ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد خشایار ديهيمی از ادامه سانسور: می‌گويند واژه «خوشگل» حذف شود

خشايار ديهيمی، مترجم می‌گويد شرايط مميزی در دولت جديد «تغيير نکرده و همان بوروکراسی در روند مميزی برپاست.»

خشايار ديهيمی، مترجم، می‌گويد شرايط مميزی در دولت جديد «تغيير نکرده و همان بوروکراسی در روند مميزی برپاست.»

خشایار دیهیمی: در بر همان پاشنه می‌چرخد

اين مترجم به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا گفت: «مثلا می‌گويند واژه "خوشگل" بايد حذف شود، حتی از عبارت "کمد خوشگل". مشخص نيست چه مميزهايی اين کتاب‌ها را می‌خوانند که به چنين نتيجه‌هايی می‌رسند.»

وی افزود: «تا چندی پيش گمان ما بر اين بود که تغييراتی حداقل در جهت قانون‌مند شدن و عقلانی شدن مميزی اتفاق بيفتد اما با توجه به کتاب‌هايی که به ارشاد می‌فرستيم و نتيجه آن‌ها را می‌بينيم، در بر همان پاشنه می‌چرخد و هنوز مميزانی هستند که مطلقا به محتوای کتاب کاری ندارند و فقط با کلمات و جملات به‌صورت دستورالعملی برخورد می‌کنند و جان آدم را به لب می‌رسانند.»

ديهيمی همچنين گفت: «مميز نبايد کارمند باشد، بلکه بايد اهل فرهنگ و علاقه‌مند به فرهنگ باشد. مميزی فقط خط کشيدن روی واژه‌ها نيست.»

اين مترجم با طرح اين پرسش که آيا «واقعا يک کلمه می‌تواند يک جامعه‌ را به انحطاط بکشاند؟»، افزود: «ما هم در همين جامعه زندگی می‌کنيم و می‌دانيم چه چيزی برخورنده است و چه چيزی نيست، انگار مميزها را از مريخ آورده‌اند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    خوب دیگه ایشون هم باید یک مقداری معنای جملات رو دست کاری کنند دیگه . مثلآ ترجمه کنند آخوند خوشگل ، ببینند چطور به سرعت برق مجوز رو صادر میکنند . واژه هایی مانند رهبر خوشکل و یا شکنجه خوشگل و اعدام خوشکل ، به هر حال باید بدانند اینها از چه چیزهایی خوششان می آید و بر روی همان نفاط دست بگذارند ، البته با ادغام واژه خوشکل . فقر خوشکل ، فساد خوشگل ، اختلاس خوشگل ، نابرابری اجتماعی خوشگل ، سرکوب خوشگل ، نا عدالتی خوشگل ، و بسیاری از آسیبهای سیاسی و اجنماعی و اقتصادی ، البته از نوع ( خوشگل ) آن ، پیشنهاد میشود . خوشگل باشید و پایدار .

  • Faryad

    همين مورد در انتخاب اسم براي دخترها هم بكار ميره

  • لطیف

    سلام. خشایار دیهیمی: در بر همان پاشنه می‌چرخد. لطیف: چی فکر کردی،انتظار داشتی در توی طاقچه بچرخد؟!