ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام پیروزی سیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر

سیسی‌مانی (سیسی-دوستی) به سیسی‌کراسی (سیسی-سالاری) راه برد. عبدالفتاح سیسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری مصر است. دوران کاری او به عنوان رئیس جمهوری رسما آغاز می‌شود.

نتایج اعلام شده از شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری مصر حاکی از پیروزی آشکار عبدالفتاح السیسی است. گفته می‌شود که فرمانده سابق ارتش حدود ۹۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده است. میزان مشارکت در انتخابات، طبق آمار اعلام شده، کمتر از ۴۵ درصد بوده است.

انتخابات ریاست جمهوری مصر در روز دوشنبه (۲۶ مه) آغاز شد و قرار بود غروب روز بعد پایان یابد. اما مقامات برگزارکننده آن را به مدت یک روز دیگر تمدید کردند.

بنابر اطلاع مقامات برگزارکننده، تنها رقیب سیسی، حمدین صباحی، سیاستمدار چپ‌گرا، تنها اندکی بیش از ۳ درصد آرای شمرده شده را کسب کرده است. حسام مؤنس، مدیر مبارزات انتخاباتی حمدین صباحی، در مورد درست بودن روند انتخابات اظهار شک کرده است.

شروع رسمی سیسی‌کراسی

پیروزی عبدالفتاح السیسی، فرمانده سابق ارتش مصر، از ابتدا حتمی می‌نمود. او خود را به عنوان مدیر مقتدری که می‌تواند نظم و آرامش و رونق اقتصادی بیاورد معرفی کرد و با تبلیغ نظام‌یافته‌ای که دستگاه دولتی و هواداران حسنی مبارک، رئیس جمهوری سرنگون شده، در پیشبرد آن شرکت فعال داشتند توانست محبوبیت آشکاری را در میان مردم کسب کند. او در میان بخش‌های مرفه و میان‌حال اهالی در شهرهای بزرگ مصر و حتا در میان توده فقیری که به امید بهبود وضعیت اقتصادی هستند، محبوب است.

در دوره اخیر در همه جا عکس‌های ژنرال سابق به چشم می‌خورد، پدیده‌ای که برخی مفسران بر آن عنوان سیسی‌مانی (هواداری آتشین از سیسی) نام گذاشته‌اند. روزنامه سوئیسی "نویه تسورشه" در تفسیری در روز چهارشنبه از رسیدن سیسی‌مانی به سیسی‌کراسی (سیسی‌سالاری) سخن گفته است.

طبق نظرسنجی‌ای که اخیرا مؤسسه آمریکایی PEW به عمل آورده، تنها ۵۴ درصد اهالی از قدرت‌گیری سیسی خوشحال‌اند و این رقمی است که تفاوت آشکاری دارد با رقم اعلام شده از میزان پیشتیبانی اهالی از سیسی در انتخابات یعنی ۹۲,۲ درصد. این انتخابات را اخوان المسلین تحریم کرده بودند. این جریان اسلام‌گرا، پس از گرفتن قدرت از رئیس جمهور وابسته به آنان، محمد مرسی، مورد سرکوب شدید قرار گرفت.

هواداران سیسی، پیروزی ژنرال سابق را جشن می‌گیرند. حدود ۱۰۰۰ نفر پس از اعلام نتایج موقتی آرا در میدان تحریر قاهره جمع شدند و به رقص و شادمانی پرداختند. میدان تحریر سه سال پیش نماد قیام مردم مصر علیه رژیم مبارک بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Samad

    این چه کشور و مردم در پیتی است که هر بار رای گیری می کنند 90 درصد آرا به یک نفر تعلق می گیرد. هیچ فرقی نمی کند طرف مبارک باشد، اسلام گرای تندرو یا کودتا چی. نمایش دموکراسی در جهان توسعه نیافته خیمه شب بازی بی نمک و توهین به شعور جهان متمدن است