ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار عفو بین‌الملل نسبت به خشونت پلیس برزیل در جام جهانی فوتبال

عفو بین‌الملل با در نظر گرفتن خشونت‌های سال گذشته پلیس در برزیل نسبت به ادامه این خشونت‌ها در حین برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال هشدار داده است.

سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر از پلیس برزیل انتقاد کرد و از دولت این کشور خواست در طول مسابقات جام جهانی فوتبال حق آزادی بیان را رعایت کند و مانع از اعمال خشونت‌بار پلیس شود.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه خود از «روش‌های بی‌رحمانه» پلیس برزیل در برخورد با معترضان در سال گذشته نوشته است

آتیلا رُک، مدیر عفو بین‌الملل در برزیل با بیان این‌که «تظاهرات جرم نیست، یک حق انسانی است»، گفت: «به جای سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات، دولت و نیروهای امنیتی وظیفه دارند امکان آزادی بیان را فراهم سازند.»

از زمان تجمعات و تظاهرات اعتراضی سال گذشته در جریان مسابقات جام کنفدراسیون در برزیل، این کشور همچنان شاهد اعتراض‌های مردمی است. این اعتراض‌ها تاکنون ده‌ها زخمی به جای گذاشته و به درگیری‌های خشونت‌باری میان نیروهای پلیس و معترضان انجامیده است.

معترضان علیه مخارج سنگین برگزاری جام جهانی فوتبال و در مخالفت با فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به خیابان‌ها می‌آیند. هزینه این مسابقات ۱۰/۵ میلیارد یورو برآورد می‌شود و به‌گفته معترضان این مبلغ کلان می‌توانست در بخش اجتماعی به کار رود تا مشکلات شهروندان را حل کند.

اعتراض‌های اجتماعی تاکنون ادامه داشته است و در روزهای نزدیک به جام جهانی فوتبال که قرار است روز پنج‌شنبه ۲۲ خردادماه (۱۲ ژوئن) آغاز شود، توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه خود از «روش‌های بی‌رحمانه» پلیس برزیل در برخورد با معترضان در سال گذشته نوشته و گفته است صدها نفر در این سرکوب‌ها زخمی شده‌اند.

بنا به این گزارش پلیس برزیل برای سرکوب اعتراض‌ها از گاز اشک‌آور، پاشیدن آب با فشار قوی و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده است.

سازمان عفو ​​بین‌الملل همچنین از بازداشت‌های خودسرانه معترضان و سوء استفاده از قوانین برای جلوگیری از تظاهرات مسالمت‌آمیز انتقاد کرده است.

معترضان علیه مخارج سنگین برگزاری جام جهانی فوتبال و در مخالفت با فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به خیابان‌ها می‌آیند.

به‌گفته این سازمان مدافع حقوق بشر یک بار نیز پلیس حتی در یک بیمارستان گاز اشک‌آور شلیک کرده و در اغلب موارد مأموران خاطی پلیس قابل شناسایی نیستند.

بنا به این گزارش، نمونه‌ای از این خشونت‌ها برای یک عکاس به نام سرجیو سیلوا پیش آمد. وی در تظاهراتی در سال ۲۰۱۳ هدف یک گلوله پلاستیکی قرار گرفت و چشم راست خود را از دست داد. او سه ماه نتوانست کار کند و اکنون نیز مسأله دارد.

عفو بین‌الملل معتقد است که پس از خشونت‌های سال گذشته این روش پلیس در جام جهانی نیز ادامه خواهد داشت.

آتیلا رُک دولت برزیل را فراخواند تا با پیامی روشن مانع از استفاده بیش از حد خشونت توسط پلیس شود. مدیر عفو بین‌الملل برزیل گفت: «هر چیز دیگری به جز پیام روشن دولت به‌منزله چک سفید به نیروهای پلیس خواهد بود.»

سرجیو کوستا، کارشناس آمریکای لاتین در دانشگاه آزاد برلین درباره خشونت در جامعه برزیل به «هافینگتون پست» می‌گوید: «در برزیل فرهنگ خشونت حاکم است و این فرهنگ از زمان استعمار به‌ندرت گسسته شده است.»

وی افزود «آمادگی پلیس برای اعمال خشونت همواره در برزیل حاکم بوده است.»

روزنامه «تسایت» آلمان نیز می‌نویسد در برزیل نیروهای پلیس بیشتر نظامی آموزش دیده‌اند و آموزش آن‌ها نیز ضعیف بوده است. در واقع در این کشور دو نوع پلیس وجود داشته است: غیرنظامی و شبه‌نظامی.

به‌گزارش این روزنامه یکی از این واحدهای ویژه پلیس در «ریو دو ژانیرو» آرمی دارد که در آن دو تپانچه مورب و یک چاقو را نشان می‌دهد که یک جمجمه آن‌ها را قطع کرده است. طرحی که در آن نشانی از حل غیرخشونت‌آمیز تنش‌ها دیده نمی‌شود.

از سوی دیگر یک نویسنده برزیلی نیز در «نیویورک تایمز» نوشته است پلیس برزیل نیز از تلفات بالای نیروهای خود رنج می‌برد.

بنا به این نوشته، امکان مرگ یک مأمور پلیس در برزیل سه برابر بیشتر از حد متوسط ​​آن در میان دیگر شهروندان برزیل است.

پلیس نیز از رسانه‌ها انتقاد کرده است که خشونت‌های مرگبار علیه مأمورانش را اغلب نادیده می‌گیرند. مأموران پلیس تنها نمایندگان دولت هستند که در مناطقی که جرم و جنایت بر آن‌ها حاکم است حضور دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.