ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی فرهنگی و کتاب‌خوانی ارشاد تغییر کرد

اختلاف مدیران میانی ارشاد ادامه دارد. شمارگان کتاب به ۵۰۰ نسخه کاهش یافته. چهره‌ای فرهنگی، مدیر برنامه‌ریزی کتابخوانی شد. آیا نهاد کتابخانه‌های عمومی همکاری می‌کند؟

در آستانه نخستین سالگرد روی کار آمدن دولت حسن روحانی، هنوز جابه‌جایی‌ها و کشاکش‌ها در سطح مدیران میانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه دارد. علی اصغر سیدآبادی، روزنامه‌نگار فرهنگی و نویسنده کتاب‌هایی برای کودکان و نوجوانان، به حکم علی جنتی، وزیر ارشاد به عنوان مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتاب‌خوانی منصوب شد.

علی اصغر سیدآبادی و عباس صالحی

دوشنبه ، ۱۲ خرداد (۲ ژوئن) مصطفی امیدی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی تودیع می‌شود و به‌جای او علی اصغر سید آبادی مدیریت دفتر مطالعات را به‌دست خواهد گرفت.

ترس دیوارها از آدم‌ها

علی اصغر سیدآبادی، یک مدیر تنها؟

علی اصغر سیدآبادی، روزنامه‌نگار و نویسنده و یک چهره فرهنگی اصلاح‌طلب است. یکی از آثار او با عنوان «روزها دیوارها از آدم‌ها می‌ترسند» در پنجاه و ششمین نمایشگاه بین‌اللملی کتاب کودک در آلمان جزو ۱۵ کتاب برتر جهان قرار گرفت. برخی از آثار آقای سیدآبادی را نشر «چشمه» منتشر کرده و در دوران اصلاحات در روزنامه‌های «یاس نو» و «اعتماد ملی» فعالیت می‌کرده است.

علی اصغر سیدآبادی در پاسخ به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که گفته بود نویسندگان ممنوع از قلم می‌بایست «سریع‌القلم» شوند، گفته بود: «با وجود سانسور دولتی همه ما ممنوع‌القلم هستیم، مگر دستگاه ممیزی اجازه بدهد. اگرچه آقای روحانی در حوزه فرهنگ حرف‌های امیدبخشی زدند، اما به نظرم رویکرد بخش فرهنگی دولت به‌خصوص در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محافظه‌کارانه‌تر و عقب‌تر از رئیس‌جمهور است.»

اکنون ظاهراً او به پیشنهاد عباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد و به حکم علی جنتی، وزیر ارشاد به مدیریت دفتر مطالعات منصوب شده که عقب‌ماندگی وزارت ارشاد از رئیس جمهوری را در حد امکانات مجموعه زیرپوشش‌اش جبران کند.

نشاط اجتماعی و تلاش برای تجهیز کتابخانه‌های عمومی

مهم‌ترین وظیفه دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی ارائه دادن آمارهای قابل اطمینان درباره سرانه کتابخوانی در کشور و تلاش برای افزایش و رونق کتابخوانی در ایران است.

در سال‌های گذشته، این مرکز تحت مدیریت مصطفی امیدی آمارهای اغراق‌آمیزی از افزایش سرانه کتابخوانی در ایران منتشر می‌کرد و کتابخوانی را یک امر جهادی جلوه می‌داد. در عمل اما شمارگان کتاب به ۵۰۰ نسخه کاهش یافته است.

علیرضا مختارپور، از نزدیکان رهبری

یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجهیز کتابخانه‌های عمومی کشور است.

بررسی‌های دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی در این زمینه می‌تواند تأثیرگذار باشد. به همین جهت فعالیت‌های این دفتر در پیوند با کتابخانه‌های عمومی کشور، اتحادیه ناشران و کتابفروشان و نهادهای فرهنگی وابسته به بیت رهبری قرار دارد.

انتخابات اتحادیه ناشران و کتابفروشان در پیش است. شهلا لاهیجی، مدیر انتشارات «روشنگران» پیش از این خواهان استقلال اتحادیه ناشران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود. خانم لاهیجی گفته بود: «خرید کتاب وظیفه‌ وزارت ارشاد است، آن هم نه فقط خرید یک سری کتاب‌های خاص، بلکه همه‌ کتاب‌ها، چون وزارت ارشاد باید همه‌ کتابخانه‌ها را تجهیز کند، آن‌هم نه فقط با یک نوع کتاب. الان در همه‌ کتابخانه‌های ایران بگردید یک جلد از کتاب‌های بهرام بیضایی پیدا نمی‌کنید، فقط به این دلیل که در چند سال گذشته کسانی که مسئول انتخاب کتاب بودند، از بیضایی خوش‌شان نمی‌آمد و این چیزی است که اتحادیه باید پیگیری کند و بابت آن مسئولین را بازخواست کند.»

از سوی دیگر، پس از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، و قهر و نارضایتی آیت‌الله خامنه‌ای از چگونگی عزل و نصب مدیران فرهنگی کشور، محمد حسین ملک‌احمدی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با وجود اعتراض گسترده کتابداران عزل شد و به جای او علیرضا مختارپور، مدیر انتشارات انقلاب اسلامی و از یاران آیت‌الله خامنه‌ای به این سمت منصوب شد.

علی اصغر سیدآبادی پس از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به کاهش فروش پنجاه درصدی ناشران و شمارگان اندک کتاب در ایران اشاره کرده بود و خواهان به وجود آمدن نشاط اجتماعی و فضای بحث و گفت‌و‌گو شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.