ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسکن، مشکل ۹۰ درصد کارگران قراردادی

۵۰ درصد حداقل دستمزد کارگران، صرف هزینه اجاره مسکن می‌شود. با وضعیت فعلی حقوق‌ها و دریافتی‌های کارگران، امکان خرید خانه برای اکثریت بزرگی از آنها وجود ندارد.

یک عضو کانون شوراهای اسلامی کار در استان تهران اعلام کرده که ۹۰ درصد نیروهای قراردادی در بازار کار مسکن ندارند.

۵۰ درصد حداقل دستمزد کارگران برای پرداخت هزینه اجاره مسکن می‌رود

علی دهقان کیا در گفت‌‌وگو با خبرگزاری «مهر» تاکید کرده آمارهای قابل اعتنایی در بخش کارگران فاقد مسکن از جمعیت میلیونی مشمولان قانون کار کشور وجود ندارد که بتوان به آنها استناد کرد.

او تصریح کرده است: «در حال حاضر نیز دست کم و در حالت خوشبینانه، ۵۰ درصد حداقل دستمزد کارگران برای پرداخت هزینه اجاره مسکن می‌رود. متاسفانه با وضعیت فعلی حقوق‌ها و دریافتی‌های کارگران، امکان خانه‌دار شدن برای اکثریت قریب به اتفاق آنها وجود ندارد.»

در حالی که وزارت کار ایران اعلام کرده از طریق طرح «مسکن اجتماعی» به دنبال خانه‌دار کردن کارگران بدون مسکن است، اما فعالان کارگری کشور معتقدند اگر دولت همان راه مسکن مهر را برود، امیدی به حل مشکل مسکن کارگران ندارند.

بر مبنای حقوق تعیین شده برای کارگران ایرانی که حداقل ۶۰۹ هزار تومان است، دست کم ۵۰ درصد باید بابت اجاره مسکن هزینه شود.

خبرگزاری «مهر» گزارش داده که دست کم ۳۰ درصد مشمولان قانون کار کشور در هر ماه تنها به میزان حداقل دستمزد حدود ۶۰۹هزارتومانی مصوب شورای عالی کار دریافت می‌کنند.

خرید یا اجاره مسکن، یکی از سنگین‌ترین هزینه‌ها را برای خانوارها در ایران دارد. طبق اعلام بانک مرکزی دست کم ۲۵درصد کل هزینه‌های ماهیانه هر خانوار ایرانی مربوط به بخش مسکن می‌شود.

کارگران به دلیل سطح پایین درآمد، با مشکلات جدی ‌تری در تامین مسکن مواجه هستند.

تامین هزینه مسکن برای آن گروه از کارگران که حداقل دستمزد وزارت کار را دریافت می‌کنند بسیار جدی‌تر است و تا ۷۰ درصد کل درآمد ماهیانه آن‌ها را نیز در بر می‌گیرد. دوسوم درآمد ماهیانه این گروه صرف اجاره و یا پرداخت اقساط خرید مسکن می‌شود.

فقر کارگران و مسأله گذران زندگی

دولت محمود احمدی‌نژاد هرچند ادعاهایی برای خانه‌دار کردن این قشر مطرح کرد، اما طرح‌های دولت سابق به سرانجامی نرسید. مسکن مهر یکی از طرح‌هایی بود که در آن دوره مطرح شد؛ همچنین وزارت کار وقت درباره لزوم خانه‌دار کردن کارگران و اقشار کم درآمد جامعه وعد‌ه‌هایی داد. برخی تعاونی‌ها نیز برای عضویت کارگران فاقد مسکن  تشکیل شد.

با این حل، طرح مسکن مهر امکان چندانی برای خانه‌دار شدن کارگران فاقد مسکن ایجاد نکرده و بر مبنای گزارش‌های منتشر شده از سوی این گروه، نگرانی برای تامین هزینه مسکن همچنان یکی از دغدغه‌های جدی این گروه است.

کارگران قدرت تامین هزینه‌های مربوط به مسکن را ندارند

به تازگی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرحی با عنوان «مسکن اجتماعی» مطرح کرده و وعده داده که قرار است از طریق به کارگیری ظرفیت‌ها و امکانات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات موثری در راستای خانه‌دار شدن کارگران انجام شود. متراژهای ۵۰ و ۷۰ متری برای این واحدهای مسکونی طرح مسکن اجتماعی پیش‌بینی شده است.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور، فتح‌الله بیات، شرط استقبال از طرح مسکن کارگران را تامین زیرساخت‌های مورد نیاز عنوان کرده و گفته است: «متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در ادامه طرح مسکن مهر به وجود آمد؛ ازجمله عدم دسترسی نیروی کار به مرکز شهر و محل کار، نبود امکانات بهداشتی و درمانی و عدم پیش بینی زیرساخت‌های لازم به ویژه در بخش حمل و نقل، بسیاری از کارگران در میانه راه انصراف دادند با این حال عده‌ای همچنان در انتظار تحویل واحدهای مسکونی خود به سر می‌برند.»

همچنین علی دهفان کیا، عضو کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران گفته: «اگر دولت بخواهد مانند مسکن مهر در بحث مسکن اجتماعی وارد شود و با مطرح کردن بحث پرداخت وام و واگذار کردن تامین دو سوم منابع مورد نیاز تامین مسکن بر عهده کارگران وارد شود، کار به جایی نخواهد رسید.»

دهقان کیا، قدرت پایین تامین نقدینگی و پرداخت اقساط وام از سوی کارگران را دلیل ناکارآمد بودن این گونه طرح‌ها عنوان کرده و گفته است: «متاسفانه به دلیل پایین بودن درآمد کارگران، به ویژه کارگران حداقل بگیر اساساً امکان پرداخت اقساط ماهیانه حتی به میزان تا ۲۰۰ هزار تومان نیز وجود ندارد.»

به گفته دهقان کیا، در حال حاضر حداقل دستمزدها با خط فقرهایی که اعلام می‌شود فاصله معناداری دارد و این موضوع نشان می‌دهد که کارگران نه تنها قدرت تامین هزینه‌های مربوط به مسکن را ندارند، بلکه در تامین منابع مورد نیاز مایحتاج روزانه خود نیز دچار مشکلاتی هستند.

این‌ها همه در حالی است که حسن روحانی٬ رئیس‌ جمهوری ایران در مراسم جشن روز جهانی کارگر که در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شد٬ گفته بود: «براساس گزارش‌هایی که به بنده اعلام کرده‌اند، بخش بزرگی از بخش کارگری جامعه ما از مسأله مسکن در رنج هستند. در سال جاری اقدامات لازم برای مسکن کارگران باید آغاز شود. بنده در زمینه پوشش دفترچه بیمه شنیده‌ام که برخی از کارگران ساختمانی از این امتیاز محروم هستند. آقای ربیعی باید برای حل مشکل کارگران ساختمانی و کارگران فصلی اقدام جدی را انجام دهد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    جمعیت را زیاد کنند مشکل مسکن حل می شود