ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کیمیایی: «تاریخ را تحریف نکردم»

مسعود کیمیایی، فیلمساز شناخته‌شده به حاشیه‌های به‌وجود‌آمده در مورد گفت‌و‌گوی روزنامه شرق با وی که در آن گفت در غسل دادن جنازه فروغ فرخزاد نقش داشته، واکنش نشان داد.

مسعود کیمیایی، فیلمساز شناخته‌شده به حاشیه‌ها و واکنش‌های به وجود آمده درباره گفت‌و‌گوی روزنامه «شرق» با او واکنش نشان داد.

مسعود کیمیایی: «هرگز نان به نرخ روز خور نبوده و نیستم.»

مسعود کیمیایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «برنا»‌ درباره حاشیه‌های به وجود آمده پیرامون گفت‌و‌گویش با روزنامه شرق گفت: «من نه تاریخ را تحریف کردم، نه به کسی بی‌حرمتی کردم و نه کسی را زیر سئوال بردم، فقط خاطرات و اتفاقاتی که برای شخص مسعود کیمیایی پیش آمده را توصیف کردم.»

مسعود کیمیایی ادعا کرده بود که پیکر بی‌جان فروغ فرخزاد را غسل داده است.

پوران فرخزاد اما اعلام کرد که گفته‌های مسعود کیمیایی درباره چگونه تدفین پیکر فروغ فرخزاد صحت ندارد. خواهر فروغ فرخزاد گفته است: «متأسفانه تمام اینها که آقای کیمیایی گفته‌اند، داستان است. ایشان هیچ نقشی در غسل فروغ نداشت و من یادم نمی‌آید اصلاً ایشان را دیده باشم.»

مسعود کیمیایی در گفت‌و‌گو با شرق ادعا کرده بود که گروهی از اعضای سرشناس کانون نویسندگان ایران با «اداره نگارش» در زمان شاه که وظیفه ممیزی کتاب را به عهده داشت، همکاری می‌کردند. فرج سرکوهی، از اعضای شناخته‌شده کانون نویسندگان اما این ادعا را تکذیب کرده است.

محمد علی سپانلو، شاعر سرشناس و از اعضای کانون نویسندگان ایران هم در این‌باره گفته است: «واقعیت این است که یک شب کیمیایی به کانون نویسندگان ایران آمد و از طرف قطب‌زاده به ما پیشنهاد کار در تلویزیون را داد. البته کانون نویسندگان آن پیشنهاد را قبول نکرد و حتی در بیانیه‌ای که در روزنامه‌ها هم منتشر شد، اعلام کرد که به این همکاری تن نمی‌دهد. من در کتابی که درباره کانون نویسندگان نوشته‌ام و متاسفانه در ایران اجازه چاپ پیدا نمی‌کند، آن بیانیه و روزنامه را آورده‌ام.»

مسعود کیمیایی اکنون در پاسخ می‌گوید: «کسانی که اندک علاقه‌ای به نوشته‌ها و فیلم‌های من داشته باشند، می‌دانند که من اهل تحریف نیستم. من فقط و فقط روایت خودم از اتفاقات مهم تاریخی که به من و هم‌نسلانم رفته را روایت می‌کنم.»

مسعود کیمیایی همچنین ادعا کرده بود که هنگامی که فقط ده سال داشت، صادق هدایت را می‌دیده است. جهانگیر هدایت، برادرزاده صادق هدایت اما این موضوع را تکذیب کرده و گفته است: « مسعود کیمیایی متولد ۱۳۲۰ است به این معنا که در ۱۹ فروردین سال ۱۳۳۰ زمانی که صادق هدایت خودکشی کرد، کیمیایی نه سال بیشتر نداشته است. ایشان در چند سالگی آقای هدایت را می‌دیدند؟»

مسعود کیمیایی اما در پاسخ می‌گوید: « من قصد ندارم با حرف‌هایم آدم‌ها را به جان هم بیندازم. همواره در نوشته‌ها و آثارم سعی می‌کنم انسان‌ها را با وجوه واقعی خود روبه‌رو کنم و هرگز نان به نرخ روز خور نبوده و نیستم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهرداد امامی

    تاریخ را تحریف نکرده ام ، که نشد پاسخ چرا ایشان صریح حرف نمی زند این نکته که غسل دادن فروغ و همکاری گروهی از اعضای سرشناس کانون نویسندگان ایران با «اداره نگارش» در زمان شاه که وظیفه ممیزی کتاب را به عهده داشته، واینکه ایشان در چند سالگی آقای هدایت را می‌دیدند؟ روان وبه صراحت پاسخ بدهندو صادقانه از گفته هایشان دفاع کنند همان گونه که افراد مقابل روان و شفاف گفته اند کیمیایی دروغ می گوید.