ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه قدرت پس از خامنه‌ای چگونه خواهد بود؟

چگونگی رهبری پس از خامنه‌ای، موضوع مهمی است اما بحثی علنی در باره‌ آن وجود ندارد. رهبری شورایی و تقسیم اتوریته سیاسی بین خبرگان و سپاه از جمله احتمالات مطرح است.

چگونگی رهبری در ایران پس از آیت‌الله علی خامنه‌ای، موضوع مهمی است، اما بحثی علنی در باره‌ آن وجود ندارد . رهبری شورایی و تقسیم اتوریته سیاسی بین خبرگان و سپاه از جمله احتمالات مطرح است.

گروهی معتقدند که رهبری به شکلی که امروز وجود دارد، یعنی قدرت بی حد و مرز  و عدم پاسخگویی، در آینده نمی‌تواند ادامه پیدا کند و پیشنهاد رهبری شورایی را مطرح می‌کنند.

برخی بر این باورند که آینده ایران پس از خامنه‌ای، مبتنی بر توازن قوا بین سپاه و نهاد روحانیت خواهد بود. این دیدگاه،  سپاه  و مجلس خبرگان را انعکاس جناح‌های مختلف اصول‌گرایان، اصلاح‌طلبان و نیروهای دیگر می‌داند.

گروه سومی نیز شرایط کنونی را تاریخی ارزیابی می‌کند. این گروه چشم به حکومت و نهادهای وابسته به آن، برای دوران پس ازخامنه‌ای ندارد، بلکه ۸ میلیون بیکار بالقوه، خیل کارگرانی که زیر خط فقر زندگی می کنند و طبقه متوسط درگیر با مبانی حقوق بشر و دمکراسی از طریق اینترنت را نیرویی بالقوه برای تغییر در ساختاری سیاسی می‌داند که نیاز به بازتولید رهبری در شکل کنونی آن ندارد.

اما نقطه ضعف این نیرو در عدم سازمان یافتگی آن به خاطر شرایط امنیتی و پلیسی در جمهوری اسلامی است.

زمانه پرسش‌های زیر را با حسن شریعتمداری، فعال سیاسی و منصور فرهنگ، استاد کالج بنینگتون و تحلیل‌گر سیاسی درمیان گذاشته است:

● ایران پس از آیت‌الله خامنه‌ای با چه چالش‌هایی روبرو خواهد شد؟

● مکانیزم انتخاب رهبری در جمهوری اسلامی چگونه است؟

● چه عواملی می‌توانند به بازتولید سیستم رهبری به صورت کنونی کمک کنند تا اختیارات مقام اول کشور بدون حد و حصر و بدون پاسخگویی به هیچ نهادی باقی بماند؟

● سپاه، مجلس خبرگان و روحانیت  کدامیک نقش تعیین‌کننده را در جانشینی رهبری بازی خواهند کرد و چرا؟

● چه عواملی می‌توانند قواعد انتخاب رهبری پس از آیت‌الله خامنه‌ای را برهم زنند؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • داوری

    جمهوری اسلامی بعد از ارتحال آیت الله خمینی نه تنها عقب نشینی نکرد بلکه سرسخت تر و بالنده تر به مسیر تعالی خود ادامه داده است بنابرین مسیر پیشرفت و تعالی جمهوری اسلامی پس از آیت الله خامنه ای منحرف و یا متوقف نخواهد شد.مردم ایران به شعار ما میتوانیم ایمان دارند

  • nasim

    خبرگزاری فارس دیروز در مصاحبه با محمدحسین حمیسی، رییس حراست فدراسیون فوتبال ضمن تایید گرفتن عکس یادگاری ملی پوش ایرانی با همنام هنری ساکن آمریکا عنوان کرد: "خلعتبری قلباً راضی نبود با آن فرد عکس یادگاری بگیرد". حمیسی که از محافظان اعزامی به این اردو بود، به خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران گفته: "ملی‌پوشان ما قلباً راضی نبودند که با افراد خاص در اردوی اتریش عکس یادگاری بگیرند." او همچنین خبر حضور بازیکنان در کنسرتی ایرانی در اتریش را تکذیب کرده و گفته: "کی‌روش یک روز به بازیکنان تیم ملی مرخصی داد تا بازیکنان برای خرید به مراکز خرید شهر محل اقامت‌ مان بروند که زمان این مرخصی هم حدود چهار ساعت و در روز بود. بازیکنان از ساعت یک و نیم بعدازظهر تا حدو ساعت ۶ بعدازظهر در مرخصی بودند و سپس بعد از اتمام کارشان دوباره به هتل بازگشتند." مراقبت شدید از بازیکنان در حالی بود !! که احتمال تقاضای پناهندگی آنان در آستانه سفر به جام جهانی در کمترین حد قرار داشت. علاوه بر این بازیکنان هم برای خرید و گردش در شهر به دسته های چند نفری تقسیم شده بودند و به صورت دستجمعی و ۲۸ نفری به خرید نمی رفتند.! گفته قاطع رییس حراست هم حاکی از آن است که نگهبانان آنان برای کنترل محل های گشت و گذار و خرید بازیکنان به اندازه کافی بوده اند. !! حمیسی نیز به این بخش ماجرا چنین اشاره داشته است: "البته بازیکنان تیم ملی به صورت گروه های ۲ و ۳ نفره به مراکز خرید رفتند و رأس ساعت هم به محل اردو بازگشتند، فکر نمی‌کنم در طی روز چنین اتفاقی افتاده و انجام آن صحت داشته باشد."!