ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازتاب سخنان رفسنجانی، مجمع تشخیص مصلحت را به واکنش کشاند

انتقاد هاشمی رفسنجانی از برخوردهای «نیروهای سنتی» در عرصه فرهنگ، بازتابی جنجالی‌ در سایت‌های مخالف وی داشت. مجمع تشخیص مصلحت نظام به منتقدان پاسخ تندی داد.

مخالفان حکومتی اکبر هاشمی رفسنجانی سخنان وی را درباره محدودیت‌های فرهنگی در ایران با عنوان‌های باب نظر خود بازتاب دادند. مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار اطلاعیه‌ای این اقدام آن‌ها را به باد انتقاد گرفت.

هاشمی: برخی از نيروهای سنتی در بحث فرهنگی٬ مسايل‌شان آرايش و رنگ مو و موسيقی و اين‌ها است و جلسه را بر هم می‌زنند و خيال می‌کنند فرهنگ اين است

به‌گزارش منابع خبری ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ روز سه‌شنبه ۱۶  اردیبهشت‌ماه٬ در مراسمی در مرکز کتابخانه ملی از موانع فرهنگی‌ای که گروهی از «نيروهای سنتی»در کشور ایجاد می‌کنند٬ انتقاد کرد و مهم‌ترین اقدام کنونی را «عقلانی کردن مديريت» دانست و گفت: «اين کار بايد از همه جا شروع شود، از مدرسه تا دانشگاه بايد عقل را در نظر بگيريم که خيلی جاها عقل جايش خالی است زيرا که عقل بايد سرمنشاء باشد.»

هاشمی رفسنجانی با بيان اين‌که «آرزو دارم برای نجات فرهنگ اقدامی کنم»، افزود: «دوست دارم کاری انجام بدهم برای اين تلقی که از فرهنگ می شود مثلاً برخی از نيروهای سنتی در بحث فرهنگی مسايل‌شان آرايش و رنگ مو و موسيقی و اين‌ها است و جلسه را بر هم می‌زنند و خيال می‌کنند فرهنگ اين است. فرهنگ اين نيست، اگر هم باشد يک هزارم است از فرهنگ.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت که می‌داند رهبر جمهوری اسلامی نیز راضی نيست که «سال فرهنگ دنبال اين‌ها باشيم که کسی که خوب می‌خواند را از ميدان به در کنند و خانمی که قيافه خوبی دارد پيدا نشود. اين حضور و اين رفتار منفی است که وجود دارد.»

وی افزود: «ما حق نداريم در عقايد و زندگی مردم وارد شويم و در زندگی مردم تجسس کنيم. ما حق نداريم افکار مردم را بفهميم چه برسد به اين که اسرار آنها را افشا کنيم ما نبايد به اسم امنيت مرتکب چنين خطايی شويم. ما حق نداريم از منازل و ماشين های مردم شنود کنيم. اين کارها ضداخلاقی است.»

سایت‌های مخالف هاشمی رفسنجانی، از جمله سایت «مشرق» سخنان وی را با عنوان «نبايد زنان زيبارو و کسانی را که خوب می‌خوانند از ميدان به در کرد» بازتاب دادند.

خبرگزاری فارس در بازتاب بخش دیگری از سخنان هاشمی رفسنجانی تبار وی را به جای نسب همسر وی به «خانواده‌های عراقی» نسبت داد.

هاشمی رفسنجانی در سخنانی گفته بود: «بايد به‌گونه‌ای باشيم که يک محقق، با اينترنت به کتابخانه کنگره آمريکا وصل شود تا هر کتابی را که می‌خواهد، ببيند و مطالعه کند.»

با وجود این٬ سایت‌های «رجانیوز» و «تسنیم» در نقل این گفته‌ها از طرف او نوشتند: «باید محقق بتواند با اینترنت به کنگره آمریکا وصل شود.»

بازتاب سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی به این شکل سبب اعتراض تند روابط عمومی مجمع تشخيص مصلحت نظام شد.

روابط عمومی مجمع تشخيص مصلحت نظام با صدور اطلاعيه‌ای با عنوان «بعضی‌ها باعث وهن خبرنگاری هستند»٬ انتشار بخشی از سخنان هاشمی‌ رفسنجانی در جريان بازديد وی از کتابخانه ملی را نادرست خواند.

در این اطلاعیه بدون اشاره به نام سایت‌ها و خبرگزاری‌ها آمده است: «بعضی‌ها که حرفه شريف خبرنگاری را به اغراض سياسی آلوده کرده‌اند و با اهداف خاص، خرقه خبرنگاری پوشيده‌اند، به خبرسازی روی می‌آورند که متأسفانه باعث وهن خبرنگاری می‌شوند.»

در اطلاعیه به خبر رجانیوز و تسنیم اشاره شده و آمده است: «اگر بپذيريم که اين خبرساز، قصد و نيتی نداشته، بايد قبول کنيم که بنده خدا سواد اين را نداشت که کنگره آمريکا کتابخانه‌ای دارد که به‌عنوان بزرگ‌ترين کتابخانه جهان، برای کتابداران و محققان شناخته شده است.»

روابط عمومی مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد جمله «فارس» نوشته است: «اين جمله نيز از آن دست جملاتی است که می‌تواند زمينه برای شبهه‌افکنی مغرضان باشد.»

در پایان اطلاعیه اظهار امیدواری شده که اين گروه از خبرنگاران «دست از بداخلاقی‌های سياسی و دروغ بردارند و راست‌گويی را پيشه کنند».

مخالفت‌ها با اکبر هاشمی رفسنجانی و خانواده وی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد شدت گرفت و حتی به بخشی از تبلیغات انتخاباتی احمدی‌نژاد تبدیل شد.

با شکل گرفتن جنبش موسوم به سبز در جریان اعتراض‌های گسترده پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ و فاصله گرفتن هاشمی رفسنجانی از سیاست‌های آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حملات علیه وی شدت بیشتری گرفت. این روند در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری به رد صلاحیت وی منجر شد.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی از این حملات کاسته شد و بار دیگر رسانه‌های داخل ایران به بازتاب دیدارها و سخنرانی‌های اکبر هاشمی رفسنجانی پرداختند٬ با این حال مخالفان وی با شیوه‌های جدید تبلیغات علیه او را ادامه می‌دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sina

    مجید محمدی، تحلیلگر مسائل ایران، با اشاره به آنچه «یک تلاقی میان افکار عمومی و نیاز حکومت به چرخش سیاست‌ها در خرداد ۹۲» می‌نامد، به رادیو فردا می‌گوید که جامعه ایران در آن هنگام «تحت فشار بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ و تورم کمرشکن است.» آقای محمدی می‌گوید: «نیاز به تغییر و چرخش در سیاست‌های حکومتی بین مردم و مقام‌های حکومتی مشترک بود. حتی آقای قالیباف و ولایتی در مناظره‌های انتخاباتی، این حس را منتقل می‌کردند که سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، موفق نبوده است. حسن روحانی در میان نامزدهای تایید صلاحیت شده، تنها کسی بود که می‌توانست این خواست دوجانبه را نمایندگی کند.» به گفته این تحلیلگر مسائل ایران، اینجا بود که «مهندسی انتخابات» صورت گرفت: «جمهوری اسلامی اگر بخواهد کسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب نشود از تمام ابزار لازم برای اعمال این اراده خود برخوردار است. به همین خاطر بود که شورای نگهبان، هاشمی رفسنجانی را ردصلاحیت می‌کند تا مردم کسی را در ۲۴ خرداد ۹۲ به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند که اگرچه به هاشمی نزدیک است اما به اندازه او از نهادهای قدرت در جمهوری اسلامی دور نشده و سابقه خوبی هم در تعامل با جامعه جهانی در پرونده هسته‌ای دارد.» ! علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دی‌ماه ۱۳۹۱ برای نخستین بار از «مهندسی انتخابات» سخن گفت. او گفت که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات» است!!

  • faryad

    گروه سیاسی جهان نیوز : یکی دو هفته اخیر بی‌شک برزخ جدیدی برای آقای هاشمی رفسنجانی و نزدیکانش بوده است؛ جایی که بین دوراهی "حمایت از اعتبار و صحت خاطراتش" و "بی‌اساس خواندن ادعای دوستانش در دولت و جریان اصلاحات" ماند و انفعال و سکوت را ترجیح داد. او این برزخ را حاصل مستند "من روحانی هستم" می داند. دولتمردان، فعالان ‌اصلاح طلب و برخی چهره‌های سیاسی خاص در هفته‌های اخیر به یکباره به این مستند هجمه کردند و بخشی از آن را که خاطرات آقای هاشمی است، "دروغ" خواندند. آقای هاشمی هم که هرگز فکر نمی‌کرد، خاطراتش در کنار استفاده‌های جناحی و حزبی،‌ ممکن است برایش دردسرساز هم شود، دچار سردرگمی شد. شاید برای فرار از این فضای آزاردهنده بود که وی به دولتمردان توصیه جدی کرد که به فکر کار و حل مشکلات باشند زیرا اگر وضع به همين منوال باقي بماند "بايد خطر بازگشت احمدي‌نژاد را جدي بگيريم." آقای هاشمی این سخنان را در روزهای اخیر در جمع تعدادی از حامیانش بیان کرد تا شاید دو قطبی جعلی و انحرافی "هاشمی-احمدی نژاد" دوباره زنده شود. جهان نیوز هم پس از اطلاع از این سخنان و اهداف سیاسی‌اش، آن را رسانه‌ای کرد. اما به سرعت روشن شد که این اطلاع رسانی بر آقای هاشمی خیلی گران آمده است؛ چنانچه دفتر وی خبر جهان نیوز را با اطلاعیه‌ای پر از اتهام تکذیب کرد. بر اساس جوابیه دفتر آقای هاشمی رفسنجانی که به امضای «محمد هاشمی» برادر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده، انواع اتهامات از جمله "رؤیاپردازی"، "خبرسازی جعلی"، "شایعه‌سازی"، "افراط"، "خوراک سازی تبلیغاتی"، "تخریب"، "ناشی گری"، "ادبیات خارج از عرف"، "رفتار ضدفرهنگ"، "ایجاد ناامیدی در جامعه"، "اختلاف افکنی"، "اتهام زنی"، "دروغ پردازی"، "انحراف" و... به جهان نیوز نسبت داده و تهدید به شکایت شد. جهان نیوز هم فورا در پاسخی صریح به این اتهامات ناشی از خشم دفتر آقای هاشمی، بر صحت خبرش تاکید کرد اما نکته جالب در این اطلاعیه، تهمتی بود که مصادیق بارز و شناخته شده آن در میان برخی اطرافیان جناب آقای هاشمی رفسنجانی جولان می دهد نه در جهان نیوز. در جوابیه دفتر آقای هاشمی به جهان نیوز آمده است: "اقلیتی انگشت‌شمار که تریبون‌های رسانه‌ای خود را با پول بیت‌المال نیز اداره می‌کنند، به جای صداقت رسانه‌ای که رسالت آنها در جهت افزایش آگاهی جامعه از طریق خبررسانی و خبرنگاری است، به خبرسازی روی آورده‌اند." این ادعا با توجه به سوابق و فسادهای برخی مدیران و آقازاده‌های گردن کلفت جناب آقای هاشمی، ادعایی بامزه و خنده‌آور به نظر می رسد. لازم به تاکید و تصریح چندباره است که جهان نیوز هرگز از بیت‌المال ارتزاق نکرده و حاضریم اسناد ادعایی دفتر ایشان را خود منتشر نماییم! البته معلوم نیست شاخک های حساس دفتر ایشان به هزینه کرد از بیت المال، چرا به هزینه‌های کلانی که از جیب مردم برای تشکیل ستادهای انتخاباتی آقای هاشمی در دانشگاه آزاد شد و شهریه فرزندان ملت به پای فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ و فتنه‌گران ریخته شد و هزینه‌های میلیاردی از سازمان بهینه سازی مصرف سوخت برای ستادهای انتخاباتی حاج آقا اعتراضی نکرده و نمی کند. خوب است که دفتر آقای هاشمی نسخه‌ای از توصیه عدم تعدی به بیت‌المال را برای آقازاده محترم‌ ایشان بفرستد تا اموال نامشروع جمع شده از فسادهای نفتی کرسنت، توتال، استات اویل و ... را به بیت المال و مردم بازگرداند!

  • فرامرز

    طرف دوران خودش را که واقعا سال های سیاه بود را فراموش کرده

  • ESI

    ***.. مگر تو شیاد کثیف .. این خلیفه جهل و جنون را خلیفه نکردی . !!؟؟