ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«راه بهشت»؛ جدال کلامی دو امام جمعه با حسن روحانی

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و احمد علم الهدی امام جمعه مشهد، در واکنش به سخنان حسن روحانی درباره عدم دخالت در زندگی خصوصی مردم، انتقاداتی را مطرح کردند.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در واکنش به سخنان حسن روحانی رئیس دولت یازدهم درباره عدم دخالت در زندگی خصوصی مردم، انتقاداتی را در خطبه های نماز جمعه مطرح کردند.

احمد خاتمی

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، احمد خاتمی، امروز نهم خردادماه سال جاری (۱۳۹۳) در خطبه‌های نماز جمعه تهران، با تاکید بر اینکه «مسئول محترمی گفته است به زور نمی‌توان مردم را راهی بهشت کرد»، گفت: «مکتب ما مکتب منطق و استدلال است و شلاق نیست. ما باید راه را نشان دهیم و مسیر درست و غلط را بیان کنیم. سیره پیامبر نیز اینگونه بوده است.»

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود گفت: «اگر قبیله‌ای مسلمان نمی‌شد، پیامبر مامور نمی‌فرستاد که مردم را مجبور کند که به زور مسلمان بشوند. پیامبر مبلغ و معلم قرآن می‌فرستاد. سخن [این مسئول] بر این مبنا درست است.»

وی افزود:‌ «ولی اگر بخواهیم این سخن را اینطور معنی کنیم که مردم را آزاد بگذاریم که هر کاری می‌خواهند بکنند، مردم در عرصه‌های اخلاقی، سیاسی، اقتصادی آزاد باشند و حدود الهی را بشکنند و امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشیم به صراحت می‌گویم، این معنا مورد تایید هیچکس و مسئولی در نظام اسلامی نیست.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز شنبه، سوم خردادماه سال جاری، در همایش بیمه سلامت همگانی گفته بود ولو به خاطر دلسوزی، نباید هر روز در زندگی مردم مداخله کرد. وی با اشاره به اینکه «بگذاریم مردم در سلامت روحی باشند»، تأکید کرده بود که بگذاریم مردم خود راه بهشت را انتخاب کنند، به زور شلاق نمی‌شود مردم را به بهشت برد. این سخنان با واکنش تند رسانه‌های محافظه‌کار و شخصیت‌های مختلف ازجمله احمد خاتمی روبه‌رو شده است.

او با اشاره به اینکه «رسالت حکومت دینی این است که جاده را برای بهشتی شدن مردم هموار کند»، گفت: «چطور در عرصه اقتصادی مسئولان محترم امور را مدیریت می‌کنند. مثلاً در یک زمان می‌گویند فلان کالا وارد شود یا نشود، این اسمش هموار کردن جاده برای بهشت دنیای مردم است، و بر همین ملاک می‌گوییم حکومت وظیفه دارد جاده را برای بهشتی شدن مردم هموار کند و این تحلیل بدون هیچ موضعگیری یک جانبه‌ای درباره این سخن است.»

امام جمعه موقت تهران با انتقاد از وضعیت حجاب زنان و چگونگی اجرای کنسرت‌های مختلف در تهران گفت: «به صراحت می‌گویم مجلس گناه‌، کار ضد فرهنگی است. می‌خواهد این مجلس گناه تحت عنوان کنسرت و موسیقی باشد یا هر عنوان دیگری. اینکه دخترها و پسرها را جمع کنیم و پول بیت‌المال را خرج کنیم تا دخترها بزک کرده، آرایش کرده و با حجاب بد بیایند و همچنین پسرها نیز بیایند. از پول بیت المال برای غافل شدن از خدا خرج کنیم این کار ضد فرهنگی است.»

وی ادامه داد: «لباسی که ما پوشیده‌ایم لباس امر به معروف و نهی از منکر است و اگر نمی‌توانیم مجلسی منهای گناه ترتیب دهیم این مجلس را ترتیب ندهیم. چه ضرورتی دارد از پول بیت المال مردم خرج غفلت از خدا شود.

احمد خاتمی در سخنرانی روز تولد پیامبر مسلمانان نیز بدون اشاره به نام حسن روحانی گفته بود: «می‌گویند بگذارید مردم به حال خودشان باشند و به زور به بهشت نبرید، چشم امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل می‌کنیم و به آقای دزد و دختر و پسر بدحجاب می‌گوییم بچه خوبی باش، آیا این اسلام است یا دغدغه اجرای دین را داشتن است. نمی‌خواهیم کسی را به زور به بهشت بفرستیم ولی شما با اظهارات خود جاده جهنم را برای کسی صاف نکنید.»

روز پس از این سخنرانی محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که منظور احمد خاتمی، حسن روحانی نبوده است.

«با شلاق» تا بهشت

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز در واکنش به سخنان حسن روحانی در همایش بیمه سلامت، با اشاره به جمله ای از رئیس دولت یازدهم مبنی بر اینکه «نمی‌خواهیم با شلاق مردم را به بهشت ببریم»، گفت: «شلاق که سهل است با همه قدرت جلوی کسانی که قصد دارند جلوی بهشت رفتن مردم را بگیرند، خواهیم ایستاد.»

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد

او با تاکید بر اینکه «ما در مقام تضعیف دولت نیستیم» گفت: «این کار درستی هم نیست و اینها کارگزاران نظام هستند که حکم تنفیذ ولی فقیه را دارند، اما این به آن معنا نیست که ما پرچم پاسداری را کنار بگذاریم، ما باید در عرصه پاسداری از انقلاب همچنان بایستیم.»

علم‌الهدی با اشاره به مخالفت رئیس جمهوری ایران با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گفت: «بنده با حمله، مسخره و استهزا جا نمی‌زنم و همچنان سر جایم ایستاده‌ام و می‌گویم شبکه‌های اجتماعی و ماهواره بایستی کنترل و یا ممنوع شوند.»

امام جمعه مشهد گفت: «این کلام خداوند در قرآن است که در سوره انعام می‌گوید دشمنان پیغمبر با شبکه ارتباطی که برخی به برخی دیگر القا می‌کنند دشمنی‌شان را با پیغمبر اجرایی می‌کنند و مصداق آن هم همین شبکه‌های اجتماعی است.»

علم الهدی صاحب فیس‌بوک را یک صهیونیست نامید و گفت: «صیهونیست‌ها بی‌دلیل میلیارد دلار پول برای یک شبکه اجتماعی پرداخت نمی‌کنند.»

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه «ما شبکه اجتماعی را می فهمیم و آن را حالی‌مان می‌شود»، گفت: «یک شبکه اجتماعی که کارش دشمنی با پیغمبر است شما باید در مقابل این چه کاری انجام بدهید.»

به گفته وی، جمهوری اسلامی «باید زمانی شبکه های اجتماعی» را آزاد کند که مدیریت آن بر عهده خودش باشد و بتواند «مسائل زیانبار» آن را از بین ببرد.

علم الهدی با انتقاد تلویحی از بخشی دیگر از سخنان روز شنبه حسن روحانی افزود: «اینکه برخی می گویند زمان رسانه های تک صدایی گذشته باید به آنها گفت این حرف را برای چه کسانی می‌زنید؟ مگر بی‌بی‌سی و تایمز تک صدا نیستند و آیا تایمز تک صدا یک صهیونیست نیست و این تک صدایی که می‌گویید این برای این نیست که از شما راضی باشند؟ آیا این حرف‌ها را برای یک عده غربی تک صدا می‌زنید و ما اگر در نماز جمعه نهی از منکر می کنیم می گویید وقت تک صدایی گذشته است و فکر می کنید با این حرف‌هایی که می‌زنید چه کسانی به دنبال شما راه می افتند، جز یک عده هوس باز که می خواهند به اوج لذت مستانی‌شان برسند، اینها که جز ضرر چیزی نگذاشته‌اند.»

پیش‌تر احمد جنتی و محمدعلی موحدی کرمانی نیز در خطبه‌های نماز جمعه تهران نسبت به سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم و امکان بازگشت وضعیت فرهنگی کشور به دوران اصلاحات هشدار داده بودند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • م

    ما جملگی فقط حرف میزنیم مثل تبل. والا زنده به گور کردن این بی بته ها کار ساده ایست دوستان

  • hasani

    خبرنگار «انتخاب» به تصویری از درخواست حمید رسایی نماینده جبهه پایداری برای سفر به برزیل دست یافته است. به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری «انتخاب» ؛ حمید رسایی و فرد دیگری به نام «مهدی شافعی» که خود را «کارشناس و دبیر کمیته ارتقاء سلامت اداری» معرفی کرده ، طی نامه ای با سربرگ «اداره تشریفات مجلس شورای اسلامی» ، «به منظور حضور در مسابقان جام جهانی فوتبال در برزیل»، خواستار «تحویل گذرنامه های سیاسی، خدمت و یادداشت جهت اخذ روادید» شده اند.!! این درخواست به امضا سید محمد یثربی «مدیرکل تشریفات مجلس» رسیده است. این درخواست، در شرایطی انجام شده که حجت الاسلام حمید رسایی همواره خود را به عنوان منتقد ششدانگ دولت در حوزه های مخلف از جمله اقتصادی مطرح ساخته است و این درحالیست که برخی بازیگران مطرح سینما، به احترام «وضعیت اقتصادی برخی مردم»، حاضر به سفر رایگان به برزیل نشده اند. این نماینده مجلس در شرایطی «دلواپس» تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی شده که تا همین چند روز پیش، او و دوستانش در جبهه پایداری ، نگران و «دلواپس» مذاکرات هسته ای بودند و مشخص نیست در صورت سفر وی به برزیل (که احتمالاً از 22 خرداد تا 10 مرداد ماه خواهد بود) ، چگونه او 50 روز بی خبر از مذاکرات حساس آتی هسته ای در وین، به تشویق تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی خواهد پرداخت؟ کاش جناب رسایی پاسخ دهد که اساساً حضور ایشان به چه عنوان در برزیل خواهند بود؟ آیا ایشان صرفاً به عنوان یک تماشاگر تشویق کننده و یار دوازدهم تیم ملی بر سکوهای بازی های تیم ملی به برزیل خواهند رفت؟ آیا ایشان برای بررسی «سلامت اداری» برخی ادارات برزیل راهی این کشور می شود؟ آیا به دعوت فدارسیون به برزیل می روند؟ آیا جناب رسایی به عنوان مبلغ دینی، به مسابقات جام جهانی می روند؟ اساساً ربط ایشان ، کمسیون اصل نود و سوابق ایشان با مسئله فوتبال و جام جهانی چیست؟

  • آزاده

    خط قرمز مردم ایران کجاست؟ خلایق هر چه لایق!

  • بهنام

    این فسیلهای مذهبی را باید به بیابانهای حجاز فرستاد تا بروند به دنبال اسلام ناب محمدی بگردند ، اسلامی که قوانین و احکام من در آوردی و ضد بشری آن که به دست محمد اختراع شده است ، همچنان در حال گرفتن قربانیست و روزانه هزاران نفر در سطح جهان به خاطر این بزرگترین فتنه بشری به هلاکت می رسند . البته امید است ویروس کرونا همانجا به سراغ این دو فسیل مذهبی آمده و زحمت خلق را هر چه زودتر کم کنند .

  • محمد رضا

    لا اکراه فی دین پدری با دو فرزند پسرش مسلمان شد هنوز مدت زمان زیادی نگذشته بود که کاروانی از مسیحیان به مدینه آمدند و آنها تحت تاثیر تبلیغات و سخنان ایشان مسیحی شده و با آنها از مدینه رفتند . پدر نزد پیامبر ص آمد و درخواست کرد که دستور دهند پسرانش را دستگیر و به اسلام بازگردانند که آیه نازل شد . با توجه به شان نزول آیه معنای صحیح آن اینستکه : در ورود و قبول اسلام جبری در کار نیست یعنی ما کسی را به زور مسلمان نمی کنیم