ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخریب سنگ‌نگاره‌های تاریخی طرقبه

میراث فرهنگی ایران در آستانه نابودی

سنگ‌نگاره‌های طرقبه قدمتی در حدود چهار هزار سال و بیشتر دارند و تصاویری از انسان و حیوانات مانند فیل، بز کوهی، پلنگ و غیره بر روی سنگ‌ها حکاکی شده‌اند. در این منطقه حدود دو هزار سنگ‌نگاره باستانی، تاکنون شناسایی شده است.

مردم طرقبه و دوستداران میراث فرهنگی، بارها در مورد تخریب این آثار هشدار داده‌اند. بخش اعظمی از این تخته‌سنگ‌های که شامل حجاری‌های باستانی بوده‌اند، به‌عنوان مصالح ساختمانی در باغ و ویلاهای اطراف استفاده شده‌اند و این روند در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

در فاصله یک متری این سنگ‌نگاره‌ها، سازمان آب و فاضلاب منطقه طرقبه با بولدوزر اقدام به ساخت جاده‌ای خاکی کرده تا بتواند با ساخت یک منبع آب بزرگ (آن‌طور که کارگرانی که مشغول به کار بودند می‌گفتند) به ویلاها و باغ‌های اطراف آب‌رسانی کند.کارگران سازمان آب و فاضلاب می‌گویند که با شکایت سازمان میراث فرهنگی یک ماه جلوی کار گرفته شده بود اما دوباره مدتی است که ساخت منبع آب را شروع کرده‌اند. تخریب بخش‌هایی از این سنگ‌نگاره‌ها توسط بولدوزر سازمان آب به‌وضوح مشهود است.

در کنار سودجویان محلی و سازمان آب و فاضلاب باید از سارقان آثار باستانی نیز یاد کرد. بر بدنه بسیاری از این تخته‌سنگ‌ها ضربات چکش و برش‌های دستگاه‌های برش سنگ، قابل مشاهده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 49

    […]  تخریب سنگ‌نگاره‌های تاریخی طرقبه رادیو زمانه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ سنگ‌نگاره‌های طرقبه قدمتی در حدود چهار هزار سال و بیشتر دارند و تصاویری از انسان و حیوانات مانند فیل، بز کوهی، پلنگ و غیره بر روی سنگ‌ها حکاکی شده‌اند. در این منطقه حدود دو هزار سنگ‌نگاره باستانی، تاکنون شناسایی شده است. […]