ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی رهبر جمهوری اسلامی

جامعه زمانه

در ابلاغیه سیاست‌های جمعیتی آیت الله علی خامنه‌ای، بی‌اشاره به بحران بیکاری و افزایش مداوم نرخ تورم، بر نقش افزایش جمعیت در «اقتدار ملی» تأکید شده است.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی «جمعیت» را به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ کرد. این ابلاغیه دربرگیرنده دستوراتی مختلف به سازمان‌ها و نهادهای سیاستگذار و اجرایی برای افزایش نرخ رشد جمعیت در ایران است.

در مقدمه این ابلاغیه که در پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله علی خامنه‌ای منتشر شده، بی اشاره به بحران بیکاری و افزایش مداوم نرخ تورم در ایران، بر نقش افزایش جمعیت در «اقتدار ملی» و همچنین «جوانی جمعیت کنونی کشور» به عنوان یک «فرصت و امتیاز» برای افزایش جمعیت مردم ایران تأکید شده است.

در ابلاغیه سیاست‌های جمعیت برای «ارتقای جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری» بر «رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد» تأکید شده است.

بر این اساس، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی مرتبط از دیگر نکاتی است که برای افزایش جمعیت ضروری شمرده شده است.

علی خامنه‌ای همچنین بر «باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت، متناسب با ظرفیت زیستی با تأکید بر تأمین آب با هدف توزیع متعادل و کاهش فشار جمعیتی» و همچنین «حفظ و جذب جمعیت در روستاها و مناطق مرزی و کم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیتی» تأکید کرده است.

او در پیوند با جذب جمعیت در مناطق کم تراکم از جمله به جزایر و سواحل خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرده است تا از طریق توسعه شبکه‌های زیربنایی، حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای کسب و کار با درآمد کافی به جمعیتی متناسب با ظرفیت زیستی مناسب برسد.

رهبر جمهوری اسلامی در ابلاغیه سیاست‌های جمعیتی، به ایرانیان خارج از کشور نیز تأکید ویژه کرده است.

او افزون بر اینکه خواهان «مدیریت مهاجرت به داخل و خارج هماهنگ با سیاست‌های کلی جمعیت با تدوین و اجرای ساز و کارهای مناسب» شده، بر ضرورت تشویق ایرانیان خارج از کشور برای «حضور و سرمایه‌گذاری، و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنان» در ایران پرداخته است. این تأکید در شرایطی است که که بخش بزرگی از ایرانیان خارج از کشور در پی سرکوب‌های سیاسی در مقاطع مختلف پس از انقلاب، از ایران خارج شده‌اند.

تقویت مؤلفه‌های هویت‌بخش ملی (ایرانی، اسلامی، انقلابی) و ارتقای وفاق و همگرایی اجتماعی در پهنه سرزمینی به ویژه در میان مرزنشینان و ایرانیان خارج از کشور از دیگر نکاتی است که در این ابلاغیه مطرح شده است. بسیاری از اقوام ایرانی اما به تبعیض‌های نهادینه شده در جمهوری اسلامی در نگاه به اقلیت‌های مذهبی، قومی و مذهبی معترض هستند.

«اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده»، «تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی»، «توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری»، «ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با سبک زندگی غربی»، «ارتقای امید به زندگی»، «تأمین تغذیه سالم جمعیت»، «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی»، «فرهنگ‌سازی برای تکریم سالمندان»، «توانمندسازی جمعیت در سن کار» و «رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی» از دیگر نکاتی است که در ابلاغیه سیاست‌های جمعیتی مطرح شده است.

تأکید علی خامنه‌ای بر افزایش جمعیت ایران با «ارتقای امید به زندگی»، «تأمین تغذیه سالم جمعیت»، «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» و «رفع موانع ازدواج»در شرایطی صورت می‌گیرد که روز ۲۹ اردیبهشت سال جاری (۱۳۹۳) وزارت کار ایران با ارائه اطلاعاتی جدید از بازار کار اعلام کرده که نرخ بیکاری جوانان دو برابر سطح متوسط بیکاری در کشور است. ایران همچنین جزو شش کشور اول دارای نرخ بالای بیکاری در خاورمیانه به شمار می‌رود.

شتاب سیاست‌های افزایش جمعیت

از آغاز سال جدید خورشیدی، اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران سرعت بیشتری گرفته است.

وب‌سایت «خانه ملت»، گزارش داده است که در جلسه یکشنبه ۲۴ فروردین مجلس، ۱۳۱ نماینده به یک فوریت «طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» رأی موافق و ۴۳ نفر رأی مخالف دادند.

در این طرح پیش‌بینی شده است کسانی که از موارد ذکر شده در این طرح تخلف کنند، مطابق ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی با آنها رفتار می‌کنند.

این ماده قانونی می‌گوید کسانی که غیرمجاز «مباشرت به اسقاط جنین نمایند یا وسایل سقط جنین را فراهم سازند»، دو تا پنج سال به زندان می‌افتند و باید دیه پرداخت کنند.

پیشنهاددهندگان این طرح، ۸۲ نماینده مجلس بوده‌اند که اقدام خود را در راستای «بازنگری سیاست‌های جمعیتی و اتخاذ مسیر هوشمندانه برای افزایش جمعیت» از سوی رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد دولت ایران می‌‌خواهد از همه امکانات موجود برای بالابردن نرخ باروری استفاده کند. در این مسیر محدود کردن وسایل پیشگیری از بارداری مانند کاندوم و قرص‌های ضد بارداری از اولین اقداماتی بوده که در خانه‌های بهداشت انجام شده است.

بر اساس گزارش‌هایی که در ایران منتشر می‌شود، این وسایل که پیش‌تر رایگان در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌گرفتند، اکنون دیگر ارائه نمی‌شوند و خدمات مشاوره‌ای که قبلاً برای کنترل تعداد زایمان‌ها داده می‌شد، تبدیل به سیاست‌های تشویق به بارداری بیشتر شده است.

به تازگی نیز مجلس ایران یک فوریت طرحی را برای مجازات کسانی که به نوعی باعث کاهش فرزند‌آوری می‌شوند، تصویب کرده است. در صورت رأی آوردن این طرح در صحن علنی، اقدام کنندگان به «سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازکتومی و هرگونه تبلیغات درباره تحدید موالید و کاهش فرزندآوری مجازات می‌شوند».

سیاست‌های جمعیتی در ایران در پی سخنرانی معروف رهبر حکومت ایران در جمع گروهی از مردم شهر بجنورد به طور کلی تغییر یافته است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، ۱۹ مهرماه سال گذشته در سخنانی موضعگیری سال‎های قبل خود را در قبال کنترل جمعیت در ایران اشتباه خوانده و از خداوند خواسته بود او را به خاطر این سیاست ببخشد.

به دنبال مخالفت رهبر حکومت ایران با ادامه سیاست‌های کنترل جمعیت٬ وزارت بهداشت بودجه‌ مرتبط با این سیاست را قطع کرده است و به جای آن طرح‌های تشویق به باروری به‌سرعت در حال طراحی و اجرا هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    خطاب به محمد حسن: خالق انصاف خود واقف است که از میان مخلوقاتش چه کسی را از انصاف بهره ای رسیده و چه کسی فاقد آن است که قضاوت  و ولایت فقط و فقط در اختیار اوست. و فقط و فقط اوست که خدمت را سزاوارست و غیر از «یا» خطاب کردن اسم وصفات او یا گفتن اسم دیگر را خطاست چه یا محمد باشد و چه یا علی و چه یاهای دیگر که فقط یا سمیع تنها حرف زبان و حرف دل را میشنود. یا حی و یا قیوم و یا هو و یا الها  بصرت و بینایی و عقل و شعور به جمیع ما اعطا بفرما. آمین یا رب العالمین.

  • محمدحسن

    سلام خدمت اون بی انصافی که به رهبر ما اینطوری خطاب می کنه خیلی نا مردی ، ووس خودت بریدی ، دوختی ، پرو هم کردی!!! هرکس به ولایت علی شک دارد **** در میان بگذارد قابل توجه مسئول سایت که این نظرا رو تایید می کنی... بیاید تو جی میلم هرکی حرفی داره بزنه در خدمتشم . یا علی ع

  • faryad

    سرکرده پاسداران «ملایر» گفته که سپاه پاسداران ۴۲ تیپ و ۱۳۸ گردان مجهز را برای جنگ با مخالفان بشار اسد در داخل خاک سوریه آماده کرده است. به گزارش دیگربان به نقل از سایت رسمی سپاه «همدان»٬ پاسدار محمد اسکندری این مطلب را روز پنجشنبه (۲۵ اردیبهشت) در شورای اداری شهر «ملایر» اعلام کرده است. وی گفته که «سوریه در حال حاضر به سلاح و ادوات جنگی احتیاج ندارد و فرماندهان سپاه در این کشور ۴۲ تیپ و ۱۳۸ گردان مجهز آماده کرده‌اند و از نظر نظامی آمادگی کامل برای جنگ با دشمن را دارند.» حسین همدانی یکی از فرمانده سپاه پاسداران نیز هفته گذشته از ۷۰ هزار جوان «علوی» ٬ «سنی» و «شیعی» نام برده بود که در قالب ۴۲ تیپ و ۱۳۸ گردان در سوریه مشغول جنگ هستند!!

  • m

    خُردگپ (66) اقتصاد حکومتی-دولتی یکی از عوامل اصلی مشکلات اقتصادی-اجتماعی ایران است (1) http://mehre2.blogfa.com/post/302

  • sina

    واقعا که اقتصاد مال خره ؟!!

  • Majid

    از جمله «حقایق لرزه بر اندام ملت انداز» که رژیم پوشالی حاکم در ایران  از اذعان به آن وحشت دارد شیوع وحشتناک بیماری مهلک و خانمان برانداز «ایدز» است که احدی در مملکت به تعداد واقعی مبتلایان به آن آگاهی ندارد و احدی را اجازه سوال و پرسش در مورد آن نیست. حال این ابلاغهای خامنه ای که خود حتی لیاقت و شایستگی  رهبری و چوپانی  یک گله گوسفند را هم ندارد بدون هیچ شک و تردید باعث ازیاد هر چه بیشتر این بیماری مسری در تمام سطوح سنی خواهد شد مگر آنکه ملت از خواب خرگوشی بیدار گشته و بجای تبعیت از ابلاغ ملایان و ترسیدن از شلاق جباران تیشه به ریشه تمامی ابلاغ جاهلان و شلاق ظالمان بزند.

  • پیمان

    میلادت مبارک ای واحد آماری! ای قربانی کاهش نوزادمرگی! احمد شاملو- در آستانه و کاندوم توزیع نشد و تو به دنیا آمدی!

  • ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران - بیدارزنی

    […] زمانه: آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی «جمعیت» را به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ کرد. این ابلاغیه دربرگیرنده دستوراتی مختلف به سازمان‌ها و نهادهای سیاستگذار و اجرایی برای افزایش نرخ رشد جمعیت در ایران است. […]

  • محمد رضا

    اشتباه نکنم حاج آقا حتمأ با این ابلاغ سیاست‌های جمعیتی به فکر تجدید فراش خویش هم نیز هست. بالاخره برای ایشان کاری ندارد! جمعیت مملکت را نیز بیشتر میکنند. همانطور که شنیده ایم عشق پیری گر بجنبد سر به رسوائی زند. حاج آقا برای امیال شخصی خودتان . . . ​ قباحت دارد! نظر شما را به این مطلبِ آماری نیز جلب می کنم. قبل از انقلاب جمعیت ایران ۳۵ میلیون بود. بعد از گذشت ۳۶ سال جمعیت ایران شده در حدوده ۷۸ میلیون. یعنی ۴۳ میلیون افزایش در ۳۶ سال به عبارت دیگر ۱​٫۱۹ میلیون در سال. حال چگونه میشود رشد جمعیتی به این بالایی را نادیده گرفت؟ احتمالأ که آخوند ها میخواهند ازدواج بیش از یک زن را رواج ملّی بدهند دست به اینجور ابلاغیات *** میزنند. ***