ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض به روبوسی لیلا حاتمی با رئیس جشنواره کن

معاون پارلمانی وزیر ارشاد و دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به حضور لیلا حاتمی در مراسم گشایش جشنواره کن واکنش‌های تندی نشان دادند و آن را خلاف «شئونات اسلامی» دانستند.

حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در واکنشی به حضور لیلا حاتمی در جشنواره کن انتقاد کرده است. او گفته که حضور نامناسب زنان ایرانی در خارج از کشور، به‌ویژه هنرمندان، از طرف «ایرانیان وطن‌پرست و علاقه‌مند به ایران» مورد قبول نیست.

از راست: لیلا حاتمی، سوفیا کاپولا، کارگردان آمریکایی، عضو هیأت داوران و جین کمپیون، کارگردان نیوزیلندی، رئیس هیأت داوران جشنواره

نوش‌آبادی به وب‌سایت «خانه ملت» گفته است: «حضور شخصیت‌های هنری و هنرمندان ایرانی در خارج از کشور اگر با رعایت شئونات اسلامی و احترام به فرهنگ ملت و اعتقادات ایران باشد امری پسندیده است، اما اگر این حضور با بی‌توجهی به ارزش‌های جامعه و معیار‌های اخلاقی ما باشد، ملت ایران این رفتار را نمی‌پذیرند.»

معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، زن ایرانی هنرمند و غیر‌هنرمند را مظهر عفت و پاکی دانسته و تأکید کرده که «این‌گونه حضور‌های نامناسب که اخیراً در جشنواره کن اتفاق افتاده»، همسو با اعتقادات دینی مردم ایران نیست.

نوش‌آبادی ابراز امیدواری کرده کسانی که به‌عنوان ایرانی در مجامع بین‌المللی شرکت می‌کنند، به «اعتبار و منزلت ایرانیان» توجه داشته باشند تا چهره زن ایرانی در دنیا بد و خدشه‌دار نشان داده نشود.

در ادامه این واکنش،‌ لاله افتخاری، دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس هم خواستار برخورد «جدی» با لیلا حاتمی شده و از وزارت ارشاد خواسته «تکلیف» خود را با چنین هنرمندانی روشن کند.

افتخاری گفته است: «نباید زنانی که در بستر نظام جمهوری اسلامی امکاناتی برایشان فراهم شده تا به هنری دست پیدا کنند از این بستر سوء‌استفاده کنند و به آبروی نظام اسلامی ضربه بزنند.»

اشاره این دو مقام مسئول به روبوسی لیلا حاتمی با رئیس جشنواره کن، ژیل ژاکوب و احتمالا لباس این هنرپیشه است که از سوی برخی از رسانه‌های محافظه‌کار به عنوان رفتار «غیرمتعارف» از آن یاد شده است.

لیلا حاتمی، هنرپیشه ایرانی، یکی از اعضای هیأت داوران جشنواره فیلم کن سال ۲۰۱۴ است که از ۱۴ تا ۲۵ مه امسال برگزار می‌شود.

ماجرای پُردامنه پوشش زنان بازیگر در خارج از ایران

این نخستین بار نیست که به پوشش و رفتار بازیگران ایرانی در خارج از ایران و در جشنواره‌های خارجی اعتراض می‌شود.

حضور لیلا حاتمی در شصت‌وپنجمین دوره جشنواره کن

پیش‌تر، حضور لیلا حاتمی در شصت‌وپنجمین دوره جشنواره کن هم با واکنش محافظه‌کاران در ایران روبه‌رو شده بود.  او در آن دوره جشنواره، در مراسم پایانی، جایزه بهترین فیلم این دوره کن را به ماتئه گارونه، کارگردان فیلم «واقعیت»، اهدا کرد و لباسش از سوی سایت «اِل»، که اخبار دنیای مد را پی‌گیری می‌کند، به عنوان یکی از ده پوشش برتر مراسم اختتامیه جشنواره کن انتخاب شد. اما معاون فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از نحوه پوشش لیلا حاتمی، در جشنواره کن به شدت انتقاد کرد و گفت که «ما به وضع فعلی سینما معترض هستیم و این قابل تحمل نیست.»

بهمن کارگر گفته بود: «این‌که هنرپیشه زنی در جشنواره کن یا دیگر جشنواره‌ها با یک لباس بد و مستهجن و حجاب نامناسب ظاهر شود و با مردم نامحرم دست بدهد، الگو می‌شود و این رفتار کجای انقلابی است که ما انجام داده‌ایم؟»

بهمن کارگر در سخنان خود که در خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، منتشر شده بود، از سینماگران ایرانی انتقاد کرد که چرا به پوشش لیلا حاتمی اعتراض نکرده‌اند.

او گفته بود: «ما در سینما نقشی نداریم، اما در حال حاضر این زن با این چهره ظاهر شده است. چرا سینماگران صدای‌شان بلند نمی‌شود؟»

او از این‌که یک هنرپیشه زن ایرانی «برای آن‌که در جشنواره‌های خارجی قبولش کنند چنین وضعیتی داشته اما بازیگر زن بوسنیایی که در غرب اروپاست، با حجاب ظاهر شده»، اظهار تأسف کرده و گفته بود: «ما مخالف این وضعیت هستیم و باید جلوگیری شود.»

عشرت شایق، نماینده پیشین مجلس، مهرماه سال گذشته در اظهارنظری درباره پوشش بازیگران زن گفته بود: «وزارت فرهنگ‌‌ و ارشاد اسلامی به فیلم‌هایی مجوز داده که در نتیجه آن یک بازیگر مشهور شده و به جشنواره‌های خارجی فرستاده می‌شود، اما همان بازیگر با پوشش نامناسب ظاهر شده و پس از بازگشت به کشور به جای خشم و قهر نسبت به وی، دوباره به او میدان می‌دهند.»

آبان‌ماه ۱۳۹۱ نیز، روزنامه کیهان از اعتراض‌ها به حجاب داور ایرانی جشنواره فیلم ابوظبی خبر داد که به نظر می‌رسید اشاره آن به نیکی کریمی باشد.

این روزنامه بدون اشاره به نام نیکی کریمی نوشته بود: «بدپوششی یکی از زنان بازیگر سینمای ایران که به‌عنوان داور در جشنواره‌ای ضد ایرانی ظاهر شده بود، با واکنش‌هایی روبه‌رو شد. جمعی از فعالان دانشجویی تهران بزرگ در نامه‌ای سرگشاده به فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، خواستار برخورد عادلانه و قانونی با بازیگر متخلف شدند.»

کیهان همچنین آن زمان از پدید آمدن جنبشی موسوم به «جنبش مقابله با عریانگری در سینمای ایران» خبر داده بود.

به‌نوشته کیهان، «این جنبش در بیانیه‌ای، حضور دون شأن بازیگر زن سینمای ایران در جشنواره ضد ایرانی ابوظبی را تأییدی بر لطمات وارد شده توسط امارات نسبت به تمامیت فرهنگی و ارضی کشور و اهانتی آشکار به هویت بانوان ایرانی دانست.»

کیهان همچنین نوشته بود که مینو اصلانی، رئیس بسیج بانوان کشور نیز اعلام کرده اگر بازیگر سینمای ایران از عملی که انجام داده از مردم برائت نجوید و عذرخواهی نکند، قطع بر یقین باید جزو کسانی باشد که ممنوع‌التصویر شود و این خواست مردم است.

مینو اصلانی گفته بود: «اقدام این بازیگر کمتر از حرکت ماهواره‌های معاند نیست. وی به نوعی بلندگوی ماهواره‌هایی شده است که آن‌ها هم بر باورها و اعتقادات مردم ما می‌تازند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد مرادی

    لیلا حاتمی کاری کرد که اگر مسئولان ایرانی غیرتی داشته باشند نباید اجازه هیگونه بازی در فیلم های ایرانی را به او بدهند و او را ممنوع البازی کنند با تشکر حیف سینمای ایران که با همچین بازیگرانی پر شده

  • سحر

    اصلا این حرکت لیلا حاتمی برای جامعه ما قابل پذیرش نیست و با این کارش فقط و فقط هویت خودش را خدشه دار کرده است، فرد در زندگی خود ازاد است اما وقتی نماد و نماینده یک ملتی شد دیگر هر کاری دلش خواست انجام دهد قابل توجیه نمی باشد.

  • مونا

    مسایل بسیار مهم تری وجود دارد حرکت لیلا حاتمی با شیون و فغان مسؤولان جمهوری اسلامی رو به روشد، زیرا او یک شخصیت شناخته شده در میان عموم مردم است و از شهرت بسزایی نیز برخوردار است. بی شک این شیوه ای برای سران این کشور است که بوسیله آن توجه به پرونده های مهم تر را که روی آنها اختلاف وجود دارد از اذهان دور می کنند. بهتر است مقامات تهران، درست مانند رسانه های غربی، به بحث پیرامون نقش جمهوری اسلامی در سوریه، مذاکرات اتمی، یا روابط پرتنش با عربستان سعودی بپردازند. در این مواردی که ذکر شد، مسایل بیشتری برای اندیشیدن وجود دارد؛ مسایلی که وخامت و فوریت شان بسیار بیشتر از داستان پیش پا افتاده یک بوسه است. http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article/-ff52deeb65.html

  • مریم

    شما چرا از نظام اسلام ناب پیامبر این دیدگاه ها رو دارید قرار نیست که اشتباه افراد رو به پای نظام اسلامی نوشت به نظرم اگر هم نظام اشکال داشته باشه به خاطر اینکه انسان های کاملی نیستیم پس سعی کنید به نظام اسلامی پای بند باشیم چون اگه من و شما پای بند نباشیم دشمنامون خوب بلدن یادمون بدن که این رو تاریخ میگه

  • حسام

    فقط محض خنده میگم. آی ملت حــــــوار که اسلام در خطر است.

  • farhad

    در جواب مصطفی : انتظار داشتی با چادر و مقنعه باید شرکت میکرد و یک چشمی افراد را نگاه میکرد؟  دوما  هرکس در رفتار شخصی  اش ازاد است مگر در جمهوری اسلامی و عربستان !

  • reza

    انقدر با اینها بدرفتاری خواهند کرد که م‍ثل گلشیفته فراهانی عطای مملکت را به لقایش بخشیده واز اینجا رخت خواهند بست متاسفانه این اقلیت تندرو همیشه از سوی اکثریت مردم فتوی صاذر میکنن در حالی که این رفتار هنرمندان مورد تایید انها بودهو لی انان سنگ مردم را به سینه میزنن در حالی داوری هنرمند ایرانی در کن میتواند افتخاری برای جامعه هنری ما باشد . خدایا مارا از این اراطیون خلاص کن. امینننن

  • sina

    وا اسلاما!!!اشلام ناب محمدی چیزی جز تحجر نیست! دقت بفرماییدایشون در ایران این عمل رو مرتکب نشدن که بخواهند پاسخگو باشند.اگر هم در اینباره از ایشون بازخواست بشه این نظام که نماینده اشلام ناب محمدی و تشیع علوی و صفوی و ... هستش حماقت خودش و بیحیایی خودش رو برای هزارمین بار ثابت میکنه.

  • مجید

    شرکت در اینجور مراسمها ضرورتهایی دارد که باید انجام داد! و حالا خانم هنرپیشه که نماد زن شرقی و ایرانی است بطور متعارف و معمول مراسم را انجام داده که جای حرف و بحث نیست! مگر از سوی دولت ایران رفته باشند؟ اگرچه آنطور هم باشد باید با ورزشکاران مدال آوری(کشتی) که زحمت فراوان در اردو و مسابقات جهانی کشیده بودند به جرم دست دادن با داور زن مورد اذیت و آزار قرار می گرفتند و یا از خیر مسابقه و مدال برای ایران می گذشتند! شایسته نیست با ایشان برخورد بدی شود! بهتر است بجای اینگونه موارد اگر تکلیفی هست قبلا روشن شودتا برزخ دایمی در کار نباشد.

  • omid

    یه وقت دین با این کارا  به خطر نیفته؟

  • لیلا

    ببخشید مگه آبروی هم واسه نظام مونده؟؟؟ با اون همه دله دزدی که میشه و آب از آب تکون نمی خوره! والا بخدا باید قرآن رو سرمشق قرار بدیم دزدی نکنیم!!! واقعا اینطوره؟ الان قرآن سرمشق ماست که این همه دروغ و دزدی و .... تو مملکت زیاد شده!!!؟؟؟ آیا با آقای احمدی نژاد هم بعد دس بوسی معلشون برخورد جدی شد!؟ خانم لیلا حاتمی وقار یک زن ایرانی ست توهین به شخصیت ایشان توهین به شخصیت ملت است و کارشان نیز جنبه احترام دارد تا از دنیا نرفتی اینو درک کن!

  • مصطفی

    واقعاً جای تاسف داره که بازیگر بوسنیایی با حجاب در جشنواره فیلم کن حاضر بشه ولی با زیگر کشور اسلامی ایران با این وضعیت و آن حرکات . اسلام همیشه با تندروی مخالف حالا این تندروی به هر شکلی میخواد باشه ودر هر زمان باید به این خانم یاد آور بود که شما به عنوان لیلا حاتمی در جشنواره شرکت نکردی بلکه به عنوان نماینده ایران اونجا بودی. قوانین اسلامی محدود به زمان ومکان نیست خانم لیلا حاتمی. در خانه کس است یک حرف بس است.

  • بهزاد

    این چه آبرویی یه که با یه بوسه به خطر می افته! مگه آبرویی هم واسه نظام مونده یک جرعه آبرو واسه نظام مونده بود که اونو هم خاوری سر کشید و رفت کانادا!!

  • راستگو

    وقتی آقای حسینیان نماینده روحانی مجلس با زن شوهر دار رابطه داره، موضوع هم علنی می‌شه و آب از آب تکون نمی‌خوره، حالا این بانوی هنرمند که بودنش در هیئت داوری باعث افتخار همه ما است، به خاطر یک دست دادن پیراهن عثمان کردند. اتفآقا ایشان مظهر آن فرهنگ غنی شرقی است یک زن با وقار مستقل و موفق. آن فرهنگی‌ که شما منظورتان است، فرهنگ یه مشت ***است که دختر ۹ ساله را عقد می‌کنند، به معترضانه دستگیر شده تجاوز میکنند، دیپلماتشان در استخر مختلط *** به دنبال بچهای مردم است و به این صورت فرهنگ غنی‌شان را به همه مردم جهان نشون میدن،و ماموران گمنامشون در تایلند قبل از انجام عملیات به فاحشه خانه می‌رن و عکسشان گرفته می‌شه،...

  • ایرانی

    بابا ول کنید هی آبروی نظام ،بذارین مردم زندگیشونو بکنن بسه دیگه این همه تحجر و اسارت Tخفمون کردین کل دنیا فاسد و بدکاره فقظ شماها درستین . ایشون خطایی مرتکب نشدن فقط مثل همه آدمای کره زمین رفتار کردن همین.انقnnبرا مردم تعیین تکلیف نکنید.خسته شدیم به خدا.

  • بهمن کارگر

    اگر دست دادن و روبوسی باد است، چرا الگوی جهانیان جناب آقای دکتر احمدی نژاد مادر هوگو چاوز را بقل کرد؟! اینها فکر میکنند دست دادن یعنی تماس جنسی ؟! اقایان و خانمها در مجلس اگر خیلی با غیرت هستند ، بروند فکری بحال دخترانی که از سر فقر به تن فروشی روی اورده اند بکنند! وقتی‌ آقای رفیقدوست دخترای ایرانی‌ را هزار هزار به عربها می‌فروشد، سخنی از عزت ایرانی‌ و زن ایرانی‌ نیست. ولی‌ روبوسی یک زن جوان با یک پیرمرد آبروی ایران و ایرانی‌ را میبرد.

  • ناهید

    مرجان عزیز ما نیز ب عنوان ملت ایران مشکلی با اینکونه مساییل نداریم.

  • شهرام

    افتخاری گفته است: «نباید زنانی که در بستر نظام جمهوری اسلامی امکاناتی برایشان فراهم شده تا به هنری دست پیدا کنند از این بستر سوء‌استفاده کنند و به آبروی نظام اسلامی ضربه بزنند.» اشکالات این پاراگراف: 1- بستر نظام جمهوری اسلامی عاری از هر امکان و فرصتی برای ترقی و تعالی زنان ایرانی است. برای نمونه امام جمعه ایرانشهر: انتصاب زنان فرماندار با روح زن متضاد است 2- در ضمن " هنر " شئی و یا کالائی نیست که در بستر نظام جمهوری اسلامی یافت شود و عده ای به آن دست پیدا کنند. هنر در تار و پود هنرمند است و اوج و شکوفائی آن هم به مدد رنج و سعی و کوشش و همت و اهتمام خود هنرمند است. 3- این نظام جمهوری اسلامی است که همواره از هنرمندان سوء‌ استفاده کرده است. 4- ضربه زدن به آبروی نظام اسلامی؟ با یک بوسه؟ و با یک نوع لباس؟ اینهم از آن حرفهای خنده دار. ضربه زدن به چیزی که هرگز وجود خارجی ندارد.!

  • marjan

    ما ب عنوان ملت ايران مشكلي با اينكونه مساييل نداريم

  • بهنيا

    فراوان درود از ديدگاه من اين پيرمرد موفق (ژيل ژاكوب)مانند پدربزرگ خانم ليلا حاتمي است و من اين كار بسيار پسنديده ي خانم حاتمي را ميستايم من يك پسر ايراني هستم و نيك ميدانم كه روي سر بانوان سرزمينم جايگاه تاج است نه روسري و چادر خرد نگهدارتان باد بدرود و پاينده ايران

  • احمد

    باید احترام به فرهنگ ایرانی بزارن اگر ما قرآن رو سر مشق خودمون قرار بدیم هیچ یک از این اتفاقات نمی افتد قرآن از زمان پیامبر بوده تا حالا بستگی به قرن نداره که حالا ما تو قرن 21 هستیم چون ما همه چیز رو فراموش کردم ما دراریم از غرب الگو میگیرم

  • جواد پرتوی

    وقتی‌ آقای رفیقدوست دخترای ایرانی‌ را هزار هزار به عربها می‌فروشد، سخنی از عزت ایرانی‌ و زن ایرانی‌ نیست. ولی‌ روبوسی یک زن جوان با یک پیرمرد آبروی ایران و ایرانی‌ را میبرد. به قول رهبر ***، حجت اسلام سید احمدی‌نژاد، آب را بریزید همون‌جا.

  • sina

    اعتراض های مقام های تندروی ایران باعث شد تا روز دوشنبه ژیل ژاکوب ۸۴ ساله رییس جشنواره فیلم کن در صفحه توییتر خود به این انتقادها پاسخ دهد و بنویسد: «این من بودم که با خانم حاتمی روبوسی کردم، زیرا او برای من نماد سینمای ایران است.» رییس جشنواره کن افزوده است: «روبوسی رسمی عادی و مرسوم در غرب است.» با این همه باید منتظر بود و دید که مقام های امنیتی چه رفتاری با خانم حاتمی، این هنرمند محبوب ایرانی در فرودگاه تهران خواهند داشت.!! پیش از این عباس کیارستمی به هنگام دریافت نخل طلایی کن، در همین جشنواره، با کاترین دونو روبوسی کرده بود و با واکنش شدید رسانه ها مقام های حکومتی روبرو شد. آقای کیارستمی در پاسخ خبرنگاری که پرسیده بود بوسه کاترین دونو طعم گیلاس داشت یا زیتون گفته بود، هیچکدام، در فرودگاه به من زهرش کردند. اصغر فرهادی، خالق فیلم جدایی نادر از سیمین و برنده اسکار بهترین فیلم خارجی، نیز به دلیل روبوسی با «کیت بیکین سیل» بازیگر انگلیسی، در جریان مراسم دریافت جایزه جشنواره مستقل «اسپریت» در لس آنجلس کالیفرنیا، با برخورد تندروها در ایران روبرو شد.

  • محمد

    اگر در دفاع از خانواده حرف میزنیم, ایشان شوهر داره به منو تو چه مربوط بگیم حریم خانواده را به سمت فروپاشی سوق داده. اگر منظور این هست که کلید بهشت و جهنم دست من هست و همه را میخواهم به بهشت بفرستم پس همه باید طرز فکره منو قبول کنند. زهی خیال باطل. داستان موسی و شبان یادت نره. اون کلید دست موسی هم نبود, من و تو که رقمی نیستیم.

  • ساناز

    اینا امولن این مرد همسن پدر لیلا حاتمیه چه طور احمدی نژاد دست معلمشو بوس می کنه اینم جای پدر لیلا حاتمی

  • hamid

    کسانیکه دست دادن زن ومرد را نوعی ارتباط جنسی میدانند مشکل روانی دارند!

  • داوری

    در کجای فرهنگ غنی شرقی یک خانم با مرد نامحرم دست می دهد و با او روبوسی می کند؟ خانم متاهل دارای فرزند چگونه به خود اجازه می دهد تا حریم خانواده را که بخش کوچکی از جامعه است را به سمت فروپاشی سوق دهد.

  • حميرا

    خانم ليلي حاتمي سيماي زن شرقي و ايراني اصيل را دارند و قيافه معصوم و موقر دارند.نبايد ايشان در برگشت به وطن اذيت شوند كه بي احترامي به زنان است.

  • حميرا

    با پوشاندن زنان دين به خطر نمي افتد بلكه زن و دين هر دو با احترام مي مانند.شمشير متحجرين كند مي شود

  • Neda

    این جماعت جاهل هنوز در قرون وسطی زندگی میکنند.