ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی محدودیت اینترنت را شبیه ممنوعیت ویدئو در دهه ۶۰ دانست

رئيس‌جمهور ایران حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را يک حق شهروندی دانست. وی افزوده برخورد با ماهواره شبيه ممنوعيت ويدئو در ابتدای انقلاب است.

حسن روحانی، رييس‌جمهور ايران شنبه ۲۷ ارديبهشت ماه، در چهارمين جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات، کاربران اينترنت را «شهروندان جديد جهان» خواند و از مردم این کشور خواست تا بلوک فارسی را در شبکه اجتماعی تقويت کنند.

روحانی گفته آثار فضای مجازی بر جامعه ایران «کاملاً عينی» است

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، روحانی در ضمن اين سخنرانی با اشاره به مشکلات اينترنت در ايران گفت: «من از شرايط پهنای باند اينترنت کشور راضی نيستم». وی وعده داد که پهنای باند «نه تنها برای منازل و تجارت‌خانه‌ها، بلکه برای موبايل‌ها نيز وسيع‌تر شود».

وی با اشاره به «ظهور دهکده جهانی»، از «يک ميليون و هشتصدهزار لايک در فيسبوک»، «هفتادساعت فيلم هر دقيقه در يوتيوب» و يک ميليون و سيصدهزار کاربر فعال اين سايت سخن گفت و تاکيد کرد که آثار فضای مجازی بر جامعه و کشور «کاملاً عينی» است. اين در حالی است که فيسبوک و يوتيوب در طی چند سال اخير در ايران فيلتر شده‌اند و بحث‌ها بر سر رفع فيلتر از این شبکه‌هابه نزاع بين مخالفان دولت با حاميان آن دامن زده است.

ممنوعيت ماهواره شبيه ممنوعيت ويدئو در ابتدای انقلاب است

روحانی با بيان اينکه بايد فضای مجازی را فرصت و نه تهديد دانست، به سال‌های نخست پس از انقلاب و دهه ۶۰ اشاره کرد و گفت: «زمانی فکر می‌کرديم اگر ويدئو وارد کشور شود ايمان جوانانمان پر می‌زند. سال‌های اول انقلاب دغدغه ما اين بود که مبادا يک دستگاه ويدئو وارد کشور شود؛ چراکه فکر می‌کرديم اگر وارد شود و با سيمی به تلويزيون وصل شود، ديگر چگونه ايمان را نگه داريم و هويت را حفظ کنيم؟». وی همچنين به موضوع ممنوعيت ماهواره اشاره کرد و از آن با عنوان «قصه‌ ديگری» شبيه به ممنوعيت ويدئو در اوايل انقلاب ياد کرد که به از دست رفتن ايمان و هويت مردم نينجاميده است.

وی پس از اشاره به ويدئو و ماهواره در مورد اينترنت گفت که «امروز ظاهرا قصه ديگر برپا شده است و آن اينکه با اينترنت جوانان کاربر، ايميل، موبايل و نسل سوم و چهارمش چه کنيم».

روحانی در ادامه خواستار اعتماد به جوانان کشور شد. به زعم او، سواد داشتن اکنون به معنای ورود به جامعه اطلاعات و اينترنت است و علاوه بر آن، برنامه‌های اقتصادی مورد تاکيد رهبر جمهوری اسلامی، موسوم به «اقتصاد مقاومتی»، بدون IT و ICT اجرايی نخواهد شد.

وی در ادامه به موضوع فرهنگ نيز پرداخت و با اشاره به «تهاجم فرهنگی»، لفظی که رهبر ايران در دهه ۷۰ در رابطه با تاثير فرهنگ غربی بر جامعه اسلامی ايران  به کار می‌برد، گفت: «ما در فرهنگ هنوز سپر به دست گرفته‌ايم. گاهی نيز شمشير به دست می‌گيريم که اين شمشير چوبی است. می‌ترسيم و به کنجی می‌خزيم که مبادا تيری به ما برخورد کند. اگر تهاجم فرهنگی وجود دارد - که وجود دارد - راه مواجهه با آن، شمشير چوبی نيست».

وی با ارجاع به حادثه ربودن دانش‌آموزان دختر در نيجريه و ايدئولوژی ضدآموزشی بوکوحرام تاکيد کرد که بايد در اين فضا چهره‌ای رحمانی از اسلام را به دنيا معرفی کرد.

لزوم حضور فعال مردم در شبکه‌های اجتماعی

رئيس دولت موسوم به اعتدال افزود که حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان يک حق شهروندی در کشور به رسميت می‌شناسيم.

روحانی پس از اين سخنان بار ديگر بر لزوم حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی تأکيد کرد و گفت: «بايد بلوک فارسی را در شبکه اجتماعی تقويت کنيم». با اين حال، وی اظهار داشت که چنين کاری ربطی به دولت ندارد و کار مردم، جوانان، بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنيان است و دولت بايد زمينه حضور فعال آنها را فراهم آورد.

در اين مراسم افزايش ظرفيت ترانزيتی داده‌های آسيا‌ـ‌اروپا از مسير ايران به ميزان ۱۵۰ گيگابيت بر ثانيه به دستور روحانی افتتاح شد و وی وعده داد که اين ميزان تا پايان سال نيز افزايش پيدا خواهد کرد. همچنين مسير ارتباطی فيبر نوری تهران‌ـ‌اصفهان نيز به ميزان ۴۰۰ گيگابيت بر ثانيه افزايش يافت و روحانی آن را به عنوان دستاورد دانشمندان ايرانی مايه افتخار دانست.

در اين مراسم علاوه بر رئيس‌جمهور، تعدادی از اعضای کابينه از جمله محمود واعظی وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات، سيدمحمود علوی وزير اطلاعات، محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس‌جمهور، حسام‌الدين آشنا مشاور فرهنگی رئيس‌جمهور، و حسين فريدون دستيار ويژه رئيس‌جمهور نيز حضور داشتند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    ما. بله شماهم سالها پشت پرده در حصرها از جمله منتظری و سرکوب منتقدین و سکوت و دفاع از احمدی نژاد دست داشته ای. چرا حالا که بن بست رسیده اید شروع به مثلا انتقاد میکنی ؟

  • hasani

    همه اش شعار است . احمدی بیشتر شعار میداد! ایشان سالها مسول امنیت کشور و مشاور خامنه ای بوده.

  • latif

    آغای روحانی ... سال‌های اول انقلاب دغدغه شما قدرت بود و ایمان و هویت سپرتان، شمشیرتان هم چوبی نبود،کابل سر لخت بود و سرب داغ! ویدیو و نوار وارد میکردید و توزیع،خریدار و مصرف کننده را هم دستگیر و شلاق میزدید. امروز بعداز سی و پنج سال ویدیو از مد افتاده و ماهواره تو بورسه، دیش و ال ان بی و مشروبات الکی وارد میکنید و نصاب و مصرف کننده دستگیر میکنید! بعد از سی و پنج سال قول و قرار و خلف وعده،نتیجه‌ی عملتان شده تف سربالا؟ امامتان که مقوایی و رهبرتان که دیکتاتور و نخست وزیرتان که فتنه گر و خودتان هم که_ معلوم نیست سرهنگید یا حقوقدان_فریدون یا روحانی؟! سیاست تان هم که عین دیانت تان هم شرقی و هم غربیه_ شرف را خورده اید و آبرو را قی کرده اید، واقعیت و حقیقت را به سخره گرفته اید و دم از قصه میزنید! مملکت را عملا کردید_قهوه خانه ای که فقط به عده ای خاص سرویس میدهد؟ من که شکر خدا نه اهل منقل و قلیون و الکلم،نه اهل ماهواره و تلویزیون، دربند و گرفتار کسان و ناکسانی که در پی هر تک و پاتکی که میزنند و میخورند، بجای آنکه گریبان بدرند،ناسزا گویان در پی خرید دیش و ال ان بی و نصاب جدید میگردند! بنابراین بحث تهاجم فرهنگی نکنید که... فرهنگ کجا و جامعه اسلامی کجا و رادی قهوه ای شده شما کجا؟