ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات اشتون و ظريف بدون اعلام نتیجه پایان یافت

در روز دوم از چهارمين دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ظریف و اشتون سه ساعت و نيم با هم دیدار کردند اما نتایج آن اعلام نشد و مذاکرات آن‌ها به روز بعد کشید.

در روز دوم از چهارمين دور مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و کاترين اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحاديه اروپا به رايزنی درباره مسأله هسته‌ای ايران پرداختند. این مذاکرات دو جانبه بدون اعلام نتیجه پایان يافت.

ديدارهای اشتون و ظريف به‌طور معمول در روز نخست به پايان می‌رسيد، اما در اين دور به روز دوم کشيده شده است.

مايکل مان سخنگوی کاترين اشتون در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئيتر نوشته است مذاکرات اشتون و ظريف سه ساعت و نيم به‌دارازا کشید و مذاکرات ديرتر ادامه خواهد يافت.

در مراحل پیشین ديدارهای اشتون و ظريف به‌طور معمول در روز نخست به پايان می‌رسيد، اما در اين دور مذاکرات آنان به روز دوم کشيده شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، به‌نقل از برخی شنیده‌ها نوشته است مذکرات دو طرف هنوز به نتايج مشخصی نرسيده و به همين خاطر مایکل مان در جمع خبرنگاران حضور نيافت و مطالب جديدی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران ندارد.

مذاکرات ظریف و اشتون در هتل محل اقامت آنان و با فاصله زياد از محل استقرار خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

در روز دوم مذاکرات همزمان با دیدار اشتون و ظریف، عباس عراقچی، معاون وزير خارجه و عضو هیأت مذاکره‌کننده ایران و هلگا اشميد، معاون کاترين اشتون با يکديگر ديدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ايرنا، این دیدار برای «نزديک کردن ديدگاه‌های طرفين به‌منظور نگارش متن توافقنامه نهايی» صورت گرفته است.

عراقچی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از وجود «اختلافات ۱۳ گانه» خبر داده بود. وی در مورد این نقاط اختلاف گفته بود: «برای برخی راه‌حل پیشنهاد شده و برای برخی یا گزینه کم است یا هنوز پیدا نشده است.»

تا لحظه تنظیم این گزارش جزئيات ديدارهای روز پنج‌شنبه اعلام نشده اما به‌گفته منابع نزديک به هيأت‌های دو طرف، ايران و کشورهای گروه ۱+۵برای نگارش متن توافقنامه نهايی، مذاکرات فشرده‌تری را در دستور کار خود قرار داده اند.

دور چهارم مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ايران روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه (۱۳ ماه مه) در وين آغاز شد و تا روز جمعه ۲۶ اردیبهشت‌ماه (۱۶ ماه مه) ادامه خواهد یافت.

در توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ که در تاریخ یکشنبه سوم آذرماه ۱۳۹۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۱۳) انجام شد، تهران پذیرفت به‌مدت شش ماه تولید اورانیوم غنی‌شده خود را محدود سازد و توسعه تأسیسات هسته‌ای خود در فردو، نطنز و اراک را متوقف کند. ایران همچنین غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم را که می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای به‌کار رود کاهش داد و به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازدید روزانه از تأسیسات هسته‌ای و مراکز غنی‌سازی اورانیوم خود را داد. در مقابل تحريم‌های جهانی عليه جمهوری اسلامی کاهش يافت.

مرحله اول اجرای توافقنامه شش ماهه خواهد بود و طی آن برای رسيدن به توافق نهايی در مورد فعاليت هسته‌ای ايران تصميم‌گيری خواهد شد.

دو طرف تا روز ۲۹ تيرماه (۲۰ ژوئيه) فرصت دارند تا به توافقی نهايی در مورد برنامه هسته‌ای ايران و تحريم‌های جهانی عليه اين کشور دست يابند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    با وجود افراطیون و تندروها و در راس آنها رهبر پوشالی ، مذاکرات محکوم به شکست است .

  • مهدی

    به درک که به نتیجه نرسید مقاومت مقاومت مقاومت تا پیروزی

  • علی

    ایران به دنبال غنی سازی اورانیوم است و این را حق خود می داند. هیچ قانون بین المللی در دنیا این امر را منع نکرده است. وابستگی ایران در اورانیوم به کشوری مانند روسیه معنا ندارد. سران روسیه از صادارات گاز به اروپا بهره برداری کردند و بخشی از کشور همسایه خود را به سرزمین خوداضافه کرد. معلوم نیست اگر ایران به این کشور یا کشورهای شبیه آن وابسته شود , با ایران چه کنند.

  • بهنام

    فکر نمیکنم به نتیجه مشخصی برسند چون هم خدا را میخواهند و هم خرما را .

  • farid

    پس شام اخر  چی شد؟

  • Dariush

    اینها بمب میخواهند. آنها نمیگذارند .  وگرنه اینهمه مذاکره ندارد.