ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: در مکان‌یابی مسکن، صنعت و جاده‌سازی خطا کردیم

روحانی در بازدید از سازمان محیط زیست با انتقاد از مکان‌یابی «غلط» برای توسعه از بحران آب، دریاچه ارومیه و ریزگردها به عنوان مهمترین معضلات زیست محیطی نام برد.

در آستانه فرارسیدن «روز جهانی محیط زیست»، حسن روحانی با کارکنان و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست ایران دیدار کرد و به انتقادهای امام جمعه‌های تهران و مشهد نیز واکنش نشان داد.

روحانی در جمع کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست از کمبود آب و بحران دریاچه ارومیه به عنوان معضلاتی جدی نام برد

رئیس جمهوری ایران، صبح روز شنبه ۱۰ خرداد در محل این سازمان واقع در پارک پردیسان تهران حضور یافت. روحانی در مورد برخی ضرورت‌های زیست محیطی کشور از جمله مساله کمبود منابع آبی، دریاچه ارومیه و مساله ریزگردها نیز سخن گفت.

وی همچنین به سخنان احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران که با گفته رئیس جمهوری ایران مبنی بر این که «نمی‌توان به زور مردم را به بهشت فرستاد»، مخالفت کرده بودند، واکنش نشان داد. او از «عده‌ای متوهم» سخن به میان آورد. دو امام جمعه مشهد و تهران گفته بودند که مأموریت حکومت به بهشت بردن مردم حتی به «زور شلاق» است.

به گفته روحانی طی سال‌های گذشته خطاهایی از جمله در زمینه مکان‌یابی صحیح برای توسعه و ساخت مسکن، صنعت و همچنین جاده سازی صورت گرفته است، زیرا گرچه مکانی که برای مسکن‌سازی و صنعت انتخاب می‌شد می‌بایست کمترین صدمه را به محیط زیست می‌زد، اما  در عمل زمین‌های زراعی و باغ‌ها به مسکونی تبدیل شد.

حسن روحانی از دریاچه ارومیه نیز به عنوان یکی از مشکلات بسیار بزرگ نام برد و گفت: «اگر به دریاچه رسیدگی نشود، زندگی ۱۴ میلیون نفر به خطر می‌افتد و اگراین دریاچه خشک شود طوفان‌های نمک شروع می‌شود که زندگی مردم را به خطر می‌اندازد.»

او در این رابطه به اقداماتی اشاره کرد که پس از روی کار آمدن دولت جدید برای نجات دریاچه آغاز شده است.

به گفته روحانی گرچه دولت یازدهم به وعده خود پایبند ماند و مساله دریاچه ارومیه را در اولین جلسه کاری خود مطرح کرد، اما دولت در هیچ یک از مسائل مهم اجتماعی و زیست محیطی خودش به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند، بلکه دولت می‌تواند تسهیلات لازم را فراهم کند و مردم را حمایت کند چرا که این مهم، کار مردم است.

 مسأله بنزین غیر‌استاندارد

او همچنین به نقش بنزین‌های غیر‌استاندارد در افزایش میزان آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت دولت و به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست تلاش زیادی برای تغییر نوع بنزین انجام دادند و نتایج آن امروز مشخص شده است.

مساله بنزین‌های غیر‌‌استانداردی که در واحدهای  پتروشیمی تولید می‌شدند یکی از مسائل حساسی است که تا پیش از این مورد اختلاف نظر عمیق سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت بود.

در حالی‌که سازمان محیط زیست بر سرطان‌زا بودن این بنزین‌ها تاکید داشت، وزارت آن‌ها را استاندارد ارزیابی می‌کرد. تنها در ماه‌های گذشته سرانجام وزارت نفت نیز با پذیرفتن غیر‌‌استاندارد بودن آن‌ها، دستور توقف تولید این بنزین‌ها را صادر کرد.

حسن روحانی در مورد مساله ریزگردها نیز به ملاقات خود با نخست وزیر عراق اشاره کرد و گفت در آن دیدار بیشتر زمان بحث روی مساله مهار ریزگردها متمرکز بود و در حالی که نخست وزیر عراق به لزوم مقابله با تروریسم اشاره می‌کرد من می گفتم با «تروریسم ریزگردها» چه کنیم چون آن هم نوعی تروریسم است.

تخلف در ویلا‌سازی

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به تخلفاتی اشاره کرد که پیش‌تر و ظاهرا بر اثر اعمال نفوذ در محدوده سد کرج انجام شده بود.

او با اشاره به این‌که زمانی مشکل آب آشامیدنی در تهران به همین دلیل حاد شده بود گفت: «وقتی پیگیری کردیم، دیدیم که روی دریاچه سد کرج  حدود ۲۴۰ خانه شناور ساخته‌اند و در آن  زندگی می‌کنند که البته من نمی‌گویم که متعلق به چه کسانی بود. در آن زمان به عنوان شورای عالی امنیت ملی وارد عمل شدیم و همه رستوران‌های لبه دریاچه را تخریب کردیم و خانه‌های روی دریاچه را جمع کردیم و به خاطر دارم که در آن روزها تلفن دفترم زنگ می خورد که چرا این اقدامات انجام می‌شود اما بعد از اینکه یک سال خون دل خوردیم همه آنها را از بین بردیم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روحانی و محیط زیست: آیا چرخشی اساسی امکان پذیر است؟ | خبرگزاری موج سبز

    […] دیدار روز دهم خرداد حسن روحانی از سازمان حفاظت محیط زیست و گفت‌وگو با کارکنان و کارشناسان آن سازمان، اقدامی جالب توجه به شمار می‌آید. این دیدار در آستانه «روز جهانی محیط زیست» انجام شد. […]

  • Majid

    در مورد کامنت جناب مازیار: "روحانی بزرگ مردی که نامش در تاریخ جاودانه خواهد ماند." تاریخ بشری مملو است از دروغ و وارونه نویسی تاریخ نویسان. روحانی هم همچون بزرگان!؟! هم قد خود چه با نام سابقش «فیروز» و چه با نام کنونیش «حسن» به زباله دانی تاریخ خواهد پیوست و جای دانه و پاچه خوری خود را در این دنیا به هم بزرگمردی!؟! دیگر واگذار خواهد کرد. زود یا دیر. واین ذره ای اهمیت ندارد از برای یک انسان که نامش چه باشد که این نامه اعمالش و گفتارش هست که در نزد خالق او جاودانه خواهد بود حال تاریخ در مورد او هر چه میخواهد بگوید بگذار بگوید از ابتدا تا بیخ.

  • علیرضا سعیدی

    جناب رئیس جمهور نفرمودند که از نتیجه دستور حضرتشان چگونه سازمان آب سد کرج خانه های اهالی روستای واریان را که از زمان ساخت سد کرج در انسوی سد زندگی میکردند را هم تخریب نمودند و حتی خانه پدر بنده را که بازنشسته ارتش بود را برخلاف قانون شرع و کشور تخریب نمودند ؟ ایشان نفرمودند کدام قانون به ایشان مجوز دادند که خانه ای که پنجاه سال عمر دارد و بیش از سی سال تحت تملک پدر بنده بوده و سه کارشناس رسمی دادگستری رسما به قاضی دادگاه نوشتند که این خانه در زمینهای متعلق به سازمان آب نیست را بدون انکه ما به عوض بدهند یا از صاحبش بخرند با قلدری و بی رحمی مجوز تخریب دادند؟ اگر از دوستان ریاست جمهور کسی علاقمند بود می توانم اسناد تمامی ادعاهای خودم را خدمتشان ارئه کنم . علیرضا سعیدی

  • m1

    ادعای 14 میلیون نفر از دریاچه ارومیه به خطر می افتند، تنها برای بزرگ نمایی خطر خشک شدن دریاچه ارومیه است! طبق آمار 1390 جمعیت دو استان حاشیه دریاچه آذربایجان شرقی برابر حدود سه میلیون و هفتصد هزار آذربایجان غربی کمی بیشتر سه میلون نفر در مجموع کمتر از هفت میلیون نفر! تازه همه مردم مشکل نخواهند داشتف مثلا افرادی که فقط در اطراف دریاچه یا در مسیر بادهای احتمالی هستند که در نوع و شدتش هم جای سوال و شک است شاید یک میلون نفر هم مستقیم آسیب جرئی نبینند. کاملا مشخص است جریانهای قوم گرای که در فکر تجزیه این منطقه هستند و میخواهند شهرهای مثل تبریز بیش از این درآمدهای ملی نفت ایرانیان بهره برده و شهرها و مناطق ترک زبان و کر زبان برای تجزیه نهایی پروارتر و آبادتر کنند از بحث دریاچه ارومیه سو استفاده کرده و میلیاردها دلار پول نفت بقیه مردم تزریق کنند به این منطقه! در حالی اکثر مناطق محروم ایران در وناحی کویری و شرق از جمله سیستان و بلوچستان و خراسان و جنوب غرب محروم هستند بایست پول نفت را به این مناطف آباد شمالی و شمال غرب بدهند تا اینکه سرانجام پروار و قبراق تاخت کنند برای استقلال!

  • Maziyar

    روحانی بزرگ مردی که نامش در تاریخ جاودانه خواهد ماند.

  • Majid

    او با اشاره به این‌که زمانی مشکل آب آشامیدنی در تهران به همین دلیل حاد شده بود گفت: «وقتی پیگیری کردیم، دیدیم که روی دریاچه سد کرج حدود ۲۴۰ خانه شناور ساخته‌اند و در آن زندگی می‌کنند که البته من نمی‌گویم که متعلق به چه کسانی بود." و قبل از این نمی گویم «او» اوی دیگری بود که کارش میگم میگم بود و هرگز هم هیچ  نگفت. و همین پنهانکاری و دروغ و فریبکاری در میان این اویان مکار و تبهکاربوده که  باعث به حاد کشیدن و مشکلات گشته ومیشود و خواهد شد. بدون هیچ شک و تردید.