ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایش انتخابات سوریه در میانه جنگ داخلی

رادیو زمانه در این مصاحبه با امیر طاهری، تحلیل‌گر و روزنامه‌نگار و حسن هاشمیان، کارشناس امور خاورمیانه به وضع جاری سوریه با محوریت انتخابات ریاست جمهوری آن پرداخت.

صدها تن از مردم سوریه که به شهر حمص بازگشته‌اند، گفته‌اند که آنجا به ویرانه و« شهر اشباح» تبدیل شده است. حمص که از آن به عنوان پایگاه اصلی مخالفان دولت اسد نام می‌بردند، در طول سه سال جنگ داخلی، بمباران سازمان‌یافته و محاصره ارتش بشار اسد، به طور کامل ویران شده است.

در پی توافق میان دولت سوریه و مخالفان، شورشیان از شهر استراتژیک حمص عقب نشینی کردند و به حلب رفتند.

در یک رشته موضع‌گیری در تهران، برخی فرماندهان سپاه و نمایندگان مجلس، عقب‌نشینی مخالفان مسلح حکومت سوریه را از حمص، پیروزی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی توصیف کرده اند.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به روزنامه انگلیسی «گاردین» گفت: «ما در سوریه پیروز شدیم، رژیم اسد خواهد ماند. آمریکایی‌ها آن را از دست دادند.»

کارزار تبلیغاتی برای  انتخابات ریاست جمهوری سوریه نیز از روز یکشنبه ۱۱ مه ۲۰۱۴ در مناطق زیر کنترل ارتش اسد با حضور دو تن از موافقان اسد و خود وی آغاز شده، است.

پیش‌بینی می‌شود انتخابات ریاست جمهوری روز سوم ژوئن برگزار شود و بشار اسد بدون هیچ رقیب جدی برای دوره هفت‌ ساله دیگری از ریاست جمهوری به پیروزی برسد.

این انتخابات از سوی مخالفان بشار اسد که به گفته کارشناسان خارجی دو سوم سوریه را در اختیار دارند، به یک نمایش تبدیل شده است. این انتخابات به لحاظ نظری نخستین انتخابات ریاست جمهوری  پس از پنجاه سال خواهد بود. حافظ اسد، پدر رئیس جمهوری کنونی سوریه، در سال ۱۹۷۱ با کودتا به قدرت رسید و پس از سکته قلبی وی در سال ۲۰۰۰ قدرت به پسرش بشار رسید. هم حافظ اسد و هم بشار هر بار با همه‌پرسی در قدرت ماندند و انتخاباتی واقعی در کار نبود.

اما آیا عقب نشینی مخالفان دولت سوریه از شهر استراتژیک حمص پیروزی دولت بود؟

انتخابات ریاست جمهوری این کشور چه ارزشی خواهد داشت؟

در مورد روند انتخابات و شرایط ناشی از آن موضعگیری آمریکا و اتحادیه اروپا چه خواهد بود ؟

این پرسش ها را «رادیو زمانه» با دو کارشناس در میان گذاشته است: امیر طاهری، روزنامه‌نگار و مفسر مسائل بین‌المللی در لندن و حسن هاشمیان تحلیلگر مسائل خاورمیانه در استانبول.


 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • babak

    ریس جمهور جلاد میخواهد برای همیشه بر گورستان بوجود اورده  حکمروایی کند؟!

  • Neda

    سرکرده پاسداران «ملایر» گفته که سپاه پاسداران ۴۲ تیپ و ۱۳۸ گردان مجهز را برای جنگ با مخالفان بشار اسد در داخل خاک سوریه آماده کرده است. به گزارش دیگربان به نقل از سایت رسمی سپاه «همدان»٬ پاسدار محمد اسکندری این مطلب را روز پنجشنبه (۲۵ اردیبهشت) در شورای اداری شهر «ملایر» اعلام کرده است. وی گفته که «سوریه در حال حاضر به سلاح و ادوات جنگی احتیاج ندارد و فرماندهان سپاه در این کشور ۴۲ تیپ و ۱۳۸ گردان مجهز آماده کرده‌اند و از نظر نظامی آمادگی کامل برای جنگ با دشمن را دارند.» حسین همدانی یکی از فرمانده سپاه پاسداران نیز هفته گذشته از ۷۰ هزار جوان «علوی» ٬ «سنی» و «شیعی» نام برده بود که در قالب ۴۲ تیپ و ۱۳۸ گردان در سوریه مشغول جنگ هستند!!