ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چالش‌های زندگی در تهران؛ همایش «تهران: تصویرهای یک شهر»

همایش «تهران: تصویرهای یک شهر» در دو هفته پیاپی در موزه معماری پاریس برگزار می‌شود. در همایش کارشناسان از زوایای گوناگون به چالش‌های زندگی کلانشهر تهران می‌پردازند.

همایش «تهران: تصویرهای یک شهر» در طی دو هفته پیاپی و در چهار روز در موزه معماری پاریس برگزار می‌شود. در این همایش کارشناسان از زوایای گوناگون به چالش‌های زندگی در تهران به عنوان یک کلانشهر می‌پردازند.

همایش «تهران: تصویرهای یک شهر»

به گزارش رادیو زمانه، در روزهای جمعه و شنبه ۱۶ و ۱۷ ماه مه و همچنین جمعه و شنبه ۲۳ و ۲۴ ماه مه در موزه معماری پاریس در فرانسه، همایشی درباره تهران و مشکلات زندگی در آن به عنوان یک کلانشهر برگزار می‌شود. مینا سعیدی، مستندساز، معمار و پژوهشگر و مدرس در زمینه شهرسازی، عسل باقری، پژوهشگر، مدرس دانشگاه دکارت سوربون در پاریس، نشانه‌شناس و متخصص سینمای ایران، کا‌ترین داوید، معاون رییس موزه هنرهای معاصر در مرکز فرهنگی «ژرژ پومپیدو» و همچنین دیان راول از موزه معماری در پاریس، همایش «تهران: تصویرهای یک شهر» را برگزار می‌کنند.

خانم عسل باقری درباره هدف‌های برگزاری از همایش «تهران: تصویرهای یک شهر» به رادیو زمانه گفت: « این برنامه جایی است برای به هم پیوستن پژوهش‌های علمی و خلاقیت‌های هنری. هدف از این برنامه بهتر شناساندن شهری ۱۳ میلیونی است با در نظر گرفتن دغدغه‌های کنونی کلانشهرهای جهان.»

دگرگونی‌های تهران در طی سه دهه

جمعه، ۱۶ مه، در همایش «تهران: تصویرهای یک شهر» سه فیلم مستند هم به نمایش گذاشته می‌شود. در این فیلم‌ها می‌توان با دگرگونی‌های تهران در طی سه دهه آشنا شد.

همایش «تهران: تصویرهای یک شهر»

«این فیلم‌ها رو به کی نشون می‌دین» ساخته رخشان بنی اعتماد (۱۹۹۲) درباره شهرک فاطمی در تهران، «اجاره نشین» از ابراهیم مختاری (۱۹۸۲) درباره مشکلات اجاره‌نشین‌ها در تهران و دگرگونی قوانین مالک و مستأجر در طی سال‌های گذشته، و همچنین فیلم «سیروس» ساخته مینا سعیدی (۲۰۱۴) درباره تخریب برخی خانه‌ها در محله سیروس در تهران و مقاومت مدنی شهروندان، سه فیلم مستندی است که جمعه ۱۶ مه در همایش «تهران: تصویرهای یک شهر» به نمایش درمی‌آید.

قرار است که میزگردی هم با حضور سازندگان این فیلم‌ها و عسل باقری، نشانه‌شناس و منتقد سینما و همچنین ژان لووی کومولی از منتقدان «کایه دو سینما» برگزار شود.

خانم عسل باقری درباره نمایش فیلم‌های مستند در همایش «تهران: تصویرهای یک شهر» می‌گوید: «در این چند روز با نشان دادن تعدادی فیلم، برگزاری کنفرانس و میزگرد در مورد تهران سعی داریم نشان دهیم چطور دموکراسی از سال‌های پیش از انقلاب "از پایین" و از درون بطن جامعه ایران شروع به شکل گرفتن کرده، تحول می‌یابد، تجربه می‌شود و به جلو می‌رود.»

تهران، شهری برای زنان؟

در همایش «تهران: تصویرهای یک شهر» میزگردی هم با عنوان «تهران زنان؛ نقش زنان در روند تحولات فضاهای عمومی تهران» برگزار می‌شود. در این میزگرد آزاده کیان، عسل باقری، ابراهیم مختاری، لیلا فولادوند، نسرین سراج، مسرت امیرابراهیمی و مینا راد، هر یک از زاویه‌ای به دشواری‌های زندگی در تهران برای زنان می‌پردازند و دگرگونی‌های این شهر را در جهت زنانه شدن برمی‌رسند.

تهران، شهری برای زنان؟

عسل باقری در میزگرد «تهران زنان»، چگونگی نمایش فضاهای خصوصی در سینمای ایران را بررسی می‌کند، ابراهیم مختاری دشواری‌های فیلم گرفتن از زنان ایرانی را نشان می‌دهد و مسرت امیر ابراهیمی درباره چگونگی حضور زنان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی سخن می‌گوید.

عسل باقری درباره این میزگرد به رادیو زمانه می‌گوید: «در این جلسه تلاش می‌شود که ایده‌های کلیشه‌ای و گفتمان ایدئولوژیک راجع به زنان ایران شکسته شود. چطور زنان با حضورشان در فضاهای شهری به جایگاهی برای خود در شهر رسیدند؟ چه تحولاتی باعث زنانه شدن شهر می‌شود؟ مطالبات زنان امروز چیست؟ اینها پرسش‌هایی است که می‌خواهیم پاسخی برای آن‌ها پیدا کنیم.»

فیلم «روزگار ما» ساخته رخشان بنی اعتماد درباره مشکلات زنان در تهران هم به نمایش درمی‌آید. خانم اعتماد هنگام نمایش این فیلم در همایش حضور دارد.

«تحولات شهری، میراث غیر رسمی و جامعه مدنی: تهران و شهرهای خاورمیانه» میزگرد دیگری است که جمعه ۲۳ مه در همایش «تهران: تصویرهای یک شهر» برگزار خواهد شد. به عنوان پیش‌درآمدی بر این میزگرد، ابتدا دو فیلم «زیر پوست شهر» ساخته رخشان بنی‌اعتماد و «آن طرف اتوبان» از ناهید رضایی به نمایش درمی‌آید و سپس اسکندر مختار طالقانی درباره «حاشیه‌های ضروری شهر» و محسن حبیبی پیرامون به وجود آمدن فضاهای عمومی و زندگی شهری در اسلام‌شهر، چگونگی تولد یک شهر در جنوب تهران سخن خواهند گفت. در پایان کتاب «تهران محله‌های مردمی؛ تحولات شهری و جامعه مدنی در جمهوری اسلامی» از مینا سعیدی به بحث گذاشته می‌شود.

همایش «تهران: تصویرهای یک شهر» شنبه ۲۴ مه با نمایش فیلم‌های ‌ «تهران پایتخت ایران است» از کامران شیردل و «ایران یک انقلاب سینمایی» ساخته نادر تکمیل همایون و با برگزاری میزگرد «شهر مکانی برای مجادله» به کار خود پایان می‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    مشکل از کمبود جمعیت است. اگر به حرف رهبربابصیرت مسلمین جهان گوشش کنند و جمعیت حداقل دوبرابر شود همه این مشکلات حل میشود. این پارکها را هم بدهند به بسیج و سپاه و دیگر نهادهای زیرنظر مقام معظم رهبری که در آنها مسجد و برج تجاری و اداری بسازند. همه مشکلات حل می شود

  • mehran

    شهرداری تهران، پارک «مادر» را ۴۷۰میلیاردتومان فروخت! روزنامه شرق خبر داده است که شهرداری تهران، پارک «مادر» در غرب تهران را به قیمت ۴۷۰ میلیارد تومان به بانک انصار فروخته است. فاطمه جمال‌پور خبرنگار روزنامه شرق اقدام شهرداری تهران را «دور زدن طرح تفصیلی شهر تهران» توصیف کرده و نوشته است که زمین پارک مادر که درست بغل گوش شهرداری منطقه پنج بین خیابان الهی، بهنام و بزرگراه کاشانی در غرب تهران واقع شده بود «۷۱ هزارمترمربع مساحت دارد» و اکنون «گودبرداری بدون پروانه ساخت ادامه دارد و زمین با مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران قرار است به آپارتمان و برج تبدیل شود!!