ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشاکش رهبری و دولت بر سر کتابخانه‌های عمومی ایران

پس از قهر آیت‌الله خامنه‌ای از نمایشگاه کتاب تهران، اکنون کشاکش تازه‌ای بین رهبری و دولت بر سر تصاحب کتابخانه‌های عمومی کشور درگرفته است.

پس از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، و قهر و نارضایتی آیت‌الله خامنه‌ای از چگونگی عزل و نصب مدیران فرهنگی کشور، شایعاتی مبنی بر برکناری محمد حسین ملک‌احمدی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درگرفته است.

محمد حسین ملک‌احمدی ۲۸ بهمن ۹۲ پس از انتصاب به عنوان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

شایعه‌ها چنان گسترده است که حتی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران به حسن روحانی، رئیس جمهوری، نامه‌ای نوشته و خدمات دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را ستوده است.

کتابداران هم در دفاع از ملک‌احمدی به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نامه نوشته‌اند. از سوی دیگر، نام علیرضا مختارپور، از چهره‌های فرهنگی مورد اعتماد آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان جایگزین محمد حسین ملک‌احمدی به میان آمده است.

انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در نامه‌اش به حسن روحانی از «دست‌های پنهانی» سخن می‌گوید که خواهان برکناری محمد حسین ملک‌احمدی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، هستند.

مهم‌ترین وظیفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس «سند چشم‌انداز» آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی، گسترش کتابخوانی در کشور و همچنین «انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگی» و مقابله با «خودبیگانگی فرهنگی» است.

این نهاد ۲۸۰۴ کتابخانه را تحت پوشش خود دارد و از سال ۱۳۸۲ یک نهاد غیر دولتی به شمار می‌آید، اما دولت و مجلس شورای اسلامی از طریق عضویت در هیأت امنای نهاد کتابخانه‌ها، در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایش دخالت مستقیم دارند و سلطه خود را از بالا به پایین اعمال می‌کنند.

بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را شهرداری‌ها تأمین می‌کنند و به این ترتیب، شهرداری هم در کار این نهاد دخالت می‌کند. از سوی دیگر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با مساجد هم در ارتباط قرار دارد.

به خاطر این ساختار اداری پیچیده، دبیرکل این نهاد می‌بایست هم خواسته دولت مبنی بر «کاهش تصدی‌گری» دولتی را برآورده کند و هم به خواسته‌های مجلس و رهبری، شهرداری‌ها و مساجد تن دردهد. از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌توان کتابی را به چندین چاپ رساند و در سراسر کشور توزیع کرد.

علیرضا مختارپور، مدیر انتشارات انقلاب اسلامی

محمد حسین ملک‌احمدی پس از آنکه بهمن ماه ۱۳۹۲ به عنوان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منصوب شد، در نخستین نشست رسانه‌ای‌اش وعده داد که به حقوق کتابداران رسیدگی کند، وضعیت بیمه‌های تکمیلی آنها را مشخص و طرح طبقه‌بندی مشاغل را در کتابخانه‌های کشور اجرا کند. اکنون کتابداران واهمه دارند که با برکناری او، این اصلاحات به تعویق بیفتد.

از سوی دیگر، کتابداران خواهان اصلاح ساختار مدیریتی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورند.

آن‌ها مایل‌اند کتابخانه‌ها تحت مدیریت شهری درآیند و مستقیماً توسط کتابداران باتجربه و زیر نظر شهرداری‌ها اداره شوند. آن‌ها می‌گویند اکنون که ما از مزایای دولتی بودن بی‌بهره‌ایم، خوب است که دست‌کم استقلال داشته باشیم و مجبور به آمارسازی و گزارش‌دهی‌های مکرر نباشیم.

در این کشاکش نهادهای وابسته به رهبری مایل‌اند سلطه خود را از طریق وزارت ارشاد، مجلس، شهرداری و مساجد بر کتابخانه‌های کشور اعمال کنند.

محسن پرویز که در نخستین دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، معاون امور فرهنگی ارشاد بود و تلاش کرد سانسور را قانونی و نهادینه کند، در گفت‌و‌گویی که خبرگزاری «فارس» با او انجام داده، انتصاب محمد حسین ملک‌احمدی از سوی وزارت ارشاد را «کج‌سلیقی» خوانده است. او از علیرضا مختارپور به عنوان گزینه مناسبی برای جایگزینی ملک‌احمدی نام می‌برد.

علیرضا مختارپور در دولت احمدی‌نژاد مسئولیت‌های مهمی مانند معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد را به عهده داشت. وی مدتی هم مدیر کل کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. او فعلاً مدیر انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای است.

گفته می‌شود که مختارپور منتظر است که رئیس جمهوری حکم انتصابش بر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را امضاء کند.

اگر این اتفاق بیفتد، محمد حسین ملک‌احمدی فقط پس از سه ماه جای خود را به یک شخص مورد وثوق رهبری خواهد داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.