ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گره کور اعدام مه‎آفرید خسروی

شاید افشای زوایای پنهان پرونده اختلاس بزرگ سال‌ها طول بکشد اما می‎توان اعدام متهم ردیف اول آن را پایان موقت ماجرایی دانست که رهبر جمهوری اسلامی خواستار «کش دادن» آن نبود.

شاید افشای زوایای پنهان پرونده اختلاس بزرگ سال‌ها طول بکشد اما می‎توان اعدام متهم ردیف اول آن را پایان موقت ماجرایی دانست که رهبر جمهوری اسلامی خواستار «کش دادن» آن نبود.

مه‌آفرید امیرخسروی - متهم ردیف اول پرونده اختلاس بزرگ متولد ۱۳۴۸ بود.

مه‌‏آفرید خسروی متهم ردیف اول پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی اعدام شد. آن‎هم در شرایطی که چند روز پیش، مقام‎های قضائی ایران از بازداشت یکی از متهمان این پرونده توسط پلیس اینترپل خبر داده بودند و محسنی‎اژه‎ای در مجلس شورای اسلامی جزئیات تازه‎ای از این پرونده را توضیح داده بود.

به تاکید او، در این پرونده ۱۳ بانک دولتی و خصوصی و تعداد زیادی از مدیران دولتی و بانکی و نمایندگان مجلس دخیل بوده‎اند. او گفت که برای ۳۷ نفر از این افراد قرار تعقیب صادر شده و ۵۰۰ نفر نیز تحت بازجویی و تحقیق قرار گرفته‎اند. سخنگوی قوه قضائیه همان روز از اجرای حکم متهمان به زودی خبر داده بود.

وکیل مدافع مه‌آفرید خسروی در واکنش به خبر اعدام او گفته است که اجرای این حکم بدون اطلاع قبلی بوده و تمام اموال خسروی برای رد دیون او در اختیار قوه قضائیه قرار داشته است.

اما غلامعلی ریاحی، وکیل مدافع مه‌آفرید خسروی در واکنش به خبر اعدام او گفته است که اجرای این حکم بدون اطلاع قبلی بوده و تمام اموال خسروی برای رد دیون او در اختیار قوه قضائیه قرار داشته است.

خسروی در شهریور سال ۱۳۹۰ خورشیدی بازداشت شد و در دادگاه به فساد فی‎الارض، اخلال در نظم اقتصادی، پرداخت رشوه، استفاده از اسناد مجعول برای دریافت تسهیلات بانکی و جعل سند محکوم شد.

شرکای دولتی خسروی کجایند؟

علاوه بر مه‏‌آفرید خسروی سه متهم دیگر این پرونده به اعدام محکوم شده‏‌اند. بهداد بهزادی و ایرج شجاعی دو معاون مه‌‏آفرید خسروی و سعید کیانی رضا زاده، رئیس بانک ملی شعبه گروه ملی اهواز دیگر متهمانی هستند که به گفته مقام‎های قضایی حکم اعدام آن‏ها صادر شده است.

در هنگام بررسی این پرونده نام بسیاری از مقام‏‌های دولتی و نمایندگان مجلس هم به میان آمد. اما بر اساس رای صادر شده تنها  خدامراد احمدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم و مجید اسعدی الموتی معاون وزیر راه اسبق ایران به حبس محکوم شده‎اند.

این در حالی است که در هنگام رسیدگی به این پرونده اسنادی از دستور مستقیم مقام‎های دولتی برای همکاری بانک‏‌ها و وزارت‎خانه‎های راه‎سازی و شهر سازی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بانک مرکزی و دیگر بانک‏‌های عامل منتشر شد.

در این پرونده خواهرزاده اسفندیار رحیم مشایی هم به دادگاه احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت. همچنین دو معاون بانک مرکزی و معاونان سازمان میراث فرهنگی نیز بازداشت شدند. علاوه بر آن علاءالدین بروجردی، محمد دهقان، ارسلان فتحی‌‏پور، صمد مرعشی و جبار کوچکی‎نژاد از نمایندگان مجلس هم به دادگاه احضار شدند. به گفته مقام‏‌های قضایی برخی از این نمایندگان به رد دیون محکوم شده‎اند.

محمود جهرمی، مدیرعامل وقت بانک صادرات یکی دیگر از متهمان این پرونده بود که هیچ‏گاه تحت تعقیب قضایی قرار نگرفت.

محمود جهرمی، مدیرعامل وقت بانک صادرات هم یکی دیگر از متهمان این پرونده بود که هیچ‏گاه تحت تعقیب قضایی قرار نگرفت. اگرچه برخی از رسانه‌‏ها از بازداشت فرزند او به خاطر رابطه نزدیک با گروه مه‏‌آفرید خسروی خبر دادند، اما جهرمی در یک کنفرانس خبری مدعی شد که نه تنها نقشی در این اختلاس ندارد بلکه زمینه کشف آن را فراهم کرده است.

محمودرضا خاوری، مدیرعامل وقت بانک ملی به کانادا گریخته است.

محمودرضا خاوری، مدیرعامل وقت بانک ملی ایران از دیگر مدیران دولتی درگیر در این پرونده به شمار می‌‏آید. او همزمان با بازداشت گروه اول متهمان این پرونده از ایران خارج شد. ‏خاوری در نامه‌‏ای به رهبر جمهوری اسلامی ایران بابت بی‌‏توجهی و کم‎کاری خود عذرخواهی کرد. علی‌رغم وعده مدیران قضایی ایران برای بازگرداندن خاوری به ایران، او هم‌چنان در کانادا اقامت دارد.

ناصر سراج، قاضی دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده پیش از این گفته بود که خروج خاوری از کشور با هماهنگی یکی از معاونان وزارت اطلاعات صورت گرفته است. او گفته بود که این اختلاس به صورت باندی صورت گرفته و نهادها و شخصیت‏‌های ذی‏‌نفوذ بسیاری در شکل‏‌گیری فساد دخیل بوده‌‏اند.

گره کوری که باز نشد

چندی پیش مقام‎های قضایی ایران از بازداشت یکی از متهمان فراری این پرونده توسط پلیس اینترپل خبر دادند. ناصر سراج، قاضی رسیدگی کننده به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در یک کنفرانس خبری گفت: یکی از مشکلات رسیدگی به پرونده خاوری رفع شده است.

او بدون این‏که نامی از فرد دستگیر شده ببرد، مدعی شد که با دست یافتن به این سرنخ اقدامات خوبی در باره پرونده صورت می‎گیرد. رسانه‎های داخلی ایران از این متهم فراری با نام مخفف «ح.س» نام می‌‏برند اما به گفته رئیس پلیس بین‎المللی ایران، تنها نام سه متهم این پرونده به پلیس اینترپل اعلام شده است. «مهرگان امیرخسروی» برادر مه‏‌آ‌فرید، «محمود رضا خاوری» رئیس پیشین بانک مرکزی ایران و «محسن سالاروند» سه ایرانی هستند که در رابطه با این پرونده در فهرست اینترپل قرار دارند. برای همین به نظر می‏‌رسد که حروف نخست نام فرد دستگیر شده درست نباشد.

در شرایطی که رئیس سازمان بازرسی کشور از باز شدن گره این پرونده خبر داده بود، اعدام مه‎آفرید خسروی سوال برانگیز است.

به گفته مقام‏‌های قضایی ایران، فرد دستگیر شده خاوری نیست اما یکی از نزدیکان گروه آریا است. هم‌چنین سخنان سراج نشان‎ می‎دهد که این فرد اطلاعات مهمی در باره پرونده اختلاس دارد که می‎تواند موانع رسیدگی به این پرونده را برطرف کند. در چنین شرایطی که رئیس سازمان بازرسی کشور از باز شدن گره این پرونده خبر داده بود، اعدام مه‎آفرید خسروی سوال برانگیز است.

یک سال پیش، صالح نیکبخت وکیل بانک صادرات در رابطه با فاضل خداداد که در اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی بانک صادرات به اعدام محکوم شد، گفت: «او بدهی خود به بانک صادرات را تسویه کرده بود و در نهایت تنها یک میلیارد تومان از مطالبات بانک صادرات باقی ماند که آن هم با تملک یک ملک ایشان حل شد.»

حال این رویه در پرونده خسروی نیز تکرار شده در حالی‎که وکیل او گفته است: «دارایی‎های توقیف شده موکلش برای رد دیون کفایت می‎کند.»

محسنی‎اژه‎ای گفته بود «بخشی از دیون محکوم پرداخت شده و ما به بانک‎ها اعلام کرده‎ایم که می‏توانند مطالبات خود را از محل املاک و دارایی‌‏های توقیف شده محکومان تسویه کنند.» مصطفی پورمحمدی نیز در مقام رئیس سازمان بازرسی کشور عنوان کرده بود: «به اندازه مطالبات بانک‏ها، اموال این گروه وجود دارد.»

شاید برای افشای جزئیات بیشتر از این پرونده و رابطه میان فرد دستگیری متهم جدید پرونده در بیرون از مرزهای ایران و اعدام خسروی، باید سال‏‌ها منتظر ماند.

اما می‎توان اعدام او را پایان موقت پرونده‎ای دانست که کشمکش بر سر آن نارضایتی رهبر جمهوری اسلامی ایران را هم به دنبال داشت. او در یک سخنرانی از رسانه‎ها خواست تا این موضوع را کش ندهند چرا که به گفته او؛ عده‌ای می‌خواهند از این حوادث برای «زدن توی سر مسئولان» سوءاستفاده کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گره کور اعدام مه آفرید امیرخسروی - shahrgon.com | By shahrvandBC

    […] [رادیو زمانه] اعدام حمید مافی صادق زیباکلام متهم به اختلاس مه آفرید امیرخسروی 2014-05-24 حمید مافی گره کور اعدام مه آفرید امیرخسروی Reviewed by حمید مافی on May 24.   شاید افشای زوایای پنهان پرونده اختلاس بزرگ سال‌ها طول بکشد اما می‎توان اعدام متهم ردیف اول آن را پایان موقت ماجرایی دانست که رهبر جمهوری اسلامی خواستار «   شاید افشای زوایای پنهان پرونده اختلاس بزرگ سال‌ها طول بکشد اما می‎توان اعدام متهم ردیف اول آن را پایان موقت ماجرایی دانست که رهبر جمهوری اسلامی خواستار « Rating: […]

  • jamal

    چکیده :کمتر از 72 ساعت پس از آنکه وکیل مه آفرید امیرخسروی نامه‌نگاری وی به رهبری را رسانه‌ای کرد، دادستانی خبر داد که او اعدام شده است، آن هم بدون اطلاع وکیل یا خانواده‌اش، و بدون اعلام قبلی و طی روال قانونی. قوه قضاییه با اعدام ناگهانی او می‌خواست راه دسترسی به کدام متهمان بالادستی را سد کند؟ او در نامه‌اش به رهبری چه گفته بود؟ و در آخرین جلسات دادگاه چه گفت که پس از آن، پرونده و دادگاه و هرگونه خبررسانی در این باره به دیوار «کش ندهید» برخورد کرد؟ او بالاخره امروز صبح اعدام شد و بسیاری از ناگفته‌ها را با خود به دیار باقی برد. اما جدا از نامه‌ای که به رهبری نوشت و ظاهرا همان نامه هم طناب دار را به گردنش انداخت، حرف‌هایی را هم در یکی از آخرین جلسات دادگاه اختلاس بزرگ مطرح کرد که احتمالا نباید می‌گفت. تنها گزارش نسبتا کامل از سخنان امیرخسروی در دوازدهمین جلسه دادگاه، در خبرگزاری مهر باقی مانده است. نمونه هایی از این سخنان را در زیر می خوانید: - آقای م. ر با من جلسه‌ای گذاشت که در مقابل تحریم‌ها کمک کنم اما چرا حالا شهامت این موضوع را ندارد که این مسئله را بیان کند. چرا معاون وزیر باید با وجود اسنادی که بر علیه‌اش وجود دارد در مقابل دستگیری مصون باشد. - بانک آریا برای مقابله با تحریم‌ها ایجاد شد. همه مسئولان در جریان هستند اما از ترس چنین موضوعی را نمی‌گویند. من هشدار می دهم تا جلسه بعدی آقایانی که به من گفتند در جهت منافع کشور وارد این کار شوم یا خودشان اعتراف کنند یا همه را با سند به دادگاه می گویم. - چرا وزارت اطلاعات افرادی را برای پست‌های مهم کشور تایید می‌کند که مانند خاوری دو ملیتی هستند. آقای خاوری واضح به من گفت برای آنکه سقف اعتباراتش را بالا ببرم به من پول بده. خاوری را چه کسی فراری داد؟ به من هشدار می‌دهند دیدار با آقای م. ر در خانه‌اش و پارک لویزان اولین هشدار است. - برادر مدیرعامل سابق بانک صادرات در کار گوشت بود و در یک جلسه رفتار بسیار بدی با من کرد گوشتی که قرار بود به میزان ۱۰۰ هزار تن وارد کشور کنم و با قیمت ۸ هزار تومان به وزارت بازرگانی بفروشم را جلویش را گرفتند. - ستاد ویژه تحریم از من خواسته بود که به بخش خصوصی ورود پیدا کنم و به دولت کمک کنم. من به رئیس کمیسیون سابق امنیت ملی مجلس از فسادهای مالی با باج‌هایی که از من خواسته شده بود توضیح دادم اما وی فقط سر تکان داد. من در خصوص باج خواهی به آیت الله شاهرودی نیز توضیح دادم. - برخی از پول‌هایی که به مسئولان داده می‌شد اجباری و برای راه افتادن کارهایشان بود گفت: اگر پول نمی‌دادیم سهمیه ما کم می‌شد. ۹ میلیاردی که به آقای خ – الف معاون سابق وزیر صنایع داده شد برای آن بود که سهمیه شمش فولاد مارا کم نکنند. متاسفانه معاونین صنایع آدم‌های سالمی نبودند و برای انجام دادن کارهایشان پول طلب می‌کردند من نیز تحت فشار بودم باید کارها راه می‌افتاد. - روز جمعه ۱۴ مرداد ماه سال ۹۰ قرار بازداشت من صادر شد به من گفتند از کشور فرار کن. ولی من ماندم چون از خودم مطمئن بودم. می خواستند ما فرار کنیم بگویند خسروی در رفت. - آقای “الف” معاون وزیر در امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد از وزیر ۳۰۰ میلیارد برای من معرفی نامه گرفت تا بیاید سهامدار بانک آریا بشود. بعدش آقای “ح” نماینده اهواز آمد دفتر من پیشنهاد داد تا فلان لوله سازی را بخریم. بروید یقه معاون استاندار خوزستان آقای “پ” را بگیرید که دنبال فروش لوله سازی به ما بودند. به ما فشار می آوردند که تیم استقلال اهواز را بخریم. نماینده خرمشهر آقای “م” آمد و گفت بیایید فولاد خرمشهر را بخرید که کلی بدهی داشت. حالا همه ساکت شدند.- من گروه ملی را با رانت نخریدم به خدا آقایان زور کردند تا بخرم. مگر مخم ترکیده بود این شرکت را بخرم. - یک روز بانک مرکزی نامه ای به بانک ملی می زند که گروه آریا تمام بدهی هایش را تسویه کند. سوال اینجاست چرا این نامه به سایر بانکها زده نشد. دلیلش این بود که رابط وزارت اطلاعات با بانک ملی و نماینده سازمان بازرسی در بانک مرکزی از طریق آقای “س” از من ۱۰ میلیارد تومان پول می خواستند تا مجوز بانک آریا را به من بدهند. - رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس باید به این سؤال پاسخ دهد که من بارها به او گفته بودم که از من باج‌خواهی می‌شود یا خیر من حتی به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بارها گفته بودم که عده‌ای از من باج خواهی می‌کنند. - من به هر مسئولی در کشور گفتم بابا از من رشوه می خواهند تا کارهایم انجام شود تنها سرشان را تکان دادند. - کسانی که الان مثل موش پنهان شده‌اند باید الان جواب بدهند. یکی از مسئولان با من جلسه امنیتی گذاشت و خودش را مشاور امنیتی موضوع تحریم عنوان کرد و به من گفت: برو خارج از کشور شرکت تأسیس کن. آقای ر شما رابط پیش من نفرستادید. - خاوری با قباحت تمام به من می‌گفت برای بالا بردن سطح اعتبار باید به من پول بدهی. - آقای الف ـ پ نماینده بازرسی در بانک مرکزی چرا از طریق آقای «ح ـ س» درخواست ۱۰ میلیارد تومان پول از من کرده بود. - آقای «م» رئیس اعتبارات بانک صنعت و معدن جلوی اعتبارات ما را گرفت و دنبال گرفتن پول از ما بود آمدند و وثیقه ما را ۱۰ برابر کردند زیرا به آنها رشوه نداده بودیم. - من چگونه دفاع کنم وقتی کسانی که یک میلیارد دلار به من معرفی‌نامه داده‌اند تا بروم از برزیل گوشت وارد کنم اما به خاطر جنگی که با یکدیگر داشتند و نتوانستند یک میلیارد ریال را هماهنگ کنند امروز من باید جوابگوی آنها باشم. - یکسری افراد پشت سر نظام سنگر گرفته‌اند و به اسم نظام دارند از نظام سوء استفاده می‌کنند. به اسم نظام پول می‌گیرند و کار مردم را با یک نامه تغییر می‌دهند. - من حتی به وزارت اطلاعات هم دیگر اعتماد ندارم زیرا از کجا معلوم همان کسی که از من بازجویی می‌کند نرود اطلاعات را در اختیار کس دیگری قرار دهد مگر نبود آقای «الف» که با آقای خاوری نسبت داشت و تمام کارهای او را انجام می‌داد و رابطه او در وزارت اطلاعات بود. -آقای “الف” معاون وزیر اقتصاد می دانست ما ۴ ماه دیگر زمین می خوریم و این برای من جای سوال است چون تمامی کارها روی روال بود. هرچند امروز این آقا در حاشیه هستند و در حاشیه هم می مانند و کسی جرات ندارد سراغش برود. (در اینجا قاضی گفت: مطمئن باش سراغ همه می رویم.) - آقای قاضی در خود قوه قضائیه هم مشکل وجود دارد… قاضی گفت: بگو اعتراف کن. خسروی گفت: جلسه بعدی. قاضی گفت: جلسه بعدی وجود ندارد. در این میان وکیل فریاد زد: بگو مه آفرید، اعتراف کن، ولی مه آفرید سکوت کرد… بعد آقای ” گ” بلند شد و فریاد زد و گفت تو رو به روح بابات بگو، لامصب بگو.

  • قربانی

    همچین گره کوری هم نیست. (نقل قول) یک خاطره از اژه ای برایتان نقل می کنم تا بفهمید چرا مه آفرید اعدام شد سال 73-74 بود ؛ ما زمینی را در یکی از مناطق تهران خریدم که بعدا معلوم شد سند جعلی دارد و مالک اصلی فراری در اسراییل است . اموال جاعیلین توقیف شد ؛ زمین که قیمت آن موقعش 200 میلیون بود در مزایده ای که فقط مغاون قوه قضاییه و دو نفر از سپاه در آن شرکت کردند به قیمت 17 میلیون تومان به رییس دادگستری تهران فروخته شد. ماشین جاعل که 18 میلیون می ارزید به قیمت کارشناسی 1.2 میلیون به همین اژه ای مادر به خطا که آن موقع رییس دادگاه انقلاب اسلامی بود واگذار شد وبه ما حتی 1 ریال از اموال از دست داده شده عودت داده نشد !!! علت اعدام سریع مه آفرید این بود که ارزش اموالش بسیار بیش از میزان اختلاسش بود . همان طور که رییس دادذگاه گفته اموال مصادره شده در مزایده فروخته شده و عجیب ۀن که در حالی که ارزش اموال بیش از 3000 میلیارد بوده فقط 640 میلیارد به بانک عودت داده شده !!!!

  • amin

    ریشه همه دزدی ها و اختلاسها سیستم غیر پاسخگوی ولایت فقیهه وشخص خامنه ای است چنین سیستم فساد حاصل رهبری داهیانه عظماست اوست که با در اختیار داشتن همه قوا داره دزد پرورش میده

  • بهنام

    برای این شخص و اشخاص فاسد نباید دلسوزی کرد و به نظر من کلیه کسانی که در این رابطه دخیل بوده اند را باید به سزای اعمال پلیدشان رساند . البته نوشتن این نامه به رهبر پوشالی و سردسته دزدان جهان ، علت تعجیل در اعدام نامبرده بوده است و باید منتظر بود تا احتمالآ متن نامه به ولی امر فاسدان جهان بر ملا گردد .

  • Maziyar

    چند هزار سال قبل فراعنه مصر با نام خداوند حکومت میکردند سپس با نام نماینده خداوند، امروز در ایران شاهد حکومتی هستیم که ادعای نمایندگی خدا را دارد بسیار تأسف برانگیزاند این حاکمان که از یکطرف اعمال فشار میکنند که دین دار باشید و از یکطرف اختلاسهای میلیاردی انجام میدهند، اینان بنام دین دل ملت من را به درد آوردند، فشارهای اقتصادی و روحی مردم ایران هیچگاه دیده نشده، به امید روزگاری شاد برای ملت ایران . .

  • مسلمان سرگردان!

    فساد و بی قانونی در مملکت اسلامی ،امری جوهری است نه عرضی !!!! جمهوری اسلامی روزی از این وضع نجات می یابد که ریشه های خود را تغییر بدهد !استبداد حاکم مانعی مستحکم در برابر کمترین بهبودی در اوضاع است.

  • farid

    اعدامش کردند چون زیادی میدانست.  هیچ موقع اجازه صحبت عمومی  به وی  راجع به رشوه و حق الحساب ها به دولتیون و مجلسی ه و بالا نشین ها  داده نشد.