ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هلند: شکست حزب راستگرای «آزادی» در انتخابات اروپا

در حالی که در هلند پیش‌بینی می‌شد حزب دست راستی «آزادی» آرای بسیاری را در انتخابات پارلمان اروپا کسب کند، نتایج نخستین این انتخابات، خلاف آن را ثابت کرد.

بر خلاف پیش‌بینی‌ها در هلند، حزب دست راستی «آزادی» به رهبری خیرت ویلدرس در انتخابات پارلمان اروپا شکست سختی خورد. رهبر این حزب آمار منتشرشده از نخستین نتایج این انتخابات را «ناامیدکننده» خواند.

خیرت ویلدرس، رهبر حزب «آزادی» هلند شکست حزب خود را پذیرفت

تلویزیون هلند پنج‌شنبه شب (۲۲ مه / یکم خرداد) پس از بسته شدن حوزه‌های رأی‌گیری با انتشار نخستین نتایج آرا، اعلام کرد که حزب ضداروپایی و پوپولیستی «آزادی» (PVV)  با ۱۲/۲ درصد آرا در رتبه چهارم قرار دارد.

بدین ترتیب این حزب نسبت به انتخابات سال ۲۰۰۹ پنج درصد آراء خود را از دست داد.

پیروز بزرگ انتخابات پارلمان اروپا در هلند حزب چپ لیبرال (D66 ـ دمکرات‌های ۶۶) است که ۱۵/۶ درصد آرا را به‌دست آورده و با اختلاف کمی نسبت به دمکرات مسیحی‌ها (CDA)در جایگاه نخست قرار گرفته است.

دمکرات مسیحی‌ها توانستند ۱۵/۲ درصد آرا را کسب کنند.

پیش از این پیش‌بینی شده بود که حزب چپ لیبرال و حزب «آزادی» هر کدام پنج کرسی به‌دست آورند.

انتخابات پارلمان اروپا که هر پنج سال یک‌ مرتبه برگزار می‌شود، از روز پنج‌شنبه (۲۲ مه / یکم خرداد) آغاز شد. این رأی‌گیری چهار روز به طول می‌انجامد.

آغازگران انتخابات، هلند و بریتانیا بودند که رأی‌گیری در آن‌ها، بنا بر سنت، در روز پنج‌شنبه انجام گرفت. مردم بیشتر کشورها از جمله آلمان در روز یکشنبه به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

خیرت ویلدرس، رهبر حزب «آزادی» هلند شکست حزب خود را پذیرفت و در برابر طرفداران این حزب گفت: «حقیقت این است که پیش‌بینی‌های انتخابات ناامیدکننده است.» ویلدرس در همین حال نتایج انتخابات پارلمان اروپا در هلند را نشان‌دهنده «بی‌علاقگی و گریز مردم» این کشور از اروپا دانست.

در هلند ۳۷ درصد واجدان شرایط در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کردند که این میزان نسبت به انتخابات ۲۰۰۹ تقریبا تغییری نکرده است.

در انتخابات پارلمان اروپا ۴۰۰ میلیون نفر از ۲۸ کشور برای گزینش ۷۵۱ نماینده پارلمان اروپا حق رأی دارند.

در مجموع ۱۲/۵ میلیون شهروند هلندی فراخوانده شدند تا ۲۶ نماینده این کشور در پارلمان اروپا را برگزینند.

برای پیش‌بینی نتایج، ۴۰ هزار شرکت‌کننده پس از رأی‌گیری مورد پرسش قرار گرفتند.

در بریتانیا نیز که انتخابات پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه برگزار شد پیش‌بینی‌ها حاکی از پیروزی چشمگیر حزب راستگرای «استقلال» (UKIP) است.

راستگرایان پوپولیست به‌ویژه با سیاست خروج از اتحادیه اروپا و موضوع مهاجران توانستند آراء خود را کسب کنند.

انتخابات پارلمان اروپا در ادامه روز جمعه (۲۳ مه / دوم خرداد) در ایرلند و جمهوری چک برگزار خواهد شد.

نتایج عمومی این انتخابات روز یکشنبه (۲۵ مه / چهارم خرداد) ساعت ۲۳ به‌وقت آمستردام اعلام خواهد شد.

در این انتخابات ۴۰۰ میلیون نفر از ۲۸ کشور برای گزینش ۷۵۱ نماینده پارلمان اروپا حق رأی دارند.

رویکرد‌های زیست محیطی، راه‌کارهای مقابله با تغییرات جوی و تأمین با ثبات انرژی از مسائل عمده مطرح در پارلمان اروپا خواهند بود. امنیت فضای مجازی و تضمین‌های قانونی برای حراست از حریم شخصی در اینترنت نیز با توجه به رسوایی شنود و افشاگری‌های ادوارد اسنودن، جزو خواسته‌های مهم شهروندان اتحادیه هستند.

بحران‌‌های منطقه‌ای و جهانی از جمله در اوکراین یا سوریه، موضوع امنیت در اروپا یا سیاست مهاجرپذیری را برای افکار عمومی کشورهای عضو اتحادیه مهم‌تر از پیش کرده است. امنیت اقتصادی، ثبات در اشتغال و خدمات اجتماعی نیز در اولویت مطالبات این شهروندان قرار دارد و هر یک از احزاب رقیب در انتخابات اخیر، شعارهای خود را بر این اساس استوار کرده است.

ویژگی این دوره از انتخابات پارلمان اروپا از نگاه بیشتر رسانه‌های اروپایی، کاهش شمار رأی‌دهندگان نسبت به سال ۲۰۰۹ میلادی و افزایش محبوبیت احزاب مخالف ایده اتحادیه اروپا عنوان شده است. نرخ مشارکت در زمان یاد شده ۴۲ درصد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 49

    […] تظاهرکنندگان خشمگین در انتظار اردوغان در کلن هلند شکست حزب راستگرای «آزادی» در انتخابات اروپا کلمبیا شمشیر داموکلس بالای سر چریک […]