ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«شورای شهر نگران تخریب باغ‌های تهران است»

شورای شهر تهران با انتقاد از عدم نظارت بر باغ‌های تهران هشدار داد تمام این باغ‌ها در حال تخریب است وبه بهانه نهادهای خیریه در آنها برج ساخته می‌شود.

شورای شهر تهران با انتقاد از عدم نظارت بر باغ‌‌های آن هشدار داد تمام این باغ‌ها در حال تخریب هستند و به‌جای آن‌ها برج ساخته می‌شود.

بخش عمده باغ‌های تهران و مناطق اطراف آن تخریب و به جای آن ساختمان احداث شده است

احمد مسجد جامعی، ر‌ئیس شورای شهر تهران، در جلسه روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت، ضمن هشدار نسبت به تخریب باغ‌های منطقه کن در شمال‌ غرب تهران، گفت: «با اعمال نفوذ و با اسم بنیادهای خیریه، فضای این باغ‌ها تخریب می‌شود و سپس تبدیل به رستوران و غیره می‌شوند.»

او با اشاره به این‌که از تمام باغ‌های منطقه کن بازدید کرده است گفت «پشت دیوارهای کاهگلی این باغ‌ها اتفاقاتی در حال رخ دادن است که اگر با توان قوا مقابل آن نایستیم قابل جبران نیست.»

ر‌ئیس شورای شهر تهران همچنین کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران را مکلف کرد تا موضوع باغات کن را در شورای معماری و شهرسازی شهرداری تهران و نیز در جلسه‌ای مشترک با منطقه ۵ شهرداری تهران پیگیری کند.

مسجد جامعی تصریح کرد شورای شهر باید یک بار برای همیشه به این موضوع رسیدگی و پرونده تخریب باغ‌های تهران را ببندد.

او همچنین با اشاره به ساخت و ساز کنار کاخ گلستان در منطقه ۱۲ شهرداری گفت: «سازندگان مدعی هستند که این ساختمان برای انجام کار خیر بنا شده، این چه کار خیری است که باعث می شود یک بنای تاریخی از ثبت ملی و جهانی خارج شود.»

کاخ گلستان در تهران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، اما پروژه احداث مجتمع تجاری «دلگشا» در حریم آن ممکن است باعث خروج آن از این فهرست شود.

محمد حقانی، ر‌ئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، نیز در این جلسه از ساخت و ساز غیرقانونی در داخل «بوستان جوانمردان» در منطقه ۵ شهرداری تهران خبر داد و گفت یک ساختمان ۸ طبقه در حال ساخت است که مربوط به شهرداری تهران نیست و این خلاف صریح قانون است.

او با اشاره به  دادن مجوز به ۲ تعاونی مسکن برای ساخت و ساز در وسط درختان کهنسال توت واقع در باغ‌های کن گفت: «این بی قانونی ها به دلیل ایراد در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران است که نیاز به بازنگری دارد.»

مرتضی طلایی، نایب ر‌ئیس شورای شهر تهران، نیز از ساختمان های پنج طبقه‌ای نام برد که  در داخل باغ های کن توسط افراد غیر بومی در حال ساخت است. به گفته طلایی این باغ ها توسط «افراد سودجو» در حال قطعه بندی و ساخت و ساز است. او از  شورای شهر و شهرداری خواست با اعمال نظارت گسترده جلوی این تخریب ها را بگیرند.

تا پیش از این و حتی تا چند سال گذشته، بيش از ۳۰۰۰ هکتار از مساحت شهر تهران را باغ تشکيل داده بود؛ اما با توجه به تغيير کاربری باغ‌ها در سال‌های اخیر، در حال حاضر فقط ۵۰۰ هکتار از باغ‌های تهران باقی مانده است. اين در حالی است که سرانه مورد نياز برای هر شهروند تهرانی از فضای سبز شهر حدود ۱۵ متر است.

پیش‌تر، محمد حقانی از سه عامل در تحریک مالکان باغات تهران به تخريب و ساخت وساز در اين املاک نام برده بود. به گفته این عضو شورای شهر تهران، تراکم جمعيت و تقاضا برای سکونت در پايتخت، وابستگی درآمد شهرداری به عوارض ساخت و همچنين شکل موجود طرح تفصیلی جديد باعث تخریب هرچه بیشتر باغ‌ها و احداث ساختمان‌های جدید در آن‌ها شده است.

او در فروردین‌ماه سال جاری به روزنامه «دنیای اقتصاد» گفت: «تا زمانی که وضعيت درآمدزایی شهرداری تهران مبتنی بر فروش تراکم و عوارض ساخت وساز باشد، متاسفانه تخلفات کنونی ادامه‌دار خواهد بود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • «باغی برای تهران باقی نمانده است» | خبرگزاری موج سبز

    […] شهر تهران مساله نابودی باغ‌های تهران را در کانون توجه خود قرار داده است. در آخرین هفته اردیبهشت ماه، این شورا نسبت به نابودی […]