ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فروردین‌ماه ۹۳

افزایش قیمت کالاها و خدمات گوناگون در ایران

شاخص تورم برای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در فروردین ماه سال ۱۳۹۳به عدد ۱۸۸/۵رسیده که نسبت به ماه قبل از آن ۱/۰درصد افزایش داشته است.

براساس گزارش بانک مرکزی در نخستین ماه از سال ۱۳۹۳، قیمت کالا‌ها و خدمات مختلف در دو گروه‌ «ارتباطات» و «دخانیات»، به ترتیب ۱/۸درصد و ۱/۳درصد کاهش و در دو گروه‌ «بهداشت و درمان» با ۳۳/۳درصد و «رستوران و هتل» با ۲۲/۹درصد افزایش، بالاترین قیمت‌ها را داشته‌اند.

در فروردین ماه ۱۳۹۳شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه قبل معادل ۱/۰درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، تغییرات قیمتی در ۱۲ماه منتهی به فروردین امسال نسبت به ۱۲ماه منتهی به فروردین ۹۲، نشان می‌دهد قیمت «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» ۳۷/۳درصد، «دخانیات» ۳۸/۷درصد، «پوشاک و کفش» ۴۵/۲درصد، «مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها» ۲۰/۶درصد، «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه» ۴۷/۴درصد، «بهداشت و درمان» ۳۸/۳درصد، «حمل و نقل» ۳۱/۸درصد، «ارتباطات» ۵/۸درصد، «تفریح و امور فرهنگی» ۳۱/۹درصد، «تحصیل» ۱۲/۷درصد، «رستوران و هتل» ۳۶/۹درصد و «کالا‌ها و خدمات متفرقه» ۴۶/۳درصد رشد داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، شاخص تورم برای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در فروردین ماه سال ۱۳۹۳به عدد ۱۸۸/۵رسیده که نسبت به ماه قبل از آن ۱/۰درصد افزایش داشته است. این تغییر از ۱/۲درصد افزایش مربوط به اسفند‌ماه ۱۳۹۲، کمتر بوده است.

میزان تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۳نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۲معادل ۳۲/۵درصد بوده است.

شاخص کل بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در فروردین ماه ۱۳۹۳پس از حذف نوسان‌های فصلی نسبت به ماه قبل ۱/۰درصد افزایش نشان می‌دهد و شامل تمام استان‌های کشور می شود.

بیشترین میزان افزایش نیز متعلق به استان خراسان جنوبی معادل ۱/۷درصد و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان معادل ۰/۲درصد بوده است.

نرخ تورم کالاهای مختلف

در فروردین ماه ۱۳۹۳شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه قبل معادل ۱/۰درصد افزایش یافته است.

این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند گوجه فرنگی، سبزی‌های ریشه‌ای، گوشت مرغ، موز، کاهو، انواع برنج، قند، شکر، مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی، پرتقال، فرآورده‌های شیر، گوشت گوسفند، آشامیدنی‌ها، روغن‌ها و چربی‌ها، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک، فرآورده‌های سبزی، کیوی، نمک و ادویه، سس‌ها و چاشنی‌ها و ترکیبات خوراکی، انواع ماهی آب‌های داخل و انواع شیر بوده است.

شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه مشابه سال قبل نیزافزایش نشان می‌دهد. در گروه مذکور شاخص بهای خوراکی‌ها ۱۰/۵درصد و آشامیدنی‌ها ۱۸/۳درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است.

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل معادل ۰/۶درصد افزایش یافته است. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای انواع سیگار خارجی معادل ۰/۸درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل ۱. ۳درصد کاهش داشته است.

علاوه بر مواد غذایی و دخانیات، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نیز نسبت به ماه قبل از فروردین معادل ۰/۵درصد افزایش نشان می دهد. شاخص بهای گروه مذکور نسبت به فروردین سال گذشته، معادل ۲۵. ۶درصد افزایش داشته است.

مسکن، انرژی و بهداشت و درمان

در فروردین ماه سال جاری، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۱/۳درصد همراه بود. شاخص بهای این گروه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل ۲۱/۱درصد افزایش داشته است.

گروه بهداشت و درمان نیز نسبت به ماه قبل از فروردین با افزایشی معادل ۰/۵درصد مواجه شده است. این  افزایش در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های خدمات پزشکی، داندانپزشکی و پیراپزشکی معادل ۰/۶درصد و دارو، لوازم و مواد طبی و درمانی ۱/۰درصد بوده است.

این رقم در مقایسه با فروردین سال گذشته، معادل ۳۳/۳درصد افزایش داشته است.

حمل و نقل، ارتباطات و تفریح

شاخص بهای گروه حمل و نقل در ماه فروردین سال جاری نسبت به ماه قبل معادل ۰/۸درصد افزایش یافته است.

این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های وسایل نقلیه شخصی معادل ۱/۲درصد، تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی ۰/۵درصد و کرایه مسافرت زمینی داخل شهر ۰/۴درصد بوده است.

این رقم نسبت به ماه مشابه سال گذشته، معادل ۱۷/۷درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای گروه ارتباطات نیز نسبت به ماه قبل معادل ۰/۳درصد کاهش یافته که این کاهش بیشتر ناشی از پایین آمدن شاخص بهای دستگاه تلفن معادل ۱/۵درصد بوده است.

این رقم نیز در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته معادل ۱/۸درصد کاهش داشته است.

بهای خدمات مربوط به تفریح و امور فرهنگی نیز در سال های اخیر همچون سایر کالاها در ایران مدام افزایش یافته است.

در فروردین‌ماه سال جاری، شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل معادل ۲/۴درصد افزایش داشته است.

در این ماه شاخص بهای گروه هزینه مسافرت با تور به خارج از کشور معادل ۱۶/۸درصد، خدمات تفریحی و فرهنگی ۱/۷درصد، لوازم تفریح، بازی و ورزشی ۱/۲درصد و رادیو، تلویزیون، ضبط و پخش صوت و تصویر ۰/۶درصد افزایش ولی شاخص بهای گروه هزینه مسافرت با تور در داخل کشور ۲۸/۹درصد کاهش داشت.

این رقم در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته معادل ۱۶/۹درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای گروه رستوران و هتل نیز نسبت به ماه قبل معادل ۱/۷درصد افزایش یافته است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و هتل معادل ۲۲/۹درصد افزایش داشته است.

تحصیل

در سال‌های اخیر تحصیل نیز جنبه کالایی یافته است و این نکته رابطه‌ای معنادار با افزایش میزان ازک تحصیل و نرخ بی‌سوادی در ایران دارد.

در فروردین ماه ۱۳۹۳، شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل معادل ۰/۲درصد افزایش یافت که این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای شهریه کلاس‌های تقویتی معادل ۰/۷درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تحصیل معادل ۱۳/۶درصد افزایش داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.