ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض به طرح تخریب «باغ فرزانه» در شیراز

در تجمعی اعتراضی، گروه‌های مختلفی از شهروندان شیرازی زنجیره‌ای انسانی به دور «باغ فرزانه» در مرکز شهر شیراز تشکیل دادند تا از تخریب آن جلوگیری کنند.

در تجمعی اعتراضی، گروه‌های مختلفی از شهروندان شیرازی زنجیره‌ای انسانی به دور «باغ فرزانه» در مرکز آن شهر تشکیل دادند تا از تخریب آن جلوگیری کنند.

«باغ فرزانه» جزو ریه‌های تنفسی مرکز شهر شیراز است

در این تجمع که روز ۵ خرداد برگزار شد، تشکل‌های غیر دولتی زیست محیطی، تشکل‌های دانشجویی، گروهی از استادان دانشگاه و همچنین شهروندان شیرازی حضور داشتند.

اعتراض‌ها به طرح تخریب «باغ فرزانه» زمانی آغاز شد که شورای شهر شیراز مجوز احداث دو برج مرتفع ۲۵ طبقه را در این باغ تصویب کرد.

«باغ فرزانه» یکی از با‌غ‌های بزرگ و مهم و از ریه‌های تنفسی مرکز شهر شیراز است و جزو آخرین یادگارهای برجای مانده از «چهارباغ صفوی» در این شهر تاریخی محسوب می‌شود.

بنا بر اعلام شورای شهر شیراز، مجوز برج‌سازی در این باغ به درخواست استانداری فارس صادر شده است تا شیراز نیز دارای برجی «مرتفع و شایسته» شود.

این طرح در آخرین روزهای سال ۱۳۹۳ در جلسه‌ای فوری در شورای شهر به تصویب رسید. به دلیل مصادف شدن تصویب آن با تعطیلات نوروزی چندان مورد  توجه قرار نگرفت.

اکنون یازده تشکل دانشجویی با انتشار بیانیه‌ای اعتراض خود را به طرح تخریب باغ فرزانه نشان داده‌اند.

گروه‌های دانشجویی در شیراز، شهرداری آن را متهم می‌کنند که در حقیقت اقدام به فروش این باغ کرده است و خود از منافع احداث برج در آن سود می‌برد.

طبق اعلام این تشکل‌ها، سرمایه‌گذاران در چنین طرح‌هایی سرمایه‌ای اندک از خود به میان می‌آورند و در حقیقت با پیش فروش کردن واحدها و بهره گیری از تسهیلات بانکی، این برج‌‌های تجاری را می‌سازند. تشکل‌های معترض دانشجویی می‌گویند در حال حاضر فضاهای تجاری در شیراز شش برابر نیاز جامعه توسعه یافته و در واقع در جهت منافع مردم طراحی نشده است.

به گفته معترضان، در این طرح منافع عمومی شهروندان در نظر گرفته نشده است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین حلیمی، از نمایندگان دانشجویان معترض، به این خبرگزاری گفته است: « مالک اراضی مورد نیاز برای ساخت این برج ها از سال ۱۳۸۳ به دنبال ساخت یک برج ۱۳ طبقه در باغ فرزانه بوده، اما شهرداری شیراز با تهاتری که با مالک انجام داده پذیرفته است که به جای یک برج ۱۳ طبقه دو برج ۲۵ طبقه در این باغ ساخته شود یکی برای مالک و دیگری برای شهرداری یعنی به عبارتی خود شهرداری اقدام به فروش این باغ کرده است.»

به گفته گروهی از استادان معترض رشته‌های معماری و شهرسازی نیز از آن‌جا که این باغ در خیابان زند و در مرکز شهر شیراز واقع شده و هم اکنون نیز معضل ترافیک در این منطقه به شدت وجود دارد، تخریب باغ و احداث دو برج مرتفع ۲۵ طبقه مشکلات ترافیکی مرکز شهر شیراز را بیشتر خواهد کرد.

با این‌حال محمد احمدی، استاندار فارس، ضمن محکوم کردن اعتراض‌های صورت گرفته به احداث این برج‌ها گفت: «بنده هرچقدر محاسبه می کنم که تضاد ساخت یک برج ۲۵ طبقه را در شهر سومین حرم اهل بیت(ع) پیدا کنم به تضاد قابل توجهی نمی‌رسم. این باعث نگرانی است که برخی اجازه نمی دهند شهر پیشرفت داشته باشد وسرمایه‌گذار را فراری می‌دهند.»

به گفته استاندار فارس، هر شهر را به خیابان‌ها و ساختمان‌های زیبایش می‌شناسند.

او همچنین اعلام کرد که اگر اختیارات لازم را داشته باشد، می‌تواند با اجرای چنین طرح‌هایی در مدت ۴ تا ۵ سال  شیراز را به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.