰هزار نفر در سن ازدواج قرار دارند، ولی هنوز زندگی مشترک تشکیل نداده‌اند.

افزایش آمار ثبت طلاق

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال، درباره آمار طلاق در سال ۱۳۹۲ گفته است: «میزان کل طلاق ۱۵۵هزار و ۳۶۹مورد بوده است.»

آمار کل طلاق نشان دهنده رشد ۴/ ۳ درصدی طلاق در سال ۹۲نسبت به سال ۹۱است؛ به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۱ در هر ساعت ۱۶واقعه طلاق و در سال ۱۳۹۲ در همین مدت ۱۸واقعه طلاق ثبت شده است.

استان‌های خراسان، گیلان و کردستان بیشترین میزان و استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، یزد، کمترین میزان ثبت طلاق را نسبت به جمعیت استان خود داشته‌اند.

نسبت ثبت ازدواج به طلاق به گونه‌ای بوده است که در مقابل هر صد ازدواج ۱/ ۲۰ طلاق به وقوع پیوسته است.

در سال‌های گذشته به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ده طلاق رخ می‌داد که این آمار در سال ۱۳۹۱ به ۱۸ طلاق و در سال ۱۳۹۲ به ۲۰ طلاق در مقابل هر صد ازدواج انجامید و این نشان‌دهنده سرعت بیشتر رشد طلاق نسبت به رشد ازدواج است.

به گفته محزون، «در کل کشور پنج ازدواج در مقابل هر یک طلاق داشتیم. البته در برخی از استان‌ها وضعیت پیچیده‌تر است. به گونه‌ای که در استان البرز سه ازدواج، استان تهران ۲/ ۳ ازدواج و در استان گیلان ۹/ ۳ ازدواج در مقابل هر یک طلاق رخ داده است».

کمترین میزان ثبت طلاق مربوط به استان سیستان و بلوچستان، ایلام و خراسان جنوبی است که به ترتیب ۱۳، ۱۱و۹ ازدواج در مقابل یک طلاق ثبت شده است. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • saman

    به خدا قسم آمار واقعی افت باروری و کاهش ازدواج بسیار بسیار بالاتر از این ارقام اعلام شده، است. اینها برای فریب مردم ایران همه ی آمارها را تلطیف میکنند تا در برابر معضلات اجتماعی ایران پاسخگو نباشند. بگفته محققان جمعیت شناس، افت باروری هفتاد درصدی در ایران در تاریخ بشریت بیسابقه بوده است. خود مردم میتوانند در مورد درستی این ادعا تحقیق کنند.