ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر ارشاد در پی اصلاح ذهنیت پارازیت‌اندازان

علی جنتی، وزیر ارشاد در سخنانی در اتاق بازرگانی خواهان اصلاح ذهنیت پارازیت‌اندازان شد. اعتراض نویسندگان به سانسور در این میان همچنان ادامه دارد.

روز گذشته، ۱۸ خرداد (۸ ژوئن) برای علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز خبرسازی بود. به دستور قوه قضائیه، اجرای نمایش «تانگو با تخم مرغ داغ» در تالار وحدت متوقف شده بود و هادی مرزبان، کارگردان، و علی نصیریان، یکی از بازیگران این نمایش به دادسرا احضار شده بودند. در همان زمان هم وزیر ارشاد برای شرکت در نشستی به اتاق بازرگانی دعوت شده بود. سخنان وزیر ارشاد در اتاق بازرگانی در رسانه‌های نزدیک به دولت بازتاب وسیعی پیدا کرد.

روز دشوار علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اتاق بازرگانی

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حرف چندان تازه‌ای نگفت. سخنان او پیرامون موضوعات زیر بود:

  • فروبستگی‌های فرهنگی و دخالت قوه قضائیه و گروه‌های فشار
  • لغو معافیت مالیاتی ناشران، به دلیل خالی بودن خزانه دولت
  • فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی
  • احتمال انحلال مؤسسه رسانه‌های تصویری

 اصلاح ذهنیت پارازیت‌اندازان

علی جنتی خواهان باز شدن فضای فرهنگی کشور شد و گفت می‌بایست آستانه تحمل افزایش پیدا کند و شرایطی به وجود آید که همه بتوانند بدون تخریب دیگری در کتاب‌ها و در رسانه‌ها عقایدشان را بیان کنند. او همچنین از بلاتکلیفی مقامات جمهوری اسلامی در فیلتر کردن «وایبر» و «واتس‌اَپ» و وحشت جمهوری اسلامی از پدیده‌های نو در عرصه رسانه سخن گفت.

وزیر ارشاد درباره عقب‌ماندگی جمهوری اسلامی در سایه وحشت از پدیده‌های نو گفت: «ظاهراً ما باید اول با هر پدیده نو مقابله کنیم و آب که از سر گذشت‌، آن را بپذیریم. همیشه می‌خواهیم ۲۰ سال با دنیا فاصله داشته باشیم؛ لااقل همراه دنیا حرکت کنیم.»

او همچنین گزارش داد که به زودی ایالت متحده آمریکا ۱۴ ماهواره را در ارتفاع پایین‌تر از هزار کیلومتری زمین قرار خواهد داد و به این ترتیب جمهوری اسلامی دیگر نمی‌تواند روی شبکه‌های ماهواره‌ای پارازیت بیندازد. وزیر ارشاد خواهان «اصلاح ذهنیت» پارازیت‌اندازان شد.

معافیت مالیاتی ناشران که هفته گذشته خبرساز شده بود، یکی دیگر از چالش‌های دولت است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد که به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، ممکن است ناشران نتوانند همچنان از معافیت مالیاتی برخوردار باشند. تصمیم‌گیری نهایی در این‌باره اما به گفته جنتی به عهده مجلس است.

وزیر ارشاد همچنین خبر داد که ممکن است مؤسسه رسانه‌های تصویری منحل شود.

علی جنتی درباره وظیفه سازمان سینمایی کشور در ترویج حجاب اسلامی گفت: «جهت‌گیری سازمان سینمایی ما به سمت فرهنگ‌سازی حجاب است. مثلا اینکه وقتی فیلمی ساخته می‌شود آن کسی را که باحجاب است، یک کلفت یا آشپز معرفی می‌کنند، در حالی‌که باید شخص بارز یا شخص اول فیلم یک خانم باحجاب و باعفت باشد که این موضوع اثرگذار باشد.»

اعتراض نویسندگان به سانسور

در این میان امیر حسن چهل‌تن، از نویسندگان شناخته‌شده ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از سانسور کتاب در ایران و بی‌عملی مدیران فرهنگی کشور در اجرایی کردن وعده‌هایشان انتقاد کرده و گفته است: « با منتشر می‌‌شود نمی‌شود، پدرمان را درآورده‌اند.»
به گفته امیر حسن چهل‌تن «بهتر شدن انتشار کتاب و تغییر وضعیت، همه‌اش حرف است و ما نمی‌دانیم این حرف‌ها کی قرار است به عمل منجر شود. به نظر من هیچ چیز درست نشده است و مدیران جدید هم فقط حرف‌های دوپهلو می‌زنند.»

ضیاء موحد، از شاعران شناخته‌شده ایران هم درباره وضعیت سانسور آثار ادبی گفته است: «به نظر من نمی‌توان در این‌باره به صورت دقیق اظهار نظر کرد، بسیاری می‌گویند وضعیت ممیزی بهتر شده است و بسیاری هم معتقدند که بدنه‌ ممیزی همان است که بود و در برخی وزارت‌خانه‌ها نیروها از دولت قبل هستند و گویا گوش آن‌ها به حرف وزیر هم بدهکار نیست.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.