ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مواد آلاینده در محصولات فوتبالی آدیداس، نایک و پوما

در آستانه جام جهانی فوتبال برزیل، «گرین‌پیس» در گزارشی گفته است در کفش‌ها و دستکش‌های فوتبال محصول شرکت‌های آدیداس، نایک و پوما مواد سمی و آلاینده یافت شده است.

سازمان زيست‌محيطی «گرين‌پيس» در گزارش تازه‌ای به‌شدت شرکت‌های آدیداس، نایک و پوما را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرده است که بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته در کفش‌های فوتبال و دستکش‌های دروازه‌بانی تولید این شرکت‌ها مواد شیمیایی سمی یافت شده است.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، سازمان «گرین‌پیس» (صلح سبز) روز دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ماه (۱۹ ماه مه) در گزارشی ضمن اعلام این خبر گفته است در آزمایشگاه‌های مستقل این آزمایش‌ها صورت گرفته و نتایج آن نشان می‌دهند که مواد آلاینده‌ای چون مواد شیمیایی فلوریزه، نانیل‌فنول‌‌اتوکسیلات، فتالات و دی‌متیل‌فرمامید در این محصولات وجود داشته‌اند.

برخی از این مواد سیستم هورمونی را به‌هم می‌زنند، یا به باروری آسیب می‌رسانند و یا می‌توانند موجب رشد تومور شوند.

اگرچه بنا به این گزارش، پوشیدن لباس‌ها و کفش‌ها به‌طور مستقیم به سلامتی انسان آسیب نمی‌رساند اما مواد شیمیایی این محصولات در زنجیره غذایی و محیط زیست کشورهای تولیدکننده وارد می‌شوند.

«گرین‌پیس» می‌گوید در این زمینه به‌ویژه کفش‌ها و دستکش‌های شرکت آدیداس از وضعیت بسیار بدی برخوردارند.

مانفرد سانتن، کارشناس شیمی در سازمان «گرین‌پیس» می‌گوید: «آدیداس انتظار رکورد فروش دو میلیارد یورویی محصولات خود را در جام جهانی برزیل دارد، اما طرفداران آن نمی‌گویند که محصولات این شرکت آب‌های کشورهای تولیدکننده را مسموم می‌کند.»

وی می‌افزاید: «اکنون زمان نشان دادن کارت قرمز به آدیداس است و این شرکت باید اقدامی صورت دهد.»

سازمان زيست‌محيطی «گرين‌پيس» از سال ۲۰۱۱ کارزاری به نام «دتوکس» (Detox) راه‌اندازی کرده که در آن تلاش دارد شرکت‌های تولیدکننده لباس و کفش را تا سال ۲۰۲۰ به‌سوی تولید محصولات بدون مواد آلاینده سوق دهد.

شرکت‌های تولیدکننده محصولات ورزشی آدیداس، نایک و پوما اعلام کرده‌اند که برای چنین اقدامی آماده‌اند. اما «گرین‌پیس» می‌گوید این شرکت‌ها پشت «وعده‌های روی کاغذ» این بخش از صنایع، اقدامات خود را پنهان می‌کنند.

شرکت‌هایی چون «اچ اَند اِم» یا «مانگو» پیش از این «غیر سمی» کردن محصولات خود را آغاز کرده‌اند.

«گرین‌پیس»، آدیداس و نایک را فراخوانده که «به‌خاطر طرفدارانشان و کسانی که آسیب می‌بینند» برنامه توقف تولید محصولات خود با استفاده از مواد شیمیایی را آغاز کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    اکثر تولیدات این شرکتها در چین تولید می گردد و کشور چین هم در زمینه تقلب و استفاده از مواد اولیه نامرغوب ید طولائی دارد . این شرکتها با ایجاد کارخانه های بزرگ در کشور چین از مزایای کارگر بسیار ارزان استفاده کرده و در واقع با استثمار کارگران چینی سود بسیار زیادی را عاید میشوند .