ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش تایلند نخست‌وزیر پیشین را بازداشت کرد

یک روز پس از اعلام کودتا توسط ارتش تایلند، یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر پیشین این کشور بازداشت شد و فرمانده ارتش خود را نخست‌وزیر موقت اعلام کرد.

پس از گذشت ۲۴ ساعت از اعلام کودتا در تایلند، روز جمعه (۲۳ماه مه / دوم خردادماه) ارتش، یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر پیشین این کشور و گروهی از بستگانش را بازداشت کرد.

تجمع در مرکز بانکوک علیه کودتای ارتش به‌رغم ممنوعیت هرگونه گردهمایی.

یک مسئول ارتش تایلند که نامش منتشر نشده به رویترز گفت: «ما  یینگلاک، خواهرش و شوهر خواهرش را بازداشت کردیم.»

این مقام مسئول ضمن بیان این‌که یینگلاک شیناواترا باید کمتر از یک هفته در بازداشت بماند، افزود: «ما باید در حال حاضر مسائلی را سازماندهی کنیم و نمی‌توانیم محل بازداشت وی را اعلام کنیم.»

به‌گفته رسانه‌های تایلند، نخست‌وزیر پیشین این کشور در یک پایگاه نظامی واقع در استان سارابوری در شمال بانکوک در بازداشت به‌سر می‌برد.

ارتش تایلند که سه روز پیش اعلام حکومت نظامی کرده بود اما انجام هرگونه کودتایی را رد کرده و قول خارج کردن کشور از بن‌بست سیاسی را داده بود، روز پنج‌شنبه یکم خردادماه (۲۲ماه مه) اعلام کودتا کرد و تصمیم گرفت قانون اساسی کشور را به حالت تعلیق در آورد.

ارتش تایلند همچنین اعلام کرد که از شامگاه روز پنج‌شنبه قانون منع رفت‌ و آمد از ساعت ۲۲تا پنج صبح به اجرا گذاشته خواهد شد، تجمع بیش از پنج نفر ممنوع  خواهد شد و ایستگاه‌های رادیو و تلویزیون در این مدت باید برنامه‌های خود را متوقف کنند.

از آغاز ماه دسامبر گذشته اعتراضات خیابانی علیه دولت یینگلاک شیناواترا شروع شد و چندین کشته نیز به جای گذاشت.

مخالفان دولت تایلند می‌گفتند یینگلاک شیناواترا از سیاست‌های برادرش، تاکسین شیناواترا٬ نخست‌وزیر پیشین تایلند که در سال ۲۰۰۶سرنگون شد، پیروی می‌کند و فساد مالی را در تایلند گسترش می‌دهد.

یینگلاک شیناواترا در انتخابات سوم ژوئیه ۲۰۱۱، به‌عنوان نخستین نخست‌وزیر زن تایلند انتخاب شد.

در پی این اعتراضات پارلمان تایلند از ماه دسامبر ۲۰۱۳منحل و یینگلاک شیناواترا نیز در هفتم ماه مه توسط دادگاه قانون اساسی به اتهام «سوء استفاده از قدرت» برکنار شد.

پس از آن سرپرستی دولت بر عهده نیواتهامرانگ بونسونگفایسان، وزیر بازرگانی این کشور سپرده شد اما این جابه‌جایی قدرت نیز آرامش را به کشور بازنگرداند، دولت موقت توسط ارتش سرنگون شد و یک روز پس از کودتا، ژنرال پرایوت چان ـ اوچا، فرمانده ارتش خود را نخست‌وزیر موقت خواند.

ارتش و وعده اصلاحات

ارتش تایلند همچنین روز جمعه یینگلاک شیناواترا و ۱۵۴ نفر از مسئولان و فعالان سیاسی را ممنوع‌الخروج کرد.

ژنرال پرایوت چان ـ اوچا صدها تن از مسئولان را فراخواند تا به ارتش کمک کنند. فرمانده ارتش به‌ آن‌ها گفت: «پیش از انتخابات، لازم است که ما اصلاحات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را پیش ببریم.»

وی افزود: «همین‌که شرایط آرام و صلح‌آمیز شد، ما آماده‌ایم تا قدرت را به مردم بسپاریم.»

روز جمعه بانکوک آرام به نظر می‌رسید و مردم زندگی عادی خود را دنبال می‌کردند. تنها یک گروه چند صد نفره از دانشجویان به‌رغم ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمعی در یک محله تجاری واقع در مرکز بانکوک گرد آمدند و خواهان برکناری «دیکتاتورها» شدند. حدود ۲۰۰ سرباز آن‌ها را پراکنده کردند.

در چیانگ مای واقع در شمال تایلند نیز ۸۰ نفر علیه کودتا تظاهرات کردند و خواهان برگزاری انتخابات شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.