ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حدود ۲۰۰ هزار نفر در ایران بیمه بیکاری می‌گیرند

حدود ۲۰۰هزار نفر در ایران بیمه بیکاری دریافت می‌کنند. بخش بزرگی از جامعه بیکاران این کشور به دلیل عدم برخورداری از بیمه و قرارداد در کارهای قبلی، حقوق بیکاری ندارند.

به گفته حمید حاج اسماعیلی، کار‌شناس بازار کار، در حال حاضر، بیش از ۸۰ درصد پرونده‌های اختلاف کارگران و کارفرمایان در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف، مربوط به بیمه و حقوق‌های به تعویق افتاده است.

به‌زودی ۵ / ۴ میلیون نفر دانشگاهی دیگر نیز راهی بازار کار خواهند شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حاج اسماعیلی ضمن اعلام این نکته، با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۲۰۰هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، گفته است: «این مسائل نشان می‌دهد که بازار کار در شرایط رکود کامل به سر می‌برد.»

بخش بزرگی از جامعه بیکاران کشور اما به دلیل عدم برخورداری از بیمه و قرارداد در کارهای پیشین، از حقوق بیکاری برخوردار نیستند.

بر همین اساس، حاج اسماعیلی معتقد است درباره آمارهایی که از سوی مقامات دولتی درباره بیکاری ارائه می‌شود، باید بررسی‌های تخصصی‌تری صورت بگیرد.

وی گفته است: «بسیاری از افرادی که در مشاغلی غیر رسمی چون دلالی و واسطه‌گری فعالیت می‌کنند‌، گاه درآمدهای مناسبی نیز دارند، اما از نگاه آمار‌های موجود این نوع کار‌ها شغل حساب نمی‌شود».

به دلیل شمار زیاد مشاغل غیر رسمی در جامعه ایران گاه بیکاری در شهرهای بزرگ، همتراز با میزان واقعی آن محسوس نمی شود. با این حال، در برخی استان‌ها ماند کردستان، ایلام و لرستان، نرخ بیکاری عمومی تا بالای ۲۰درصد است.

نماینده کارگران در هیأت حل اختلاف با تاکید بر اینکه درباره بیکاری جوانان یک هشدار جدی وجود دارد گفته است: «آمار‌ها با واقعیت‌های جامعه مطابقت ندارد.»

به گفته این کار‌شناس بازار کار، در حال حاضر دست کم یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل جویای کار در کشور وجود دارد. همچنین یک میلیون نفر زن زیر ۳۰ سال، جویای کار هستند.

وی برخی مباحث مطرح شده از سوی دولت درباره بیکاری را تبلیغاتی دانسته و گفته است: «نمی‌شود تا دو میلیون و ۵۰۰هزار شغل داشته باشیم که کسی تمایلی به انجام آن‌ها نداشته باشد؛ در حالی که کارجویان بسیاری هنوز امکان ورود به بازار کار کشور را نیافته‌اند.»

چندی پیش اعلام شد نرخ بیکاری جوانان به مرز هشداردهنده ۲۴ درصد رسیده و دست کم ۱/۱میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی امکان ورود به بازار کار را نمی‌یابند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزیر کار، به‌زودی ۵ / ۴ میلیون نفر دانشگاهی دیگر نیز راهی بازار کار خواهند شد که اگر طرحی برای اشتغال آنان وجود نداشته باشد، سونامی ۶/ ۵ میلیونی بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی به وقوع خواهد پیوست.

آمارهای متفاوت

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری عمومی کشور در سال ۱۳۹۲ برابر با ۴ / ۱۰ درصد بوده، ولی نرخ بیکاری جوانان گروه سنی ۱۵تا ۲۴ سال به میزان ۲۴ درصد رسیده است. همچین نرخ بیکاری جوانان گروه سنی ۱۵تا ۲۹ ساله نیز ۲/ ۲۱ درصد است.

گفته می‌شود در زمانی که نرخ بیکاری جوانان به ۲برابر نرخ بیکاری عمومی کشور برسد، وضعیت بیکاری کارجویان جوان در حالت بحرانی و شرایط نامناسب قرار دارد. در مورد ایران این نرخ به بیش از ۲ برابر رسیده است.

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس دولت یازدهم اما نرخ بیکاری جوانان را بیشتر و رقمی بین ۲۳ تا ۲۶ درصد اعلام کرده است.

به عقیده وی نرخ بیکاری زنان به رقم نجومی ۴۳درصد رسیده که نشان دهنده عمق مسئله بیکاری در بخش زنان کشور است.

بررسی وضعیت بیکاری جوانان که رابطه‌ای معنادار با نرخ «ازدواج» و «طلاق» و همچنین «نشاط اجتماعی» دارد، در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله نشان می‌دهد نرخ بیکاری زنان نسبت به مردان به طور کل و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی به طور مشخص بیشتر است.

این جوانان نه مشغول به کار و نه مشغول به تحصیل هستند و در این میان، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان بیشتر است.

مسئولان گوناگون دولت یازدهم تاکنون بار‌ها درباره مسئله بیکاری و شرایط نامناسب اشتغال جوانان هشدار داده‌اند، اما با گذشت یک سال از روی کار آمدن این دولت هنوز برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای حل بحران اشتغال صورت نگرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.