ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میراث فرهنگی: وزارت خارجه دلیل ديپورت باستان‌شناس فرانسوی را اعلام کند

رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری در نامه‌ای از وزارت امور خارجه ایران درخواست کرد که به موضوع ديپورت «رمی بوشارلا»، باستان‌شناس فرانسوی رسیدگی کند.

جليل گلشن، رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری، در نامه‌ای از وزارت امور خارجه ایران درخواست کرد که به موضوع ديپورت «رمی بوشارلا»، باستان‌شناس فرانسوی، رسیدگی کند.

دلیل دیپورت شدن رمی بوشارلا هنوز مشخص نیست

لادن جعفری تهرانی، مديرکل دفتر امور بين‌الملل سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «پيگير ماجرا هستيم. در حال حاضر مکاتبه با وزارت امور خارجه را آغاز کرده و از آن‌ها خواسته‌ايم، دليل ديپورت شدن آقای بوشارلا را اعلام کنند.»

رمی بوشارلا که به دعوت مسئولان میراث فرهنگی و برای شرکت در یک گردهمایی بین‌المللی باستان‌شناسی و پس از اخذ ویزا به ایران سفر کرده بود، چندی پیش در فرودگاه امام خمینی تهران اجازه ماندن در ایران را نیافت و از همان‌جا اخراج شد.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی از دلیل اخراج او اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

لادن جعفری تهرانی افزود:‌ «نخست بايد مشخص شود، چرا به آقای بوشارلا، اجازه‌ ورود نداده‌اند؛ شايد او مشکل ويزا يا پاسپورت داشته است. اگر چنين مشکلاتی نباشد بايد از طريق دستگاه‌های ديگر، اين موضوع را پيگيری کرد.»

مديرکل دفتر امور بين‌الملل سازمان ميراث فرهنگی درباره‌ اتهام جاسوس بودن بوشارلا نيز گفت: «هنوز کسی اين بحث را رسما اعلام نکرده است. بنابراين دليلی ندارد که بخواهيم روی اين موضوع متمرکز شويم. البته احتمال وجود مشکل در پاسپورت او وجود دارد.»

رمی بوشارلا از باستان‌شناسان مشهوری است که سابقه زیادی در مطالعه آثار باستانی ایران، به‌ویژه دوره هخامنشی و ساسانی دارد.

او مدت‌‌ها در محوطه‌ تاریخی پاسارگاد و همچنین تنگه بلاغی و نواحی اطراف آن عملیات باستان‌شناسی انجام داده و در «کاوش‌های نجات بخشی آثار باستانی» پیش از آب‌گیری سد سیوند نیز به طور مشترک با باستان‌شناسان ایرانی همکاری کرده بود.

وی تحقیقاتی در مورد ساختار آبرسانی در دوران هخامنشی در دشت پاسارگاد نیز انجام داد تا نشان دهد باغ‌های سلطنتی آن در دوران هخامنشیان چگونه آبیاری می‌شدند.

بوشارلا برای شرکت و ایراد سخنرانی در «دوازدهمین گردهمایی سالانه بین‌المللی باستان‌شناسان» قصد ورود به ایران را داشت که به دلایلی که هنوز به طور رسمی اعلام نشده٬ از ورود او علی‌رغم داشتن روادید ایران جلوگیری شد.

این گردهمایی باستان‌شناسی از ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت در موزه ملی ایران برپاست.

مسئولان برگزاری این همایش تاکنون در مورد اخراج بوشارلا از فرودگاه امام اظهار‌‌نظری نکرده‌‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.