ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«گستردگی خشونت کلامی» در مورد زنان ایرانی‬‎

طبق تحقیق سازمان بهزیستی در سال ۸۴ حدود ۶۶ درصد از زنان ایرانی هدف خشونت بوده‌اند. «خشونت کلامی» در میان شاخص‌های گوناگون خشونت، بیشترین میزان گستردگی را داشته است.

گفته می‌شود آخرین تحقیق سراسری درباره میزان خشونت نسبت به زنان ایران، مربوط به سال ۱۳۸۴ است و پس از آن هیچ تحقیق جدی در این زمینه نشده است.

بر اساس تحقیق سازمان بهزیستی در سال یادشده، حدود ۶۶ درصد از زنان کشور مورد خشونت قرار گرفته‌اند و «خشونت کلامی» در میان شاخص‌های گوناگون خشونت، بیشترین میزان گستردگی را داشته است. به گفته کارشناسان و فعالان حقوق زنان، دامنه این آسیب اجتماعی در ایران همچنان گسترده و جدی است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، نجمه واحدی، جامعه‌شناس و فعال حقوق زنان، ضمن اشاره به میزان گستردگی خشونت کلامی نسبت به زنان ایران، تاکید کرده است که در بیشتر مواقع، چه عامل خشونت و چه فرد خشونت‌دیده، از خشونت کلامی و مصادیق و تبعات آن اطلاعی ندارد. او گفت: «شاید اگر این مسأله را بدانند از آن پرهیز کنند.»

این فعال حقوق زنان درباره ابعاد خشونت‌های کلامی در خانه‌ و همچنین بازتولید آن در خانواده، توضیح داد: «خشونت‌های کلامی درون خانه به چند دسته تقسیم می‌شوند. یکی از آن‌ها آزارهای مستقیم احساسی مانند فحاشی، تحقیر و یا تمسخر توانمندی‌ها و ظاهر فرد است.»

نجمه واحدی، گروه دوم از خشونت‌های کلامی خانگی را بی‌اهمیت جلوه دادن، سکوت و در نظرنگرفتن عقاید و اظهار نظر زنان تحت عنوان «همسر»، «مادر» و «فرزند» دانسته است.

از دیدگاه این جامعه شناس گروه سوم خشونت‌های کلامی، «دستور‌های تحکم‌آمیز، تحمیل عقاید و دخالت در تصمیم‌گیری‌های زندگی شخصی» زنان و علاقه‌مندی‌های آنان است.

پیگرد قضایی خشونت‌های کلامی 

خشونت‌های کلامی را از حیث قانونی، می توان مصداقی از عسر و حرج (بیش از حد به سختی افتادن فرد) دانست و آن را تحت پیگیری قضایی قرار داد.

به گفته نجمه واحدی، «خشونت‌های کلامی زیر شاخه اعتیاد، خرجی ندادن و خشونت فیزیکی نیستند که مستقیماً در قانون ذکر شده باشد، اما قاضی در صورت تشخیص می‌تواند براساس آن حکم دهد که متاسفانه این اتفاق به صورت محدودی در ایران رخ می‌دهد.»

وی تاکید کرده است که «اگر دادگاه، حکمی مبنی بر ضروری بودن مراجعه به مشاور صادر کند می‌تواند در کاهش خشونت‌های کلامی موثر باشد».

به عقیده این فعال حقوق زنان، «اعمال خشونت کلامی اعتماد به نفس افراد را از بین می‌برد و به روح و روان فرد آسیب جدی وارد می‌کند. همچنین فرزندان خانواده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب تکرار این رفتار‌ها به وسیله آن‌ها می‌شود.»

او با اشاره به اینکه کسانی که مورد خشونت کلامی قرار می‌گیرند، نباید آن را نادیده بگیرند، تاکید کرده است: «خشونت‌های کلامی معمولاً با این توجیه که از روی توجه و علاقه‌اند اعمال می‌شود و افراد نیز به دلیل ناآگاه بودن از اینکه اینگونه رفتار‌ها مصداق خشونت است آن را می‌پذیرند.»

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد افرادی که تحت این نوع از خشونت در زندگی زناشویی قرار دارند، قصد جدایی از همسر خود را ندارند، گفت: «تنها درخواست‌ آنان این است که همسرشان از طریق کمک گرفتن از مشاور یا روان‌شناس بتواند مشکل خود را حل کند.»

فقدان آمار دقیق از خشونت کلامی در ایران

نیکزاد زنگنه، فعال حقوق زنان، آموزش افراد در مراکز آموزشی و از طریق رسانه‌ها را به منظور کاهش خشونت خانگی، یک ضرورت می داند.

بیش از ۶۰ درصد از زنان ایرانی دست‌ کم یک بار قربانی خشونت خانگی شده‌اند

او در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران تاکید کرده که آمار دقیقی از خشونت خانگی در ایران وجود ندارد و تمام تحقیقات انجام شده در این زمینه مربوط به پیش از سال ۱۳۸۴ است.
او آمارهای قدیمی موجود را نشان‌دهنده این نکته می‌داند که خشونت خانگی علیه زنان در ایران شیوع بسیار زیادی دارد: «به عنوان نمونه بر اساس گزارش سازمان بهزیستی در سال ۸۴، بیش از ۶۰ درصد از زنان ایرانی دست‌ کم یک بار قربانی خشونت خانگی شده‌اند و طی شش ماه، هشت هزار مورد خشونت خانگی علیه زنان گزارش شده که به معنای وقوع حدود ۴۴ مورد خشونت در هر روز است.»

وی با اشاره به اینکه خشونت خانگی در ایران یک مسأله اجتماعی است و باید به آن رسیدگی شود، گفت: «خشونت‌های کلامی اعتماد به نفس و شرافت انسانی زنان را خدشه‌دار می‌کند که از جمله آنها می‌توان به تحقیر، ناسزا، متلک، تهدید به طلاق و ازدواج مجدد اشاره کرد.»

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه «کنترل افراد بالغ» به شکل مختلف را یکی از مصادیق خشونت است، توضیح داد: «اگرچه در برخی از فرهنگ‌ها ممکن است این کار محبت تلقی شود، ولی درواقع این کار مصداق خشونت روانی است که ممکن است از سوی والدین، همسر و حتی برادر اعمال شود.»

به عقیده این فعال حوزه زنان، «اقدام درخور توجهی به منظور کاهش خشونت علیه زنان در ایران انجام نشده، چرا که علاوه بر فقدان آمار و بحث‌های تئوریک در این زمینه، مراکزی مانند خانه‌های امن (مشابه کشورهای دیگر) برای زنان خشونت دیده، خدمات حمایتی برای زنان نجات یافته از خشونت و پیشگیری از خشونت علیه زنان ارائه نشده است».

خشونت روانی یا خشونت پنهان، یکی از اشکال رایج خشونت در جهان ازجمله ایران است. در اغلب خانواده‌ها مردان برای اعمال سلطه و تحکیم خانواده بر مبنای ارزش‌های مردسالارانه از ابزار خشونت‌های روانی استفاده می‌کنند.

زنان دارای تحصیلات کمتر، بیش از زنان دارای تحصیلات دانشگاهی، خشونت را در زندگی مشترک خود تجربه می‌کنند. گزینه‌هایی چون سن و شغل زن نیز بر میزان و نوع خشونت خانگی علیه زنان موثر است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره 46

    […] «گستردگی خشونت کلامی» در مورد زنان ایرانی‎ رادیو زمانه، ۱۱ می ۲۰۱۴ گفته می‌شود آخرین تحقیق سراسری درباره میزان خشونت نسبت به زنان ایران، مربوط به سال ۱۳۸۴ است و پس از آن هیچ تحقیق جدی در این زمینه نشده است. بر اساس تحقیق سازمان بهزیستی در سال یادشده، حدود ۶۶ درصد از زنان کشور مورد خشونت قرار گرفته‌اند و «خشونت کلامی» در میان شاخص‌های گوناگون خشونت، بیشترین میزان گستردگی را داشته است. به گفته کارشناسان و فعالان حقوق زنان، دامنه این آسیب اجتماعی در ایران همچنان گسترده و جدی است. […]

  • قنبر

    به نظر من حقوق شهروندی ودموکراسی غربی به هیچ عنوان کامل نبوده ونیست وحقوق زنان هم همینطور اینا همه اش ابزاری سیاسی برای گرفتن باج وامتیاز از کشورهای جهان سوم به نظر من تو ایران علاوه بر اینکه حقوق زن در عرف خیلی محترم شمرده میشود بلکه در قوانین هم به موارد زیادی هست که از حقوق زنان به شدت حمایت میشود شما کدوم کشور دنیا رو میشناسید که درآن مهریه با این طریق باشد ویا اینکه هم زن میتواند تو خونه شوهرش بماند وهم مهریه خودش رو وصول کند این همه مرد به خاطر این قوانین سرسختانه در زندانها گرفتارند آخر یه چیزی بنویسید که حداقل عوام قبول کنند شماها فقط بلدین فقط دروغ بنویسین بس کنید دیگه والا تو ایران زنا سوار مردا شدند تو غرب هم اون آزادی که برای زنان دادهاند ابزاری است که ازشون به عنوان برده جنسی استفاده بکنند

  • حمید

    زن ضعیفه نیست انسان آزاد و مستقل است، در هر کجای دنیا اندازه آزادی و استقلال زن و نقش او در تعیین سرنوشت خویش و وطنش اندازه آزادی و استقلال را در آن جامعه تعریف میکند. بنابرین باید در ذهنیت و عینیت برای خیر خود و وطن به حقوق زنان احترام بگزاریم و در کنار آنها حقوق خود به عنوان انسان از هر جنسیت ، قومیت ، مرام و دین را بشناسیم و برای احیای آن تلاش کنیم تا انسان شویم و لایق آن حقوق که ذاتی انسان است. شاد باشید. حمید