ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت نفت عراق: اقليم کردستان به اسرائيل نفت فروخته است

وزارت نفت عراق می‌گوید دولت اقليم کردستان به اسرائيل نفت فروخته و به اقتصاد عراق شش ميليارد دلار خسارت وارد کرده است.

وزارت نفت عراق در بيانيه‌ای روز یکشنبه ۱۸ خردادماه اعلام کرد، دولت اقليم کردستان به اسرائيل نفت فروخته است.

وزرات نفت عراق می‌گويد، اقلیم کردستان در ۳۱ ماه گذشته درآمدهای نفتی را به دولت مرکزی ارسال نکرده است

به گزارش منابع‌ خبری کردستان عراق، وزارت نفت عراق گفته است، سياست‌های نفتی که اقليم کردستان در پيش گرفته شش ميليارد دلار به اقتصاد اين کشور خسارت وارد کرده است.

وزرات نفت عراق می‌گويد، اين خسارت مربوط به ۳۱ ماه گذشته است که اقليم کردستان درآمدهای نفتی را در اين مدت به دولت مرکزی ارسال نکرده است.

وزارت نفت عراق در اين بيانيه پيش‌بينی کرده که خسارت‌های وارده به عراق تا پايان امسال ميلادی به هشت ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار برسد.

در اين بيانيه با اشاره به اين‌که دولت اقليم سهم ۱۷ درصدی از بودجه عراق را دريافت کرده، گفته شده، اقليم از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ درآمدهای نفتی خود را آشکار نکرده است.

همچنين در بيانيه آمده است در طول اين‌ سال‌ها دولت اقليم درآمد حاصل از نفت را به حساب دولت مرکزی واريز نکرده که برای دولت مرکزی خسارت ۱۱۹ ميليارد و ۷۰ ميليون دلار به دنبال داشته است.

در طول چند ماه گذشته، مسئولان کردستان عراق اعلام کرده بودند، به دلايل مشکلات بر سر مسأله نفت دولت مرکزی عراق حقوق کارمندان اقليم کردستان را پرداخت نکرده است.

در اين بيانيه وزارت نفت عراق می‌گويد، توجيهات مسئولان برای فروش نفت غيرقانونی و نامشروع است و عدم پرداخت حقوق کارمندان اقليم کردستان با هدف ايجاد تشويش در اذهان شهروندان اين منطقه صورت گرفته است.

تاکنون مسئولان اقليم کردستان به بيانيه وزارت نفت عراق واکنشی نشان نداده‌اند.

تشديد اختلافات

بنا به گزارش رسانه‌های کردستان عراق چندی پيش نچيروان بارزانی نخست‌وزير اقليم کردستان اعلام کرده بود، دولت اقليم با ترکيه قراردادی ۵۰ ساله در پيوند با مسأله انرژی بسته که به‌گفته وی مدت زمان اين قرارداد قابل تمديد است.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق

اختلافات بر سر مسأله نفت در عراق از آنجا تشديد شد که روز دوم خرداد دولت اقليم از صدور يک محموله نفتی به بازارهای جهان خبر داد.

دولت اقليم کردستان گفته بود، اين محموله يک ميليون بشکه نفت در برمی‌گيرد و از بندر «جيهان» ترکيه عازم اروپا شده است.

در بيانيه روز یکشنبه، وزارت نفت عراق از دولت ترکيه خواسته به حاکميت اين کشور احترام بگذارد و به توافقنامه مابين دو کشور در سال ۲۰۱۰ پايبند باشد.

طبق توافقنامه سال ۲۰۱۰، ترکيه بدون اطلاع دولت عراق و به غير از شرکت بازاريابی و فروش نفت عراق (سومو) مجاز نيست با کردستان عراق وارد معاملات نفت و گاز شود.

پس از اعلام فروش محموله نفتی، فلاح مصطفی، رئيس دفتر روابط خارجی اقليم کردستان از آمريکا خواسته بود که در اختلافات دولت اقليم کردستان و عراق بی‌طرف بماند.

آقای مصطفی اعلام کرده بود در فروش نفت اروپا حامی دولت اقليم کردستان است.

تاکنون کشورهای خريدار نفت کردستان عراق اعلام نشده است.

روز یکشنبه برت مک گورک، معاون دستيار وزير خارجه آمريکا در امور خاورميانه، به اربيل سفر کرد.

بنا به گزارش‌های منتشر شده سفر مک گورک از جمله با هدف گفت‌وگو بر سر فروش نفت در اقليم کردستان صورت گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    پس بدهند شما و اخوندها؟  و  یا هلیکوپتر و اف ۱۶ بخرید و مردم سنی را بکشید؟! انها پولش را خرج مردم میکنند.

  • سیا

    تفاوت اساسی در بنیه فکری عربهای حاکم بر عراق از یک طرف و دولت اقلیم کردستان از طرف دیگر وجود دارد. نه فروش نفت خارج از حکومت فدرال امری درست است و نه جواب ندادن به حق حاکمیت کردها در مناطقی مانند کرکوک و موصل.... به هر سوی امید می رود منطقه ناآرام خاورمیانه در آینده ای نزدیک ثبات و آرامش اقتصادی و سیاسی را به مانند اتحادیه اروپا تجربه نماید. هر چند امری است بسیار دشوار اما ناممکن نیست.

  • بهنام

    بهتر از این است که پول حاصل از فروش نفت توسط دولت مرکزی خرج ماجرا جوئیهای شیعیان در سوریه و لبنان و خرج گروهکهای تروریستی توسط نوری مالکی نوکر ایران گردد .

  • بابک

    این نشان میدهد که در کله اشان عقل هست. اسرائیلی ها با عربها درگیر هستند، با این حال عربها برای تجزیه و نابودی ایران تلاش میکنند. کدام آدم عاقلی می آید بسود دشمن دیوار به دیوارش با دشمن او بجنگد تا نابودش کند؟