ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هند در تب و تاب شمارش آرا انتخابات و تغییر کابینه

نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات مجلس عوام هندوستان، نشانگر پیروزی حزب هندو و راستگرای بهاراتیا جاناتا است اما احتمالا باز هم باید دولتی ائتلافی تشکیل شود.

پس از پایان ۹ مرحله رای‌گیری برای انتخاب نمایندگان مجلس عوام هند که ۳۵ روز بطول انجامید، نظرسنجی‌ها حاکی از پیروزی حزب هندو و راستگرای بهاراتیا جاناتا است اما احتمالا باز هم باید دولتی ائتلافی تشکیل شود.

Mudi India
یک هوادار حزب بهاراتیا جاناتا با ماسک مودی، نخست وزیر احتمالی هندوستان

با وجود برخی ناآرامی‌ها، همه مراحل انتخابات پنج هفته‌ای هند بر اساس برنامه‌ریزی‌ها از روز هفتم آوریل تا ۱۲ ماه مه برگزار شد. حوادثی از جمله انفجار بمب و مین نتوانست اختلالی در روند بزرگترین انتخابات دنیا ایجاد کند و حالا مردم هند چشم انتظار اعلام نتایج این انتخابات هستند.

در حالی که شمارش آرای انتخابات هند ۱۶ مه (۲۶اردیبهشت) آغاز می شود، موسسات نظرسنجی با اطمینان از پیروزی حزب راستگرای هندوی بهاراتیا جاناتا خبر می دهند؛ حزبی که در یک دهه گذشته به عنوان مخالف دولت حضور داشته است.

مجلس عوام هند یا لوک سابا ۵۴۵ نماینده دارد که ۵۴۳ نفر از آنها از سوی مردم در انتخابات سراسری مشخص می‌شوند و دو نماینده دیگر را رییس جمهور از میان جامعه کوچک انگلو-ایندین یا انگلیسی‌های مقیم هند انتصاب می‌کند.

هر حزب یا ائتلاف سیاسی برای به قدرت رسیدن باید دستکم نصف به علاوه یک، یا به عبارت دیگر، ۲۷۲ کرسی مجلس را به‌دست بیاورد.

حدود ۸۱۴ میلیون نفر از مردم هند از شرایط لازم برای شرکت در انتخابات امسال این مجلس برخوردار بودند. بیش از ۵۰۰ میلیون نفر یا ۴ / ۶۶ درصد از افراد واجد شرایط در انتخابات این دوره هند رای دادند و به این ترتیب مشارکت ۶۴ درصدی در انتخابات ۱۹۸۴ را پشت سر گذاشتند. مشارکت در انتخابات سال ۲۰۰۹ نیز ۹ / ۵۸ درصد بود.نکته جالب اینکه از میان ۳۵ ایالت وتقسیم بندی کشوری،در ۱۶ ایالت مشارکت زنان بیش از مردان بوده است.

این انتخابات عمومی برای دولت هند ۳۴ میلیارد و ۲۶۰ میلیون روپیه هزینه دربرداشته که ۱۳۱ درصد بیش از انتخابات سال ۲۰۰۹ است. علاوه بر نرخ تورم که در افزایش هزینه‌های انتخاباتی موثر بوده، ارائه خدمات جدیدی در انتخابات امسال نیز در افزایش هزینه‌ها موثر بودند.

میزان مشارکت مردم در انتخابات اخیر هند حتی در دورافتاد‌ه‌ترین روستاها بی‌سابقه بوده است

برنامه آگاهی‌رسانی به رای دهندگان که با عنوان "آموزش سیستماتیک رای دهندگان و مشارکت الکترونیکی" (SVEEP) اجرا شد برخی از این اقدامات است. مقایسه این رقم با نخستین انتخابات لوک سابا در سال ۱۹۵۲، که تنها ۱۰۴ میلیون و ۵۰۰ هزار روپیه هزینه داشت، حاکی از افزایش اهمیت این رویداد سیاسی در هند است.

شکست سنگین حزب حاکم در مقابل حزب هندو

دولت ائتلافی که پیش بینی می‌شود در دوره پنج ساله آینده قدرت را در هند بدست گیرد، دولت دمکراتیک ملی به رهبری حزب راستگرای «بهاراتیاجاناتا» (BJP) است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که این حزب، بیشترین کرسی‌های مجلس را که تا بحال یک حزب بدست آورده کسب خواهد کرد. تعداد این کرسی‌ها بیشتر از ۲۰۰ و کمتر از ۳۰۰ پیش‌بینی شده است.

نظرسنجی که از سوی Times Now-ORG صورت گرفته نشان می‌دهد که دولت دمکراتیک ۲۴۹ تا ۲۵۶ کرسی پارلمان را بدست می‌آورد. برخی نظرسنجی‌ها مانند آنچه از سوی News 24-Today's Chanakya صورت گرفته پیش بینی می‌کند که این ائتلاف ۳۴۰ کرسی بدست می‌آورد که ۲۹۱ کرسی از آن تنها به بهاراتیا جاناتا تعلق دارد. اگر این پیش‌بینی درست باشد، این نخستین بار از سال ۱۹۸۴ تا کنون خواهد بود که یک حزب سیاسی اکثریت را بدست می‌آورد.

نارضایتی عمومی از عملکرد حزب حاکم هند (کنگره) که در دوره اخیر، ائتلاف مترقی متحد به رهبری حزب کنگره قدرت را بدست داشته، در این انتخابات به خوبی نمایان شد. بر اساس پیش بینی‌ها، در بیشتر مناطق هند ائتلاف دمکراتیک ملی پیروز شناخته می‌شود و ائتلاف مترقی متحد به رهبری حزب کنگره، شاید تنها در جنوب هند موفقیت‌هایی کسب کند. میزان رضایت از عملکرد دولت کنونی را از کاهش تعداد کرسی‌ها از ۱۹۸ کرسی کنونی به یکصد کرسی می‌توان دریافت.

حضور حزب جدید عام آدمی نیز در انتخابات احساس می‌شود اما نسبت به اینکه میزان موفقیت این حزب چقدر خواهد بود توافق زیادی وجودندارد.

همچنین بر اساس این پیش بینی‌ها، حزب ایالتی تامیل نادو بنام آنا دراویدا مونترا کژاگام (AIADMK) و حزب ایالتی بنگال غربی بنام ترینامول کنگره با کسب بیش از ۲۰ کرسی بزرگ‌ترین احزاب منطقه‌ای خواهند بود.

احتمال تغییر معادلات در سیاست خارجی هند

با توجه به نقش حیاتی هند در شکوفایی اقتصادی، دمکراسی و ثبات منطقه آسیا و اقیانوسیه، چشم‌های بسیاری به نتایج انتخابات هند دوخته شده است. حزب بهاراتیا جاناتا که احتمالا پیروز نبرد انتخاباتی می‌شود، در مقایسه با حزب کنگره کمتر سیاست متعادل و کژدار و مریز را دنبال می‌کند و همین یکی از دلایل محبوبیت آن در میان مردم هند است.

نارندرا مودی به مخالفت با مسلمانان شهرت دارد

به قدرت رسیدن هر یک از این احزاب، بر رویکردهای هند در قبال قدرت‌ها و چالش‌های بین‌المللی تاثیرگذار خواهد بود. حزب بهاراتیا جاناتا نسبت به حزب کنگره اهمیت کمتری برای دنباله‌روی از سیاست‌های نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد و همچنین امریکا قائل است. این حزب هندو معتقد است که عملکرد خوب دولت هند، بیش از کسب کرسی دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای هند اعتبار می‌آورد. در عین حال، اختلافات این حزب با سیاست‌های امریکا و انتقادهایی که امریکا از نامزد نخست وزیری این حزب (نارندرا مودی) به خاطر قتل عام سال ۲۰۰۲ ایالت گجرات می‌کند، ممکن است بر روابط هند وامریکا تاثیر بگذارد.

نارندرا مودی به مخالفت با مسلمانان مشهور شده است. دلیل عمده آن است که او از قدرت خود در پست سروزیری ایالت گجرات برای جلوگیری از کشتار مسلمانان در شورش سال ۲۰۰۲ استفاده نکرد. حتی در طول پنج هفته برگزاری انتخابات، برخی ناآرامی‌ها و کشتار مسلمانان شرق هند به سخنان مودی نسبت داده شد.

منتقدان می‌گویند سخنرانی او درباره لزوم خروج مهاجران بنگلادشی از ایالت‌های شرقی هند، بهانه ای به دست شورشیان شرق هند داده تا در هفته‌های اخیر هزاران نفر از مسلمانان را بی خانمان کرده و دستکم ۳۰ نفر را به قتل برسانند. حتی پس از این درگیری‌ها نیز مودی از مواضع خود نسبت به خروج بنگلادشی‌ها دست برنداشت و آنها را تکرار کرد.

با به قدرت رسیدن مودی، ممکن است در روابط هند با کشورهای مسلمان نیز تغییراتی ایجاد شود. هر چند با توجه به نفت‌خیز بودن بسیاری از کشورهای مسلمان و وابستگی هند به واردات نفت، مزایای اقتصادی می‌تواند بر رویکردهای عقیدتی غلبه کرده و سیاست خارجی هند را متعادل سازد.

مودی خود ادعا دارد که می تواند دولتی با ثبات‌تر از دولت دولت راجیو گاندی در سال ۱۹۸۴ تشکیل دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.