ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«هتل چراغان»؛ میزبان ملاقات ظریف و اشتون در استانبول

هدف مذاکرات غیررسمی ظریف و اشتون در استانبول، بررسی پیشرفت کار و جمع‌بندی مسائل پیش از آغاز دور بعدی مذاکرات در وین عنوان شده که ۲۶ تا ۳۰ خرداد برگزار خواهد شد.

وزیر خارجه ایران که بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۶ مه وارد استانبول شده، در «هتل چراغان» این شهر با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات کرد.

ظریف و اشتون در وین

جواد ظریف به همراه عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان خود و حمید بعیدی‌نژاد مدیر کل سیاسی وزارت خارجه به ترکیه رفته است. خبرگزاری ایرنا می‌نویسد که مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه و رضا عامری،مدیرکل خاورمیانه این وزارتخانه نیز جزو همراهان ظریف هستند.

وزیر خارجه ایران  دو روز در استانبول خواهد ماند و پس از آن برای شرکت در اجلاس وزیران خارجه کشورهای غیرمتعهد رهسپار الجزایر می‌شود.

قرار است کاترین اشتون در ضیافت شام کنسولگری ایران در استانبول نیز شرکت کند که ساعت ۲۰:۳۰ به وقت محلی برگزار می‌‌شود.

هدف مذاکرات غیررسمی ظریف و اشتون در استانبول، «بررسی پیشرفت کار» عنوان شده است. به نقل از خبرگزاری «مهر» این دیدار برای جمع‌بندی مذاکرات ظریف و اشتون پیش از ‌آغاز دور بعدی مذاکرات در وین خواهد بود.

مذاکرات وین در ۲۳ اردیبهشت به نتیجه ملموسی دست نیافت و حتی از نظر بسیاری ناظران‌، گفتگویی به بن‌بست رسیده تلقی شد. برنامه موشکی ایران، تعداد سانتریفوژهای فعال و رآکتور آب سنگین اراک از جمله نکات مناقشه‌برانگیز این مذاکرات خوانده شدند.

در این فاصله، گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد که همکاری ایران با بازرسان این ‌آژانس و آمادگی برای پاسخگویی به برخی پرسش‌ها از جمله آزمایش‌های انفجاری در سطح بزرگ را تایید می‌کند.

قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ۲۶ تا ۳۰ خرداد در وین تشکیل شود.

توافق شش ماهه ژنو تا این زمان به پایان می‌رسد و لازم است تا آن موقع، پیش‌نویس توافق‌ جامع تهیه شده باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    به گزارش خبرگزاری رویترز، رومن نادال٬ سخنگوی وزارت خارجه فرانسه٬ روز سه‌شنبه، ششم خردادماه، در عین تاکید بر پای‌بندی ایران به توافق موقت هسته‌ای ژنو افزود که با این‌ حال علیرغم تلاش‌های بسیار آژانس٬ همکاری ایران با این سازمان در خصوص شفاف‌سازی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی خود٬ با کندی بسیار پیش می‌رود. آقای نادال خاطرنشان کرد که ایران باید ثابت کند به دنبال تولید سلاح اتمی نیست؟ و افزود دستیابی به نتایج محسوس در این زمینه برای عقد توافقی بلندمدت و نهایی ضروری است. مهلت شش‌ماهه توافق موقت هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی ۳۰ تیرماه به پایان می‌رسد و به گفته آقای نادال تا آن زمان «اقدامات بیشتری» باید صورت بگیرد.

  • hasani

    ساخت ماشه بمب اتمی شليک زمانبندی شده نوترنی به توده قابل انفجار(اورانيوم غنی شده با غلظت بالاتر از ۹۰ در صد و يا پلوتونيوم ۲۳۹)، برای آغاز واکنش زنجيره‌ای و انفجار هسته‌ای يک فرايند متعارفی و لازم است. وسيله شليک نوترونی را چاشنی انفجاری و يا در حالت تکميل شده ماشه اتمی می‌خوانند. جمهوری اسلامی ایران بعد از سال‌ها مقاومت و انکار تلاش برای ساختن ماشه بمب اتمی، بر اساس تازه ترين گزارش ماهانه آژانس، برای نخستين بار به دادن اطلاعاتی در اين مورد اقدام کرده است. در بند (بی) گزارش آژانس، و بخش مربوط به «همکاری های انجام نشده»، قيد شده که «ايران اطلاعات و توضيحاتی پيرامون نياز و يا کاربری و ساخت چاشنی‌های انفجاری به آژانس ارائه کرده است.» در بند های ۵۵ تا ۵۹ گزارش،‌ توضيحات بيشتری در اين زمينه داده شده و در بند ۵۵ گزارش به توافق هفت بندی ماه فوريه ايران و آژانس در مورد دادن توضيحات پيرامون «نيازايران به توليد ماشه انفجاری ( بريج واير) اشاره شده است. پارچين در بخش‌های انتهايی گزارش، موضوع قديمی و همچنان مورد درخواست آژانس برای بازرسی محل به‌خصوصی در مهمات‌سازی پارچين مورد تاکيد قرار گرفته است. به علاوه در بند ۵۹ گزارش ضرورت دريافت اطلاعات در مورد کارشناسان خارجی (از جمله وياچسلاو دانيلنکو ، طراح و سازنده اوکراينی کپسولی که در انتهای دهه نود به منظور انجام آزمايش نوترونی در ماشين سازی ساخته و به پارچين حمل شده) اشاره شده است

  • hamid

    رفته با التماس فرصت را اضافه کرده؟!