ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخریب منطقه‌ای حفاظت شده در کهگیلویه و بویر‌احمد

زمین‌های منطقه حفاظت شده «دلون» در پارک ملی دنا مورد دست‌اندازی برخی نهادها و شرکت‌هایی قرار گرفته که قصد ایجاد تاسیسات غیرقانونی در این منطقه را دارند.

زمین‌های منطقه حفاظت شده «دلون» در استان کهگیلویه و بویر‌احمد مورد دست‌اندازی برخی نهادها و شرکت‌هایی قرار گرفته که قصد ایجاد تاسیسات «غیرقانونی» در این منطقه را دارند.

حدود هزار متر کانال برای تصرف این زمین‌ها در پارک ملی دنا حفر شده است

بنا بر اخبار دریافتی «رادیو زمانه» در روزهای اخیر در بخش‌هایی از این منطقه بکر طبیعی در کوهپایه‌های «دنا» ماشین آلات سنگین بدون دریافت مجوز به حفر کانال و خاک‌برداری به قصد ایجاد تاسیسات پرداخته‌اند.

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان کهگیلویه و بویر‌احمد٬ بدون نام بردن از نهادی که قصد تصرف این زمین‌‌ها را دارد٬ گفت: «اقدامات غیرقانونی شرکتی که بدون اطلاع اداره کل محیط زیست در این منطقه اقدام به حفر کانال و تصرف زمین کرده از طریق دادسرای عمومی انقلاب پیگیری خواهد شد.»

به گفته جمشید عبدی‌پور،  روز بیستم اردیبهشت  یک شرکت بدون توجه به قوانین و مقررات محیط زیست و بدون توجه به سابقه منطقه حفاظت شده با یک دستگاه بیل مکانیکی اقدام به حفر یک کانال هزار متری به منظور تصرف غیر قانونی زمین‌‌های این منطقه و احداث باغ در آن کرده است.

با این‌‌حال گروهی از دوست‌داران محیط زیست در این منطقه، پیش‌تر اطلاع داده بودند «اداره اطلاعات و راه و شهرسازی قصد تجاوز به حریم این منطقه طبیعی را دارند و شمارش معکوس برای خاک‌برداری را آغاز کرده‌‌اند».

منطقه «دلون» با بیش از ۲۰ هکتار وسعت، بخشی از منطقه حفاظت شده و پارک ملی دناست و در شمال شرق شهر سی‌سخت قرار دارد.

جدابیت‌های زیاد طبیعی و بکر بودن این منطقه، برخی نهادها را ترغیب به ویلاسازی، احداث استراحتگاه و باغ‌های تفریحی کرده است.

پیش از این و با آغاز طرح «مسکن مهر» نیز منطقه «لَهوَس» در این استان، عرصه ساخت و ساز مجتمع‌های مسکونی و اداری قرار گرفت.

در  فروردین ۱۳۹۲ برای دفن دو «شهید گمنام» یک پاسگاه قدیمی در منطقه طبیعی تل اسپید در سی‌سخت تخریب شد. 

همچنین در  مناطق بَندان و تَل وُهلی نیز خانه باغ و ویلاهایی ساخته شد. با انجام اعتراض‌های مختلف به دست‌‌اندازی به زمین‌های این دو منطقه، دستور تخریب تعدادی از ین ویلاها صادر شد.

پیش از عملیات ساختمانی جدید در منطقه حفاظت شده «دلون»، اداره راه و شهرسازی شهرستان مشغول تعیین حریم در این منطقه به قصد ساخت و ساز بود که با حضور باغداران منطقه و مردم جلوی ادامه فعالیت آن‌ها گرفته شد.

در همان زمان، مدیرکل راه و شهرسازی استان این خبر را نادرست اعلام کرد و گفت که این اداره طبق قانون مجوز این کار را ندارد و دست به چنین عملی نخواهد زد.

ممتاز جهانگیری در این باره گفت: «این زمین‌ها در اختیار قانونی اداره و راه و شهر سازی قرار دارد و تحت هیچ شرایطی اجازه واگذاری خارج از قانون به نهاد های دولتی وجود ندارد و در صورت نیاز به واگذاری طبق ساز و کاری قانونی بالغ بر ۵۰۰۰ هزار متر در محدوده شهر و سقف ۲۰۰۰ متر در خارج از شهر اجازه واگذاری داریم.»

با این‌حال به گفته فعالان محیط زیست در این منطقه، اداره راه در حال واگذاری زمین‌های خود به نهادهای دولتی و حکومتی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.