ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ مسئولان ایرانی به خبر «پناهنده شدن جمشید دانایی‌فر به آمریکا»

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان اعلام کرد: «زنده بودن گروهبان جمشید دانایی‌فر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ بنابراین پناهنده شدن وی را نه تائید و نه تکذیب می‌کنم.»

انتشار خبر پناهنده شدن گروهبان جمشید دانایی‌فر به آمریکا واکنش برخی مسئولان جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

جمشید دانایی‌فر، مرزبانی که «جیش‌العدل» از اعدام او خبر داده بود

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، روز شنبه، دهم خردادماه، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که «سند متقنی مبنی بر پناهنده شدن جمشید دانایی‌فر به آمریکا وجود ندارد.»

همچنین محمد مرزیه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، اعلام کرد: «زنده بودن گروهبان جمشید دانایی‌فر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ بنابراین پناهنده شدن وی را نه تائید و نه تکذیب می‌کنم.»

تارنمای «پارسینه»، روز نهم خردادماه از پناهنده شدن جمشید دانایی‌فر مرزبان ایرانی به آمریکا خبر داد که در اواسط بهمن ماه گذشته توسط گروه جیش‌العدل همراه با چهار سرباز وظیفه به گروگان گرفته شده بودند.

پارسینه به نقل از تارنمای «حقوق انسانی و اولیه بشر» نوشت: «صبح روز ۲۹ ماه مه (هشتم خردادماه) آقای جمشید دانائی‌فر با یک هوپیمای نظامی به عنوان پناهنده سیاسی وارد خاک آمریکا شده است.»

محمد مرزیه در پیوند با خبر پناهنده شدن جمشید دانایی‌فر، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته که خبر را از رسانه‌ها شنیده است و این خبر را نه تائید و نه تکذیب می‌کند.

همچنین علی‌اضر میرشکاری، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان، پناهندگی جمشید دانایی‌فر را به آمریکا تائید نکرده و گفته است، بعید می‌رسد چنین اتفاقی رخ داده باشد.

تاکنون گروه مسلح جیش‌العدل نیز واکنشی به خبر پناهنده شدن جمشید دانایی‌فر به آمریکا نشان نداده‌ است.

وعده پیگیری

جیش‌العدل پس از ربودن پنج مرزبان اعلام کرد که گروهبان جمشید دانایی‌فر را اعدام کرده است.

جیش العدل» خواهان آزادی ۲۵۰ تن در ازای رهایی مرزبانان ربوده‌شده است

آن زمان این خبر با ابهام‌های فراوانی توام بود. علی اصغر میرشکاری کشته شدن دانایی‌فر را تائید کرد، اما اسماعیل احمدی مقدم پس از آن به خبرگزاری فارس گفت سندی دال بر کشته شدن این گروهبان در دست نیست.

همچنین پس از بازگشت چهار سرباز دیگر به ایران، حسن نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته بود، قرائنی در دست دارند که دانایی‌فر در قید حیات است. به گفته او «اکنون این قرائن به سند و شواهد نزدیک شده است».

مقامات ایران پس از آزادی چهار سرباز ربوده شده‌ بار‌ها وعده پیگیری سرنوشت گروهبان ‌یکم جمشید دانایی‌فر را مطرح کرده‌اند.

در آخرین نمونه‌ها امروز عبدالرحمان فضلی در حاشیه جلسه وزارت کشور گفته است: «در سفری که به پاکستان داشتم، به نخست‌وزیر این کشور، همچنین فرمانده ارتش، اطلاعات و وزیر کشورشان مستنداتی را ارائه دادیم که یک‌سری از این مستندات مربوط به آزادی سربازان آزاد شده بود و برخی مستندات دیگر را از طرق دیگر جمع‌آوری کرده بودیم. آن‌ها به ما قول دادند که موضوع را پیگیری کنند ولی به هر ترتیب ما از طریق مجاری دیپلماتیک این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و به وقتش آن را بیان می‌کنیم.»

پیش‌تر نیز آقای فضلی گفته بود: «ما به هیچ وجه قبول نمی‌کنیم که دانایی فر به شهادت رسیده باشد و پیگیریهای دیپلماسی را دراین خصوص افزایش می‌دهیم.»

همچنین سردار حسین ذوالفقاری فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با بیان اینکه پاکستان هیچ نقشی در آزادی این چهار نفر نداشته است، گفته بود: «در مورد سرنوشت درجه‌دار جمشید دانایی‌فر پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد.»

«همکاری» دانایی‌فر با جیش العدل

چندی پیش احتمال همکاری درجه‌دار دانایی‌فر با گروه جیش‌العدل مطرح شده بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ پرسشی مبنی بر پناهنده شدن آقای دانایی‌فر به پاکستان افزوده بود: ‌«قرائنی داریم که ایشان با جیش‌العدل همکاری داشته که ممکن است این موضوع رد یا تائید شود.»

حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور و سخنگوی وزارت کشور اما در پیوند با همکاری دانایی‌فر با جیش‌العدل به ایسنا گفته بود: «من تا به حال چنین چیزی را نشنیده‌ام. باید به آقای حسینی گفت که ایشان این اطلاعات را با استناد به چه مدارکی مطرح می‌کنند.»

با این حال حسن نقوی درباره اظهارات حسن نقوی به خبرگزاری فارس چنین توضیح داده بود: ‌«من امروز ظهر ملاقات خارجی داشتم از زنده بودن دانایی‌فرد بی‌اطلاعم و اگر ایشان گفته‌اند طبعاً بر یک مبنا مطرح است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.