ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رایزنی مستقیم ایران با آمریکا پیش از مذاکرات هسته‌ای

مذاکره مستقیم ایران و آمریکا درحالی صورت می‌گیرد که تردید‌هایی در خصوص برآورده شدن کامل انتظارات دو طرف، تا ضرب‌الاجل مقرر در توافق‌نامه هسته‌ای ژنو وجود دارد.

رسانه‌های داخلی ايران از رايزنی دوجانبه ايران و آمريکا در سطح معاونان وزارت‌خارجه دو کشور، پيش از مذاکرات هسته‌ای در وين در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته‌‌ جاری خبر می‌دهند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گزارش داد، مذاکره مستقيم مقام‌های این کشور و آمريکا در ژنو برگزار می‌شود.

معاونان وزير خارجه ايران بلافاصله پس از اين ديدار، در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری با همتايان روسی خود ديدار خواهند کرد.

همچنین اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه گفته ملاقات با دیگر اعضای ۱+۵ در حال تنظیم است.

پنجمين دور مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵ از ۲۶ تا ۳۰ خرداد‌ماه، در شهر وين اتريش برگزار شود.

اسرائيل: ايران وقت می‌خرد

در همين حال دولت اسرائيل بار ديگر سرعت اندک همکاری‌های بين ايران با ناظران سازمان ملل را محکوم، و اين کشور را متهم به ارائه «توضيحات دروغين» کرد.

به گزارش خبرگزاری «رويترز»، اسرائيل پنجم آوريل (برابر با ۱۵ خرداد) سرعت همکاری ايران با ناظران فعاليت‌های هسته‌ای سازمان ملل را «بسيار کند» توصيف کرد.

اين کشور همچنين توضيحات ارائه‌شده از سوی ايران به سازمان ملل درباره فعاليت‌های هسته‌ای مورد مناقشه خود را دروغين خواند و هدف ايران از اين توضيحات را فريب‌دادن جامعه جهانی و خريدن وقت اعلام کرد.

ايران نيز در واکنش به اسرائيل، بزرگ‌ترين خطر برای صلح خاورميانه را زرادخانه اتمی تل‌آويو دانست و تأکيد کرد که روند همکاری‌های اين کشور با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با «پيشرفتی پيوسته و ثابت» همراه بوده است.

چشم‌انداز آینده برای توافق در مهلت مقرر

مجادله‌های یادشده حين ملاقات هفتگی در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در حالی رخ داده است که با نزديک‌ترشدن تاريخ ضرب‌الجل توافق‌نامه هسته‌ای ژنو بين ايران و قدرت‌های جهان، امکان برآورده شدن انتظارات طرفين هرچه بيشتر و بيشتر بعيد به نظر می‌رسد.

توافق‌نامه هسته‌ای بين ايران و گروه ۱+۵، ۲۴ نوامبر سال گذشته در ژنو به امضا رسيد

به گزارش «تهران‌تايمز»، تحليل‌گران و ديپلمات‌های پرونده هسته‌ای ايران ضمن اطلاع دادن از احتمال بسيار اندک برآورده‌شدن انتظارات تا ۲۰ ژوئيه، همان تاريخ مقررشده در توافق‌نامه، احتمال پيشرفت‌های قابل توجه در پرونده تا اين تاريخ را بعيد دانسته‌اند.

تهران‌تايمز که از امکان رسيدن به ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئيه در صورت خواست جدی طرفين خبر داده است، مشکل اصلی در اين زمينه را دشواری‌های باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، در رسيدن به توافق با کنگره دانسته است.

توافق‌نامه مورد بحث بين ايران و گروه ۱+۵، ۲۴ نوامبر سال گذشته در ژنو به امضا رسيد. در اين توافق‌نامه که بر اساس آن ايران برخی از فعاليت‌های هسته‌ای خود را در ازای سبک‌ترشدن بخشی از تحريم‌های بين‌المللی عليه اين کشور تعليق کرده، امکان تمديد شش‌ماهه ضرب‌الاجل در صورت نياز به زمان بيشتر برای رسيدن به توافق نهايی نيز درج شده است.

به نوشته تهران‌تايمز، روزنامه انگليسی‌زبان چاپ تهران، اين زمان اضافه به اوباما فرصت خواهد داد تا با پرهيز از درگيری آشکار با کنگره، آنها را در مورد رفع بيشتر تحريم‌ها عليه ايران قانع کند.

اين در حالی است که به گزارش تهران‌تايمز، مقامات غربی تأييد کرده‌اند که تمديد ضرب‌الاجل توافق‌نامه ژنو نتيجه مسلم دور بعدی مذاکرات هسته‌ای در ۱۶ تا ۲۰ ژوئن خواهد بود. يکی از ديپلمات‌های غربی طبق اين گزارش گفته است که «ما [ايران و غرب] فاصله زيادی با يکديگر داريم و مذاکرات طولانی و پيچيده خواهد شد».

با اين حال، روز جمعه ۱۶ خرداد سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفيد در جلسه‌ای با رسانه‌ها اعلام کرد که ايالات متحده به توافق هسته‌ای خود با ايران متعهد خواهد بود. جی کارنی اعلام کرد که «ايالات متحده متعهد شده است تا تلاش‌ها برای کاهش بيشتر فروش نفت خام ايران را برای شش ماه ديگر ذيل طرح مشترک برای عمل به توافق‌نامه بين ۱+۵ و ايران متوقف کند».

همزمان، شبکه «العربيه» نيز در گزارشی به احتمال بسيار اندک عمل به توافق‌نامه ژنو تا ضرب‌الاجل يادشده پرداخت. از دید العربیه، بر خلاف گزارش تهران‌تايمز، چندين عامل در اين اتفاق تأثيرگذار بوده‌اند که مهم‌ترين آنها وجود پرسش‌های پاسخ‌نگرفته بسيار زيادی در ماهيت فعاليت‌های هسته‌ای تهران و نيز شکاف بين قدرت‌های گروه ۱+۵، به خصوص به دليل بحران سوريه و اوکراين، هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    تلاش برای توافق جامع هسته‌ای!! چه توافقی ؟! اینها باید بساط بمب و موشکشان را جمع کنند و بعد هم جوابگوی ملت ایران برای اعدامها و زندانها و اختلاس و بباد دادن میلیاردها دلار باشند!

  • بهنام

    مذاکرات محکوم به شکست است . خامنه ای هم خدا را میخواهد و هم خرما را و چنین چیزی امکان پذیر نیست .

  • Samad

    دموکراتها برای بدست آوردن یک پیروزی پرسر وصدای سیاسی و بعد از گندکاریهایی که در برابر تحولات مصر، سوریه، اوکراین، کره شمالی و ... داشته اند حاضرند با خود شیطان هم قرارداد ببندند. قدرت سیاسی این حزب اکنون با منافع ملی آمریکا و صلح جهانی در تقابل است. تیمی از برجسته ترین سیاستمداران باید کار را از این نوکیسه ها تحویل بگیرد

  • sabba

    وقت تلف کردن است . اینها بمب میخواهند و اطلاعات قلابی ارایه میکنند و اجازه بازرسی نخواهند داد.